/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Grr.. HPFI relæ slår fra når den synes
Fra : pytberg
Vist : 4516 gange
50 point
Dato : 02-01-10 17:48

det er sjovt.

Mit HPFI relæ slår fra jævnligt og har gjort det de sidste fire dage.

Den første dag det begyndte at slå, skete det 4 - 5 gange inden for et par timer. Så kørte det i ca. 8 timer, sidst i 15 timer. Hvergang det slår, kan jeg gå ud og slå det til igen.
Jeg har prøvet udelukkelses metoden, med at slå alle grupper fra og så koble dem ind igen. No problems.
Da det sidst kørte 15 timer, var det med grupperne for Vaskemaskine/ tørretumbler og opvasker, ovn og komfur slået fra. Her til morgen kl 8.00 tænder jeg for gruppen med opvasker mm. for at lave havregrød til ungerne. Relæet slår så igen kl. ca. 11. Jeg kobler gruppen ud og kobler vaskemaskine / tumbler til. vasker og tørrer. No problem og det har kørt siden.

Jeg må jo have en fejlstrøm et eller andet sted, men hvorfor slår den så ikke med det samme relæet bliver slået til ?

Er vi ude i, at selve HPFI relæet er overfølsomt eller måske ved a tvære kaput?

På forhånd tak og godt nytår

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 02-01-10 17:53

har du prøvet at pille alle apparater fra i stikkontakten og så sætte dem til igen een ad gangen?
det kan jo også være pga vejret. noget sne eller is der tøer og løber ind i et lampested. det er altid svært at finde den slags.
har selv prøvet med en snegl der havde forvildet sig ind i et kraftstik i kælderen.

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 02-01-10 17:55

Du er nød til at bruge udelukkedes metoden.
Selvfølgelig kan det være relæet der er defekt, men det tror jeg er sidste mulighed.

hawaii7

Kommentar
Fra : amlupo

Dato : 02-01-10 17:58

Hvis der er en mindre utæthed/kortslutning i en af maskinerne, kan problemet være lidt svært at lokaliserer. Du kunne jo prøve at måle hvor meget strøm der blivet "jordet" (måle om der er spænding på den grøn/gule ledning) på de forskellige maskiner og derved måske finde den rigtige maskine til nærmere eftersyn

Kommentar
Fra : pytberg

Dato : 02-01-10 17:59

Tak for din respons...
Jeg har ikke decideret prøvet dit råd, men jeg da vi kørte i byen nytårsaften, var der tændt tre lamper, som vi i øvrigt bruger dagligt ( lige nu) .. der slog den kl. ca 21. Vi kom hjem næste dag kl. 9.30 til et 16 grader vamt hus og et køleskab der var lige så varmt.

Men kan et apperat slå relæ'et ved bare standby ? eller er det først når vi tænder for apperatet at feljstrømmen sker?

Vh

Accepteret svar
Fra : Benjamin.Hansen

Modtaget 60 point
Dato : 02-01-10 18:09

Det kan også være en fejl i en Nulledning...
Den være svær at finde.

Vh Ben

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 02-01-10 20:53

Når du bruger udelukkelses metoden. Du slår grupper fra og til osv.

Men noget jeg ikke forstår:

Når du sætter gruppen til, har du så også sat vaskemaskinen til at køre og tørretumbler osv.

jeg mener har du afprøvet hvert enkelt apparat/ maskine i den enkelte gruppe ?

Jeg har været ude for, at det var tørretumbleren, som havde en defekt, men kun når der var for meget fugt, dvs. når jeg havde sat den til at tørre overfladisk- og lod det stå.
Hvis jeg ellers sørgede for udluftning og lod den tørre igennem- ingen problemer. Men det tog lidt tid at finde, at det var den - det var galt med, i og med at det ikke var hver gang.

Kommentar
Fra : pytberg

Dato : 02-01-10 21:03

Jubiii... fejl fundet.

Min bror som er elektrikker, men bor i den anden ende af landet, har via telefonisk guidning afhjulpet fejlen.
Lige pludselig begyndte Relæ'et at slå med 1-2 minutteres mellemrum. Så var det meget lettere sagde min bror. Så begyndte gennemgangen af grupper, lamper og stikkontakter.
Vi endte ved et lampeudtag i et værelse, hvor han iøvrigt i tirsdags havde lavet udendørsspots på vores hus/carport og samlet dem i netop det udtag. Men han undrer sig alligevel lidt, dan han jo har trukket seperate kabler til det belysning og først er kommet i kontakt med husets el-instellation da han tager strøm i det lampeudtag. Spots'ne udenfor er med 1W led pærer ialt 8 stk, så det burde jo ikke "skræmme" husets el-instellation. Han er inde på en kabelfejl eller en defekt sensor der sørger for at tænde lyset. Så han må køre herop til østjylland og lave sit arbejde "ordentligt"..... men han sparede os da for et lørdags elektrikker besøg... og det havde nok ikke været billigt..

Pointene vil jeg gerne dele, men giver dem til Benjamin, da han nævner noget om fejl på en ledning, som det måske kan være.

Go aften og tak for jeres hurtige respons.

Vh
Allan

Godkendelse af svar
Fra : pytberg

Dato : 02-01-10 21:04

Tak for svaret Benjamin.Hansen.

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 02-01-10 21:06

Citat
Men kan et apperat slå relæ'et ved bare standby ? eller er det først når vi tænder for apperatet at feljstrømmen sker?

Det er det jeg prøver at beskrive i mit indlæg. Der var ingenting i standby. Det viste sig først, når tørretumbleren var i gang, og fik for meget fugt- så kom overgangen i relæet.

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 02-01-10 21:09

godt du fandt ud af det- ja, det var mens jeg skrev. Så sorry