/ Forside/ Interesser / Fritid / Knallert / Spørgsmål
10  dova 3104
Puch Maxi k
Fra : RaB
Vist : 1798 gange
50 point
Dato : 25-04-03 20:11

hvordan kan man tune en Puch Maxi?? unden at skifte Cylinder og topstyk. jeg har taget plompen i den.. men kan man gør andet?? vil gerne ha den til at køre 70 eller sådan noget.. den køre 55 nu... Hvad med et udstødning, hvad gir det??

Kommentar
Fra : brat_pit

Dato : 25-04-03 22:16

det vil give dig en del at plane dit topstykke , dette gøres ved at finde et helt plant sted og et stykke sandpapir som du så sliber underdelen af dit topstykke på til du har omkring 2 mm kant tilbage ,ang udstødning jo at inverstere i en tunudstødning vil give en masse træk og husk at geare den op på det foreste tandhjul til 16 tænder giver en fed motorgang lidt mindre optræk men meget mere fart ,mvh Torben, Brat_pit68@hotmail.com

Kommentar
Fra : Jon

Dato : 25-04-03 22:58

tja som brat_pit siger kan du jo plane topstykket, hvilket dog kan planes helt ned, der behøver ikke at være de 2mm på et maxi topstykke...

og udstødning, ja helt sikkert !

i øvrigt ville du hente en del ved at smide et power luftfilter på og så dyse din kaburator lidt op, i øvrigt hvis du har råd ville en 15/20mm kaburator også gøre underværker ! bare husk at når du kører med lovlig cylle til større kabu skal du nok dyse lidt ned for at den yder optimalt....

Kommentar
Fra : brat_pit

Dato : 26-04-03 11:09

ja det er helt sikkert hvad du siger ,MEN da personen der stillede spørgsmålet ikke ville ofre en masse ,var det aldi modellen jeg foreslog ,for stod det til mig ville jeg ofre en 70 ccm cylender og en 15-16mmm kab.
derefter ville jeg ofre en proma cirquet udstødning , og et 36 tands tandhjul i bag , og et 17 tands foran. Så for du sgu ryk i din maxi ,men da skal det siges ,husk fu´ld syntesisk olie ellers er der stor chance for at stemplet sætter sig evt. racer lejer i motor er heller ikke nogen dum ide, og poler skyllekanaler i cylender og indsugning , og få boret studsen op til 16 mm og ligeledes poler den ,det hele giver lidt . Det er min erfaring, grunden til at jeg siger behold 2mm er at du så kan køre med tændrør med lang elektrode men ok vi har alle vores ideer hej fra brat_pit

Kommentar
Fra : Jon

Dato : 26-04-03 14:03

hmm brat_pit han sagde jo ikke at han ikke ville ofre en masse, han sagde kun at han ikke ville skifte cylle+top, det kan der jo være andre grunde end penge til (jeg kan dog ikke lige finde på nogle).... såe.....

og det med topstykket, det kan du da have ret i, men et tændrør med kort elektrode koster jo heller ikke alverden !

Kommentar
Fra : brat_pit

Dato : 26-04-03 15:49

nej du har nok ret jon ,men for mig lød det bare som om at han ikke ville ofre en masse ,for min model kører meget stærkt hvis det er maxi vi taler om og ja jeg har kigget lidt og fundet ud af at du får det bedste resuldtat med et b9 tændrør med kort elektrode så jeg giver mig :)

Kommentar
Fra : Jon

Dato : 26-04-03 16:20

hehe

iøvrigt min puch maxi har været op og runde de 100kmt for et stykke tid siden, så kvaste en stempel ring så nu kører den kun 60 kmt med lovlig cylinder

Kommentar
Fra : brat_pit

Dato : 26-04-03 19:12

DET har jeg også prøvet , min rendte også de 100 så knækkede et af skørterne på cylenderen og bang sagde det, ud og købe nyt grej for et par tusinde for saa at blive stoppet to dage efter af de sorte surt røv surt nå nu kører jeg bil ,men tænker tit på min tid som aktiv maxi kører ,maxi er nr et hej jon fra Torben

Kommentar
Fra : madshan

Dato : 26-04-03 19:40

om dyse den!!

