/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Vand på centralvarmeanlæg.
Fra : Morten-E
Vist : 1790 gange
50 point
Dato : 04-01-10 02:53

Hej Alle herinde.

Jeg står og mangler varme i alle min radiatorer her i huset. og det er sku lidt koldt :(. Dog er der varme ude i gulvet på badeværelset..
Jeg har tænkt på at der nok skal fyldes vand på anlægget. Men jeg har derfor et lille spørgsmål.
Det drejer sig om et ganske alm Olie fyr.
Se lige det her billed. http://img51.imageshack.us/img51/5029/billede0342.jpg

Det Manometer der er over expansionsbeholderen der, er det dét Manometer der fortæller hvor meget vand der er på anlægget? eller? For der sidder ikke andre Manometer på anlægget..
For hvis det ikke er det, så kan det være min cirkulationspumpe der er stået af. Men den kører fint lyder det som om.

står lige og mangler jeres hjælp...

Håber i kan hjælpe mig

Hilsen Elektrikeren

Accepteret svar
Fra : bennymanden

Modtaget 60 point
Dato : 04-01-10 03:29

Hej Morten.
Det manometer dit billede viser er ganske rigtigt det der viser dit vandtryk i anlægget.
Du har en trykekspansionsbeholder, og du skal have den sorte viser op til den røde.
----------------------------------------
Du fylder simpelt hen vand på indtil din sorte viser står oppe omkring den røde, så vandrer du rundt og lufter ud på luftskruen på alle dine radiatorer, der skal komme vand ud !
Hvis du har flere etager, så begynd nede fra - når du begynder at lufte ud, så vil viseren ret hurtigt
falde igen - så fylder du mere vand på og fortsætter udluftningen, og sådan bliver du ved indtil der ikke er mere luft i dit anlæg og du har den sorte viser stående lige omkring den røde.
Når det er gjort skulle der gerne komme varme overalt igen.
God fornøjelse med det.
hilsen
Bennymanden

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 04-01-10 04:40

husk at slukke for pumpen inden du påfylder vand på som der stå skrevet oven over husk også at luft reaiatorene ud

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 04-01-10 05:30

Og husk at starte med en vandfyldt slange, så du ikke fylder luft på anlægget.

Kommentar
Fra : jej123

Dato : 04-01-10 07:23

da du har varme i gulvslangen og der stadig er tryk på på anlægget kan årsagen til de kolde radiatorer være frosne rør på loft eller i skunk

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 04-01-10 10:33

Nej - jej123 ->
Citat
da du har varme i gulvslangen og der stadig er tryk på på anlægget

en gulvvarmeslange er ofte laveste punkt på et anlæg, derfor vil der altid være vand i den, også selvom du lukker vandet af anlægget.
Og hvis du kikker på Morten´s billede vil du kunne se at trykket på hans anlæg er nede på mellem 0,2 og 0,3 bar - altså har han ikke tryk på anlægget og slet ikke vand nok til at radiatorerne kører med.
så bare i gang med at fylde vand på Morten, så skal varmen nok komme.

Kommentar
Fra : Morten-E

Dato : 04-01-10 14:12

Tusind Tak for jeres Hjælp. Jeg fylder vand på fyret idag... Det skal jeg nok få til og virke.. Og det skal være varmt vand jeg fylder på ikke?? jeg skal bare lade den varme hane løbe et stykke tid, og så sætte slangen på fyret ? og slukke pumpen og fylde vandet på og holde øje med viseren? og så rundt og lufte ud?

Kommentar
Fra : jej123

Dato : 04-01-10 15:25

til bennymanden

det jeg mener er at der cirkulation i anlægget ellers ingen varme , så muligheden med en isprop i rørene kan der jo være

Kommentar
Fra : olehenne

Dato : 04-01-10 16:58

Du kan roligt fylde kold vand på. Det er som regel den hane. der sidder i nærheden af påfyldnings stutsen. Måske hænger der en slange ved fyret til det brug med 1/2 " forskruning i hver ende.
Mvh Ole

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 04-01-10 17:35

Bennymanden- du har ellers lært mig, at jeg skal lukke for alle andre radiatorer, og så sætte fuld skrue på den som ikke virker og at det er den øverste etage, som er væsentlig.
Og dette skal gentages- for hver af dem som ikke giver varme

Nu har jeg fulgt det råd og det er rigtig effektivt.

Jeg lukker for alle - i kælder og stue og tager fat på første sal.

Når jeg har luftet ud, gør jeg som du skriver - fylder på anlægget igen (min viser automatisk, at der skal fyldes på).
Jeg har måttet gentage processen et par gange, men nu virker de alle sammen.

Fantastisk stor forskel på den luft der kan komme ud, når man har lukket for alle andre og kun har een åben.
mvh Smuller54

Godkendelse af svar
Fra : Morten-E

Dato : 04-01-10 18:12

Tak for svaret bennymanden. Dejligt og få din hjælp!