/ Forside/ Interesser / Hus og have / Andet hus og have / Spørgsmål
10  Stouenberg 3232
Hvad bruger i af EL?
Fra : Ekspress105
Vist : 1155 gange
100 point
Dato : 02-01-10 15:01

Nå jeg jeg lige aflæst og vi har brugt 6674KWH på et år.... Synnes det er rigeligt, ved godt vi har et par gamle tv, som blive skiftet, det må da gøre lidt.. Og har jo også værkstedet som jo også tager mere end alm husholdninger (har også en "lidt" større kompressor end de aller fleste, Den ka jeg bare ikke se på motor hvad den bruger)
Men vil gerne lige høre lidt om hvad i bruger og hvad i har at bruge det til (?)

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 02-01-10 15:05

ja for 4-5 menesker er det fint

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 02-01-10 15:14

Tre mennesker, 3300-3800 KWh, ingen vaske/opvaskemaskine.

Den stationære computer kører en del, men alt lys er sparepærer og et par enkelte halogen.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 02-01-10 15:27

Godt 5000 kWh + varmepumpens forbrug.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 02-01-10 15:50

2 mennesker, 2 frysere, 2 køleskabe, vaskemaskine, tørretumbler, opvasker og 2 computere. Men strønbesparende pærer overalt. Undtaget i køkkenet.

Forbrug 3800-4000 kWh

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 02-01-10 15:51

Citat
Nå jeg jeg lige aflæst og vi har brugt 6674KWH på et år.... Synnes det er rigeligt,

Det syntes jeg også det er .
Nu blev jeg nysgerrig og så efter den sídste opgørsel jeg har fået.
Vi har brugt 3374 kw på 1 år.
Vi har da sparerære i de steder hvor der er lamper der kan ha' dem i.
Jeg har vaskemaskine , tørretumbler , opvaskemaskine , komfur og 2 køleskabe og en dybfryser.
Vores pc'er kører fra vi står op til vi går i seng. det er 2 stk.
Tv og radio er også tændt adskellige timer om dagen.
Vi er 2 personer i husstanden.
Har du hjemmeboende børn der bruger en del ??

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 02-01-10 16:02

En kompressor, og hvis den er stor, stjæler strøm med arme og ben, dog vel ikke hvis Du bare tænder den nu og da for at pumpe bildæk.
Jeg ved ikke hvor, men man kan købe en måler til at skyde ind for at tjekke enkelte ting.

Skift køl/frys ud til AA-mærket.
Flade TV bruger også mere hvis man stiller dem på allerbedste billedkvalitet, jeg opdagede forleden at strømsparefunktionen ikke bare er automatisk sluk, men den har flere trin med billedkvaliteter.

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 02-01-10 16:15

Citat
men man kan købe en måler til at skyde ind for at tjekke enkelte ting

Den kan man låne på det lokale elværk.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 02-01-10 16:36

Vores nye TV har en knap til energispar. Man skal ikke bruge den til naturudsendelser i HD, for det er billedkvaliteten der spares på.

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 02-01-10 16:46

Nu ved jeg jo ikke hvor du bor men se her...google lån en elmåler og du kan se hvor.
http://www.seas-nve.dk/elmaaler

Kommentar
Fra : jlbendtsen

Dato : 02-01-10 16:51

Vi bruger (2 voksne) i gennemsnit 217kwh om måneden.(2600-2700 årligt)
vi har en opvasker og vaskemaskine der kører ca hver anden dag.
men skal siges at det hele bortset fra kummefryser er A mærket.
Invisterede i foråret i en sparepumpe til fyret og den har næsten tjent sig hjem så det kan anbefales

Kommentar
Fra : olarsen

Dato : 02-01-10 17:54

Jeg mener at kunne huske at strømforbruget for en 'normal' familie er ca. 4000 kWh/år, vi er tre i husstanden og bruger ca 7000 kWh/år (skræmmende meget ), men så har vi også to akvarier, en havedam m. pumpe og UVlys, tre computere, fire fjernsyn, dog ikke alle der kører samtidig vaskemaskine og tørretumbler og et par køleskabe samt fryser. (Måske man skulle overveje lidt med noget som kunne spare strøm!?)