Kommentar
Fra : Jon

Dato : 26-04-03 21:22

brat_pit -> torben, er det dit navn eller hvad ?

madshan -> du får da ingenting ud af at omdyse den hvis den går fint med nuværende dyse, det er jo kun hvis den får for lidt/meget benzin man skal omdyse......

Kommentar
Fra : mcrasmus

Dato : 26-04-03 21:49

hej afmonter stemplet og sav 5mm af bunden med en nedstryger.
hvis du har nakket plumpen laver du hullet firkantet eller ovalt.
slib små 3mm opad i udstødningskanalen så det bliver ovalt.
bord med et max 15mm bord gennem kaburatoren gør det kun på rund kaburator.
bord stusen op på 15mm.
finpoler for at få mere fart på benzinen.
køb en 65 dyse ca 30kr
køb et 28mm forør for at få mere fart på udstødningen 80-100 kr.
køb 16 tands tanhjul 30
nu skulle den køre 65-80 afh motorens stand og finpusning

Kommentar
Fra : Jon

Dato : 26-04-03 23:15

tjae hvis man er til den slags tuning er det da også en mulighed ! personligt er jeg dog lidt mere til at købe lidt voldsommere dele end det du får ud af hjemmebiks....

og det kræver også en del mere tid og viden at lave det der hjemmetuning, men respekt til jer der stadigvæk presser de sidste kræfter ud af jeres gamle puch maxi'er

Kommentar
Fra : Alex2000

Dato : 27-04-03 00:24

Hej der.
Du kan nemt tune din maxi uden at skifte noget.
Du kan plane dit topstykke
det gøres ved at tage topstykket af og lægge det med forbrændigskammeret ned mod et stykke sandpapir og så bare begynde at pudse til den lille kant er væk.

Du kan også tune den lidt ved at lave et hak ind i stemplet.
det gøres ved at du tager kaburatoren af og drejer svinghjulet så stemplets ende lige akurat dekker indsuningshullet.
så tager du en lille spidt genstand og ridser rundt i kanten af hullet ned i stemplet.
når det er gjort skal du tage stemplet ud og skære den halvbuge ud du har lavet i stemplet med en lille nedstryger.
når du har savet to riller ned i stemplet som udgør de to kanter i hakket, tager du en tang og brækker stykket af ind mod stemplet så det ikke ridser cylenderen. hvis du saver 5mm af bunden som (mcrasmus) siger så fjerner du balancen i stemplet og når du køre vil stemplet vibrerer og kan til sidst knække. du kan også bare save en lille trekant i stemplet som passer med indsugningshullet.

så skal du have andre tandhjul på der kan du selv bestemme. hjo større tandhjul foran og mindre bagved hjo hurtigere køre den men trækkraften bliver meget ringere.

Håper jeg har været til hjælp

Kommentar
Fra : mcrasmus

Dato : 27-04-03 10:52

I stedet for at smadre sin motor sin motor med monster tun skulle du prøve at at pilde lidt ved din motor.
min maxi går bedre end nogen af dem med kæmpe fordi jeg bruger de origenale solide kvalitets dele.

mvh mcrasmus

Kommentar
Fra : Jon

Dato : 27-04-03 11:00

mcrasmus -> Tja jeg kan da godt se at det nok var en meget god ide at prøve at skille min maxi ad og pille lidt men nu har jeg lige invisteret i en Yamaha FS1 4gear(med komplet 12,8HK tun) såe min puch skal bare sælges.....

Kommentar
Fra : mcrasmus

Dato : 27-04-03 11:23

hvad koster den.

mvh rasmus

Kommentar
Fra : Jon

Dato : 27-04-03 11:46

hvis du mener min puch, så 3000 kr. du kan læse mere hvis du går lidt ned i dagbogen på http://www.moped.dk/

Kommentar
Fra : puch3gmaster

Dato : 01-05-03 12:51

Du kan også bruge eviltrikket som går ud på at pille krumtappen ud og polere krumtaphuset HELT rent . Det giver en hel del optræk og lidt på toppen men virker bedst hvis kanllerten ER tunet i forvejen. Eviltrikket er meget præcist beskrevet på.

http://members.tripod.com/~knallert/eviltrick.html