/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Opladningsagregat (impuls)
Fra : Keldd
Vist : 783 gange
300 point
Dato : 03-01-10 23:31

Mine 15mm vandrør,(frem og tilbage fra varmtvandsbeholderen) på loftet er dybfrosne,
da jeg ikke er i besiddelse af den type der kan tø dem op med EL, fik jeg den strålende idé,
at bruge opladeren, til at gøre det med.
MEN jeg turde ikke prøve, før jeg havde spurgt kompetente folk her.
Hilsen Keldd (VVS)

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 03-01-10 23:35

Hvorfor ikke bruge penge på en ordentlig løsning en gang for alle.. du må tage overtræksbukserne på hvis du ikke har pengene lige nu og her

http://www.kandu.dk/spg143571.aspx

Kommentar
Fra : brorteil

Dato : 03-01-10 23:35

duer ikke uden en akkumulator.

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 03-01-10 23:50

Nordsted
Det er ikke så meget med at bruge penge det kommer an på,
de rør skal slet ikke ligge på et koldt loft, de kommer ned under loftet i badeværelset til sommer,
men inden de sprænger noget, vil jeg gerne have dem tømt, med de serbiriske frostgrader vi holder os nu, kan det let gå galt.
Brorteil
Kan være du er inde på noget riktigt, jeg har masser af 12v akkumolatorer på 4amp,
måske jeg skal forsøge med en af dem.
Heldigvis har jeg foruden den på loftet, som er til oliefyret, også en 200l på badeværelset,
så jeg mangler ikke varmt vand, mere penge til at betale el-regningen med, så Nordsted,
måske er det penge det kommer an på alligevel
Hilsen Keldd

Accepteret svar
Fra : Hejdu58

Modtaget 300 point
Dato : 04-01-10 00:45

Citat
fik jeg den strålende idé, at bruge opladeren, til at gøre det med.

Der skal noget af en oplader til for at den kan bruges, og den skal holde til at være næsten kortsluttet i et stykke til uden at brænde af.

Citat
jeg har masser af 12v akkumolatorer på 4amp, måske jeg skal forsøge med en af dem

En 4amp akkumolator er ikke nok, den går kold inden du når at sætte ledningerne på vandrørerne, for du skal bruge noget strøm for at tø dem op.

Men har du ikke en bilakkumolator, en god lader, tykke kabler og ca. 3 stk 60watt autopære (skal bruges som strømbegrænser) sæt de 3 pære parrallel, og have dem i serie med forbindelsen fra akkumolator til vandrørrene, så vil der max gå ca. 15 amp i rørrene og du vil ikke kunne brænde noget af, hvis der skal lidt mere knald på så sæt en 60 watt pære mere parrallel over de andre pære, så skulle rørerne gerne begynde at tø op, men det sker ikke bare på 10 min.

Kommentar
Fra : Asbjørn2

Dato : 04-01-10 01:10

Citat
tykke kabler og ca. 3 stk 60watt autopære (skal bruges som strømbegrænser) sæt de 3 pære parrallel

Den fidus er god nok, for du skal have en strømbegrænser så det ikke bliver en kortslutning. I stedet for lader og akkumulator vile jeg nok prøve med et svejseværk, hvis du da har et sådant til rådighed.

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 04-01-10 09:29

Asbjørn og hejdu
Det anede mig nok, der skal en del ampere på, og min elektriske viden slår ikke til her.
Svejseværk, jo ja, autogenværk kan jeg klare, men det er ikke det asbjørn mener, så jeg lader
de frosne rør på loftet være, og ser hvad der sker når tøvejret sætter ind, det vil ikke være ret meget vand, der kommer fra rørene, når trykket er taget fra, så vi får se.
Det går også fint med EL-beholderen.
Hejdu58
Dit svar gjorde min viden lidt bredere.
Hilsen Keldd

Godkendelse af svar
Fra : Keldd

Dato : 04-01-10 09:30

Tak for svaret Hejdu58.
Og så mangler vi bare tøvejret.
Hilsen Keldd

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 04-01-10 10:09

Selv tak Keldd