Kommentar
Fra : bruuno117

Dato : 02-01-10 19:53

Jeg har brugt 1500kw ene mand i år, da jeg sendte tallene over nettet fik jeg en fin rød advarsel om at mit forbrug var mere end 25% over beregnet :/ Jeg glæder mig ikke til at se hvor stor ekstra regninger er, når den kommer engang i februar.

husk foresten at bare fordi dit tv er af ældre model, behøver det ikke at bruge mere strøm end et nyt fladskærms tv, de fleste fladskærme bruger faktisk lang mere end de gamle crt. Mit gamle 28 tommers bruger ca 60w, det er sgu ikke så meget.

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 02-01-10 20:28

min indtastning i år gav følgende besked : kig lige igen - da dit forbrug er langt under det forventede.

Ja, men det kender jeg jo årsagen til. Min søn flyttede hjemmefra, med div. computere osv.

Jeg gik fra forventede 7880 til 4500 KWH - og det er 8 måneder siden ændringen.

Nu er vi siden sommer 2 personer og har 2 computere, køleskab, fryser, vaskemaskine og tørretumbler, som kører konstant.
En affugter i kælder og diverse opladere.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 02-01-10 21:46

Jeg kan huske da begge mine drenge flyttede hjemmefra næsten samtidig, da kom der en mand fra El selskabet, de kunne ikke forstå at vores forbrug var faldet til under det halve og var overbevist om at måleren var i udu. Han måtte gå igen, alt virkede og han skrev at 2 unge mennesker var fraflyttet lejemålet. Og mit forbrug har været stabilt lavt siden.

Kommentar
Fra : fyrmester8

Dato : 02-01-10 22:18

Vi har det seneste år (2009) forbrugt 2539 kw. hvilket svarer til ca. 7.82 om dagen, dette er incl. lys vand fra vandvarmer og varme fra varmepumpe. Vi er 2 personer på efterløn som går hjemme hver dag i et almindeligt træhus fra 70`erne, uden det går ud over komforten har vi hele tiden set på hvordan vi får elforbruget ned, og her kan f.eks nævnes:
1. Fjernbetjening til alt lys tv mm. købt i Aldi til ca. 200 kr et tryk inden vi går i seng så er der slukket
2. Fladstrøms tv. set efter el forbrug.
3. Varmepumpe
4. 30 L vandvarmer
5. Lavenrgipærer overalt.....bliver nu løbende udskiftet med ledpærer, sparer derved 90 % på lyset
6. 2 bærbare computere i stedet for stationære.

Kommentar
Fra : swarn

Dato : 02-01-10 22:44

Vi er to personer med hver sin PC som køre en hel del, to fryser/ 1 opvaskemaskine/1 gammel TV 32" div.telefoner der skal oplades + DVD og microvn
lejlighed på 122/5 værlser. El måler april 2008 til april 2009 4.227kWh
syntes i det er meget, det syntes jeg, har sat spare pære hvor det kan bruges.

Hilsen Hans/Hvidovre

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 02-01-10 23:43

Det kan jeg da nemt slå, har lige aflæst måleren den skal jo aflæses senest 31. 12. forbruget i det seneste år har været 8320 KW det ligger stabil deromkring år efter år, vi er 2 voksne på adressen og har eget vandværk ellers er her el-apparater som i de fleste hjem vi har dog ikke tørretumbler

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 03-01-10 01:13

Tjaeh, unge mennesker er storforbrugere.
Computeren tændt hele tiden, de har ikke tålmodighed til at starte op efter behov og lader den være inaktiv i 4-5 timer, og en stationær bruger 200-500 watt.
Sjatvasker tøj i maskinen istedet for at samle til bunke og tænder ovnen for at varme den mindste smule mad.

Men de lærer det når de selv skal betale

Kommentar
Fra : alka

Dato : 03-01-10 09:34

Vi har stort set det samme behov for el som granner01 har, og ve bruger stort set også det samme i strøm. Sidste år brugte vi 3650 Kwh

Kommentar
Fra : Ekspress105

Dato : 03-01-10 09:40

Fyrmester8

Citat
Vi har det seneste år (2009) forbrugt 2539 kw. hvilket svarer til ca. 7.82 om dagen, dette er incl. lys vand fra vandvarmer og varme fra varmepumpe.

