/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Risene vil ikke koge ud
Fra : Thyregod8
Vist : 1288 gange
100 point
Dato : 02-01-10 13:55

Her til jul, da jeg skulle koge ris til risalamande, var risene slet ikke udkogt efter den nævnte kogetid på posen. Jeg måtte koge dem den dobbelte tid, før de var udkogt. Normalt er risene udkogt på den anbefalede tid. Er der nogen, der har en god forklaring på den store forskel på kogetid? Kan man evnt. se på risene, hvis de skal have længere tid?

Kommentar
Fra : modersvilje

Dato : 02-01-10 13:59

samme spørgsmål to gange!
Hvorfor?
MV2

Accepteret svar
Fra : vagnr

Modtaget 110 point
Dato : 02-01-10 14:04

Jeg har flere gange været ude for det samme, nu koger jeg mælk og ris op, pakker dem ind i et par dyner og lader dem stå til dagen efter, perfekt kogte hver gang, jeg skal ikke rører rundt (andet end under opkogningen) og jeg kan pudse klimaglorien. Risene er stadig pænt varme juleaftendagsmorgen!

Gider ikke lave en høkasse, når jeg har dyner nok

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 02-01-10 14:04

En fejl 40!!!!!!!!!!

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 02-01-10 14:05

Beklager det sidste r i røre(r), slåfejl

Kommentar
Fra : ans

Dato : 02-01-10 14:07

Er du sikker på, at det er grødris, du har kogt ???

Kommentar
Fra : frieda

Dato : 02-01-10 14:22

Som ans:

Hvilke ris brugte du?

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 02-01-10 14:24

Citat
Er du sikker på, at det er grødris, du har kogt ???

Ja, jeg sad med nøjagtig den samme tanke

Mine grødris, skal koge i 50 minutter i mælken, og jeg har gaskomfur. Derfor har jeg anskaffet mig en slags fordeler, som lægges ovenpå flammen, ligner lidt en gammeldags brødrister til komfur.
Det giver en meget svag varme, så det kun lige nøjagtig koger ganske lidt.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 02-01-10 14:29

Jeg er fuldstændig sikker på at trådopretteren har brugt alm. ris. Og der skal jo som bekendt bruges grødris tilgrød. Og de kan ikke købes i kogeposer. De købes i små poser og der står på posen hvor meget mælk/ris der skal bruges til grød og hvor længe det skal koge, og det er længe.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 02-01-10 15:07

Når det var jul sloges min søster og jeg om hvis seng der skulle bruges til gryden, mor havde jo planlagt at fjerne den ved vores sengetid
Utæt landarbejderhus med kun een kakkelovn, brrrrrrrrr !

Ris trækker jo ikke bare vand ved kogning, men også ved blødgøring, derfor høkassen.

Kommentar
Fra : Hovgesen

Dato : 02-01-10 15:33

Jeg vil nu ikke lade grøden stå i en høkasse eller under dynen så længe som i snakker om.
Jeg arbejder i et køkken og er jo nok lidt miljøskaddet i den retning, mht. at lade mad stå og smålumre og ikke køle det ned efter det er lavet.
Grøden til ris a la mande behøver ikke være fuldstændig udkogt. Men man må gerne kunne fornemme det er ris, uden der skal være bid i dem. Man kommer jo også mandler i, så der vil alligevel lidt "knas" i.
Det passer meget godt med de ca 50 min som smuller 54 skriver.
Jeg koger bare grøden op, slukker for komfuret, sætter et ur til 25 min. Det gentager jeg og grøden er færdig.

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 02-01-10 15:44

Jeg brugte helt sikkert grødris og fulgte opskriften på posen, det interessante er at nogle gange skal grødris koge nærmest dobbelt så lang tid, idet den anbefalede kogetid på posen var 45 min. og jeg kogte den nærmest 90 min for at få en god grødmasse ud af det. Men det er interessant, at nogle har oplevet de samme som jeg.

Godkendelse af svar
Fra : Thyregod8

Dato : 04-01-10 12:26

Tak for svaret vagnr. Men det kunne alligevel være interessant, at vide hvorfor der er forskel på kogeris. Det ville nok være godt at tage risene ud efter nogle timer, så de ikke bliver fordærvede

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 04-01-10 12:56

Selv tak, Thyregod8.

Når jeg har valgt høkasse/dynemodellen, er det mest fordi jeg har været ude for at risen brænder på ellers, sveden risengrød er ikke godt.

Og ja, jeg skulle have fået risen ud af dynerne før, men glemte dem, og næste morgen var de stadig for varme til at røre gryden, så jeg tror ikke de blev dårlige. I hvert fald fik jeg ingen klager efter julemiddagen