/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Windows XP til ny pc
Fra : jhyden
Vist : 374 gange
100 point
Dato : 26-04-03 01:06

Ja, jeg er ikke særlig nørdet, så for mange af jer eksperter er mit spørgsmål måske for tåbeligt men...
Jeg skal have en windows XP til en helt ny computer uden styresystem. Hvordan kommer jeg billigst til en sådan? Kan jeg bruge en windows XP educational upgrade til en helt ny pc, eller kræver det en tidligere version af windows?

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 26-04-03 01:11

En upgrade kræver en generelt en tidligere version af windows, men ikke nødvendigvis at det er indstalleret. Du kan i visse tilfælde snyde winXP upgrade ved at indsætte den tidligere version i cd drevet, når winxp leder efter en sådan.

Kommentar
Fra : als

Dato : 26-04-03 06:47

Hvis du køber en ny computer er det som regel meget fordelagtig at købe XP samtidig. OEM hedder det vist nok.

Kommentar
Fra : jhyden

Dato : 26-04-03 08:50

Jeg har en windows 98 klar til evt. at installere før winXP, men så vidt jeg har forstået er fordelen ved XP, at den ikke bygger på fundamentet dos, hvilket win98 jo gør. Går denne fordel ikke fløjten, hvis man blot opgraderer win98 til winXP.

Kommentar
Fra : per0702

Dato : 26-04-03 09:53

Du skal i hvertfald undersøge om dit udstyr er kompatibelt med XP. Det drejer sig om scanner, printer, ekstra kort m.v.
Du kan let være i den situation at dit udstyr ikke kan opgraderes til XP.
Vedrørende DOS så er det næsten væk ved opgraderingen, men du kan finde DOS under Programmer/Tilbehør/Kommandopromp.
Mange hilsner

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 26-04-03 14:30

winxp har skam dos stadigvæk, men bygger på 32 bit kernen fra win N, så dos bliver faktisk kørt i et "lukket" miljø mener jeg. Alt i alt med til at gøre XP mere stabilt. Dens dos version er højere end win98 så der sker osse en opgradering

Accepteret svar
Fra : Tida

Modtaget 100 point
Dato : 26-04-03 15:41

Jeg har selv forsøgt at lægge WinXP på en hel "tom" ny PC, det gav problemer og jeg var nød til at installere Win Me (som jeg havde liggende) først. Derefter var det en leg at lægge XP ovenpå og den fandt elegant alt hardware af sig selv. Den har kørt upåklageligt lige siden, virkeligt et super styresystem.

Held og lykke med det.

Kommentar
Fra : per0702

Dato : 26-04-03 16:04

Pas alligevel på. Der kan ikke opdrive drivere til CANON 5100 og til Pinnacle Studio DC10 plus version 1.2.
Undersøg din hardware nærmere hvis du har ældre udstyr tilkoblet.
Også jeg siger held og lykke.

Kommentar
Fra : rsnilsen

Dato : 26-04-03 19:16

ga
Et forslag:
Indstaller din w98 først på et c drevet, deretter wxp på et annet drev eller partition.
Da har du begge systemer (dualboot) og kan benytte din tidligere (eldre) hardware som før, samtidig som du får anledning til å benytte xp til dit daglige arbeid.
Det er nødvendig å indstallere w98 først.
Deretter anbefales en ren indstallasjon av xp.
Du setter oppgraderingsskiven i dit cd-rom drev, du får så valget mellom en oppgradering og en ren indstallasjon, den siste er absolut å foretrekke. Det er meget nemt å indstallere følg kun guiden som dukker opp under indstallasjonen.
Har du kun en hard-disk uten oppdeling, må denne først partitioneres i minst to dele.
Til w98 trenger du jo ikke så meget, 2-3 gb er mer end nok, deretter setter du resten av til xp.
mvh
Nilsen

Godkendelse af svar
Fra : jhyden

Dato : 26-04-03 20:47

Tak for svaret Tida.

Kommentar
Fra : Tida

Dato : 28-04-03 08:51

Mange tak for point, dem er jeg glad for.

Håber det vil lykkes for dig.

Kommentar
Fra : jhyden

Dato : 28-04-03 09:02

Ja også tak til I andre, der har svaret!