Hvor stor et hus? Hvad for en varme piumpe? For det lyder næste for fantastisk synnes jeg... ? (3773???)

Piaskov

Har to små børn, så der vaskes/tørres meget, rigtigt meget, også arbejdstøj...

Har lige købt en ny køleskab A+ Men har to store frysere, vaskemaskine/tørretumbler og opvasker... 3 stk. tv (1 flad, 2 med håndsving) en bærbar og en stationær, udendørslys (bor jo på landet, sparepære) alpha II pumpe, men kompressoeren står meget tændt da vi bruger den en del... (go til at gøre hunden ren med (også børn) ) Har der udover pumpe på spildevandet.. Bruger jo også sommetider en svejser og diverse elværktøj... Og så er huset på 200M2, værksted/udhus på knap 200 også...

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 03-01-10 13:30

2008. 4332 Kwh

2009. 3247 Kwh........skiftet til tynd TV samt sparepærer, 1 stk X-Box yt i foråret (logerende flyttede)
Ovnen bruger jeg kun et par gange om måneden og har ikke micro.

Kommentar
Fra : fyrmester8

Dato : 03-01-10 14:20

Ekspress 105
Huset er kun på 95 mm2 og nogenlunde isoleret. En varmepumpe er faktisk et omvendt køleskab dvs. en kompressor som snupper varmen fra luften i det frie og blæser den ind i huset.

Kommentar
Fra : olarsen

Dato : 03-01-10 16:35

Det var godtnok et bette hus fyrmester8

Og mon ikke de fleste ved hvordan en varmepumpe virker

Kommentar
Fra : Ekspress105

Dato : 03-01-10 20:27

Ja jeg tænkte også lille hus der....

Men fyrmester8 jeg ved godt hvad en varmepumpe er og hvordan den virker... Det var hvad det var for en slags... Men Går ud fra at du mener en luft/luft Men jeg mener stadig at det er fantastisk lavt...

Hvad er det for en VP og kender du COP på den? Tænker... DU har vel ikke en rødglødende brændeoven også?

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 07-01-10 20:28

Prøv og se her.
Så det lige på netavis fra ekstrabladet lige nu.
Citat
Ifølge Elsparefonden ligger et fornuftigt forbrug på 1000 kilowatttimer for hver person i husstanden. I dag ligger det i gennemsnit på 1500 kilowattimer per person, og barberes det ned til 1000, vil en familie på fire spare ca. 4000 kroner om året.

Her er elspare-rådene:

1. Find hjemmets værste strømtyve, som sluger strøm, selv om de står på standby. Det kan være fladskærm, playstation-konsol, DAB-radio, pc, dvd, dekoder, pc-skærme, harddisk, printere, scanner, modem og højttalere. Køb evt. en fjernbetjening, der slukker samtlige elektroniske apparater i hjemmet om natten. Sluk på kontakten, når et apparat ikke bruges.

2. Sluk lyset -også lysstofrør og sparepærer/A.pærer. Det er en skrøne, at hyppige tænd-sluk forkorter levetiden.

3. Brug elkoger i stedet for komfuret, når du skal koge vand.

4. Brug sparepære /A-pære. De giver samme mængde lys som en glødepære, men bruger kun en fjerdedel strøm og holder op til 15 gange længere.

5. Fyld opvaskemaskinen helt op og brug det korte program

6. Køb hårde hvidevarer mærket A+ og A++.

7. Fyld vaskemaskinen helt op og vask tøjet ved lavere temperaturer. Kulørt tøj kan som regel vaskes ved 30°C eller 40°C i stedet for 60°C. Elbesparelsen er 40-50 procent. Drop også forvask og tørretumbler.

Vi er da nogle stykker der bruger mere end det

Kommentar
Fra : Ekspress105

Dato : 07-01-10 20:42

Så det godt... Men snakkede med en energirådgiver fra energimidt... Ham mente faktisk at vores forbrug var meget fornuftigt og at der nok ikke var meget at hente, udover at lave halogen om til sparepære.... og selvfølgeligt diverse standby forbrugere... Så de der tal tror jeg aldrig vi kommer med på...

