/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
træterasse
Fra : bonning
Vist : 2956 gange
100 point
Dato : 02-01-10 16:03

Hej. Jeg skal igang med at lave terasse til foråret ovenpå gammel fliseterasse. problemet er højden til terassedør. Der er kun 10 cm. Kan jeg bruge 38 gange 56 som strøer. Terassen er 2.9m bred og 10m. lang. Jeg har 60 cm mellem strøer med kiler og pap under. Er det nødvendig med rem ved hus. Brædderne holder vel det hele på plads. Brædder høvlet 22 gange 95. vh bonning....

Accepteret svar
Fra : stig54

Modtaget 110 point
Dato : 02-01-10 16:17

Du kan godt bruge38 gange 56 som strøer, da de jo ligger på et fast underlag. Hvis du vil bruge 60 cm som strøafstand havde jeg nok gået en størrelse op i tykkelsen på terrassebrædderne, eller måske billigere brug 40 cm afstand mellem strøer.
Jeg havde spændt den første strø fast i huset.

Kommentar
Fra : bonning

Dato : 02-01-10 16:47

Hej Stig54. Ved strøafstand på 40 cm. skal der bruges rigtig mange skruer. Der skal vel 2 stk. i hvert brædt. Kan jeg bruge climate skruer. Rustfri er jo rigtig dyre...

Kommentar
Fra : olarsen

Dato : 02-01-10 17:47

Hvis du bruger brædder i hårdt træ SKAL du bruge rustfri/syrefast (A4) stålskruer, med mindre du vil have sorte ringe/mærker omkring alle dine skruer. Det er også det som forhandleren anbefaler og ikke kun fordi han vil tjene lidt ekstra.

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 02-01-10 17:57

du skal huske at lægge en opklodsning der ikke suger vand, plasticklodser eller lignende. du kan også bruge brikker af tagpap.
og med hensyn til rustfrie skruer, så er de faktisk rimelig billige i biltema. desværre har de kun butik i aalborg og næstved.
men ellers lyde det fornuftigt. husk nu at bruge trykimprægneret træ til strøer.

Kommentar
Fra : Smokei

Dato : 02-01-10 18:10

http://altnok.dk/terrasse/

Jeg skal også igang med en træterasse og fandt lidt inspiration her.

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 02-01-10 19:51

Det er jo klart at der skal bruges flere skruer ved 40 cm strøafstand end ved 60 cm. Alternativet er at du skal op i en tykkere type terrassebrædder. De skulle jo nødig gynge for meget.

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 02-01-10 19:54

Jeg vil mene at du kan bruge Climate skruer, da det jo ikke er hådt træ du bruger. Jeg har selv lavet en terrasse og har brugt galvaniserede søm, dette blev jeg frarådet da der ville komme sorte ringe omkring sømmene. Det er der ikke kommet endnu og nu er der gået 5 år. Jeg brugte Douglas gran.

Godkendelse af svar
Fra : bonning

Dato : 04-01-10 14:53

Tak for svaret stig54. Jeg vil bruge 40 cm strøafstand..