Gad vide om ikke fyrmesteren vil dele "guldkornene" med os andre?

Kommentar
Fra : olarsen

Dato : 07-01-10 20:43

Tillad et par kommentarer til Elspare-rådene.

En vaskemaskine skal med jævne mellemrum have en kogevask, ellers bliver den sur.
Disse elektroniske fjernbetjente stikk. bruger også strøm og er ikke gratis at indkøbe.
Da jeg lærte om lysstofrør (en del år siden, meget er sket siden da) kiggede vi på kurver for levetid kontra antal tændinger og det gav kortere levetid ved mange tændinger(alm. L-koblede med glimtænder), det er da muligvis stadig valid, medmindre man bruger elektronisk tænding, så betyder det nok ingenting - - vil jeg tro! (ups! det er vist det præster gør)

Kommentar
Fra : Ekspress105

Dato : 07-01-10 20:56

Den med lysstofrørene, tror jeg er en skrøne... Har set forsøg som tydeligt viser at hvis man skal lade lyset brænde for at spare er det under 23(!)sek at det er billigst, over 23 sek er det billiger at sluikke...

Kommentar
Fra : olarsen

Dato : 08-01-10 21:20

Den med lysstofrørene er ikke en skrøne, jo flere gange man tænder et lysstofrør jo kortere levetid, hvis jeg lige havde et kurveblad så kunne jeg sende det til dig og hvis jeg finder et skal jeg nok sende det. Hvis jeg husker ret kunne et lysstofrør brænde 18.000 timer hvis det var tændt konstant, hvis det blev tænd/slukket 2 gange i døgnet var levetiden lidt kortere osv. hæng mig ikke op på de nøjagtige tal.

Kommentar
Fra : Ekspress105

Dato : 08-01-10 21:54

Jaja det er klart at hver tænding slider på det meen tror ikke at det økonomisk er bedre at lade den brænde...

Kommentar
Fra : olarsen

Dato : 09-01-10 14:11

Ekspress105, det er vi helt enige i, selvfølgelig skal man slukke når man går ud af et lokale, med mindre det skal bruges igen efter f.eks. 10 min. Pointen er at det er bedre med en gammedags glødelampe, hvis man har en bevægelsesføler hvor der er hyppig færdsel og kun lader lyset brænde i et par minutter, det vil jo altid være en vurderingssag fra sted til sted. Lavenergi lamper er ikke en fordel til den slags, medmindre man lader den brænde i nogle minutter (>10 min?). Nå men sikke en masse udenomssnak, det er jo ikke det tråden handler om

Kommentar
Fra : Ekspress105

Dato : 09-01-10 21:05

Har set forsøg (mythbusters) Hvor de prøvede mange typer af og konklutionen var klar... Sluk når du går.... Med mindre du er væk mindre end 23 sekunder.... Det var med lysstofrør.... Og de havde så vidt jeg husker også levetiden med i det...

Kommentar
Fra : olarsen

Dato : 10-01-10 10:53

OK! Jeg bøjer mig for dit argument, jeg var heller ikke sikker på at min viden var helt opdateret, vidste bare at der var en sammenhæng mellem levetid og antal tændinger. Lyskilder bliver jo da heldigvis også bedre som udviklingen går fremad.

og så er den ged vist barberet!

Kommentar
Fra : Ekspress105

Dato : 10-01-10 14:10

Ja nu er geden nøgen Nu mangler vi bare at høre fra Fyrmesteren....

Kommentar
Fra : janjuul

Dato : 16-01-10 20:28

jeg har lige smidt en halogen uplight lampe ud, dens forbrug var på 300 watt...og så husk at LCD tv bruger meget strøm, køb istedet et LED de er ved at være nede i pris.

Kommentar
Fra : peterpyt

Dato : 20-02-10 16:24
Kommentar
Fra : Ekspress105

Dato : 21-02-10 08:07

Venter stadig på fyrmesteren