/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
Rolig og stimuleret hund?
Fra : Axelise
Vist : 1046 gange
100 point
Dato : 02-01-10 13:06

Nu er vores labradorhvalp Balder blevet 4½ måned. Det går så fint med ham og han udvikler sig dag for dag. Dog er racen meget forskellig fra min gamle hund, som var en amerikansk bulldog, så der er nogle nye ting, jeg skal være opmærksom på.

Mit spørgsmål går derfor på, om jeg stimulerer min hvalp korrekt eller om jeg lærer ham at blive alt for aktiv? Forklaring følger:

Balder er en meget glad og nysgerrig lille hvalp med godt med krudt i bagdelen Opdrætteren beskrev det allerede da han var 7 uger gammel, han havde ligesom et ekstra gear i forhold til de andre hvalpe. Han turde, hvad de andre ikke turde, han var mest hengiven, mest nysgerrig, var den der kunne underholde sig selv bedst og var den der kunne lege lidt mere, når de andre var drattet omkuld. Med andre ord: En rigtig aktiv lille fyr

Da han var 12-13 uger gammel, var han nærmest vild, og vi var ved at blive godt udmattede af al denne energi - hveranden dag sagde jeg til min mand, at jeg havde lyst til at sælge Balder i Den Blå avis....... Mente det selvfølgelig ikke, men kors for energi
Små hvalpe må jo ikke motioneres, så det var en svær balancegang at give ham mulighed for at få brændt sit krudt af og samtidig passe på hans knogler og led. Vi begyndte derfor at give ham samtlige 3 daglige måltider ude i haven, hvor han selv skulle søge - dette er vi fortsat med, så han skal bruge sit hovede og sin næse, når han får mad. Vi begyndte også at gå lidt længere ture med ham, da det hjalp, men opdrætteren frarådede os det. Hun sagde, at vi dermed lærer ham at få et meget højt aktiveringsbehov og faktisk lærer ham at blive mere og mere vild. Som tommelfingerregel - fik vi at vide - bør hvalpen få ture der minutmæssigt svarer til deres alder i uger: F.eks. en 16 ugers hvalp bør ikke gå tur i mere end 15-20 minutter 3 gange dagligt.

Det har vi forsøgt at holde os til, men det er svært, for Balder kan nærmest bare blive ved og ved.
Når vi kommer hjem, får han lov til at tulle lidt rundt i vores (lillebitte) have, hvor han morer sig med at bide i kviste, holde øje med alle der går forbi og finde rester fra sit foder. Han bliver et par gange om dagen sat i "kravlegård" for at falde ned, og her falder han med det samme i søvn. Kravlegården er køkkenet + badeværelset, som er hjemmets midtpunkt, og vi har sat et babygitter for køkkendøren, så han kan høre os og se os, men når han er i kravlegården, skal han slappe af eller lege med sit legetøj, og det gør han også.
Han er enestående til at være alene hjemme, leger fint og glad med sig selv, falder hurtigt til ro og er i det hele taget en kær og glad lille hund.

Vi træner lydighed med han hver dag, har gået til hvalpetræning oppe hos opdrætteren og her i januar starter jeg til labrador hvalpetræning gennem Dansk Retrieverklub.

Om morgenen får han en ca. 20 min. gåtur, om eftermiddagen ca. 40 minutter i hans eget tempo. Når vi har fri (som i denne uge samt i weekenderne) tager vi ud i hundeskov, hvor han kan møde andre hunde og snuse rundt som en rigtig lille hund. Dette ELSKER han! Her får han 30-45 minutter, alt efter hvor mange hunde han har mødt og hvor meget han har fået tumlet - for han må jo heller ikke tumle for meget, da han er den tunge labradortype.
I går valgte jeg at tage ham i snor de sidste 10-15 minutter hen til bilen, da jeg syntes han havde tumlet og løbet nok omkring. Vi mødte en dame med et par hunde, der i blandt en labrador - jeg forklarede at den lille havde tumlet nok, så derfor kom han i snor, så jeg kunne styre hans energi udladning. Hun så anerkendende på mig og sagde "Ja, det er fornuftigt, for ellers lærer du jo også bare din hund at det er iorden at være en vild og voldsom labrador".

Og så er det, at jeg har brug for nogle gode råd fra jer, for min gamle bulldog har altid fået meget motion, hvilket holdt ham i gang lige til det sidste, og han var ikke en hyperaktiv hund, men glad og rolig herhjemme og lykkelig for at bruge sit krudt, når vi var ude.
Men er det anderledes for labradors?? Lærer man dem at blive vildere og vildere, jo mere motion man giver dem, eller jo mere man lader dem tumle og lege?
Jeg er klar over, at en labrador skal stimuleres i højere grad end en bulldog, Balder er allerede mere intelligent end min elskede gamle Axel var Men hvordan finder man den gyldne mellemvej, hvor man stimulerer sin hunds intelligens såvel som lader den løbe og lege sit krudt af?
Balder har SÅ meget brug for møderne med de andre hunde og at blive socialiseret, og vi træner og træner indkald (hvilket er RIGTIG svært lige nu ) - men jeg frygter selvfølgelig at jeg lærer ham at blive mere aktiv end hvad godt er?
Jeg kan dog mærke, når han bliver træt - så bliver han en tand mere vild og pjattet, vil bide vildt i snoren osv. Så ved jeg, hvad klokken er slået, og han kommer hjem i sin "kravlegård" eller i sit bur bag i bilen og får sig en dejlig lur.
Men er der mere, jeg bør være opmærksom på? Tager gerne imod gode råd fra alle jer kyndige hundejere
Små træningsøvelser indlægges i alt, hvad jeg laver med Balder i løbet af en dag. Han får aldrig noget somhelst uden at have ydet noget til gengæld: Sit, dæk, plads, rul, kom osv. Når han skal være alene hjemme, får han en dejlig rørknogle fyldt med leverpostej, som har ligget i fryseren, den kan beskæftige ham i ½ time.

Accepteret svar
Fra : knh15

Modtaget 110 point
Dato : 02-01-10 13:41

Hvor er det hyggeligt og hører lidt nyt fra Balderfonten.
Desto merer en hund leger vildt og løber rundt, desto vildere bliver den og det skylles et hormon som den udvikler i binyrerne, et såkaldt stress hormon. Det er det hormon hunden bruger når den er på jagt.

Min morgen og aftenturer med Sigurd foregår altid i et roligt tempo, så er han ikke ophidset af hormonet når han skal være alene og om aftenen når vi skal sove. Det kan tage rigtig mange timer (mener det er omkring et døgn) før dette hormon igen er i balance i hunden.

Måske det ville være en god idé med sådan en terning man putter maden i, det er lidt svære og få maden ud der fra end bare og finde det på græsset. Du kunne også lege nogle små sporlege med ham, det er han gammel nok til.
Han kan lærer og lade maden ligge til i siger Værsgo, det er rigtig godt, for der bruger han alle sine sanser. Han kan lærer og gå siksak mellem jeres ben.
Noget rigtig sjovt jeg er ved og lærer Sigurd lige nu, er "giv bagben" jøsses, han prøver alle mulig andre ting end lige det hiiiii.
Men først og fremmest har han en alder lige nu, hvor alt stadig er nyt og skal undersøges. I udvalgte en meget fremmelig og aktiv hund, da i valgte ham og det skal der jo leves op til pyhhhha.
Det var rigtig dejligt og hører nyt fra jer

Kommentar
Fra : Axelise

Dato : 02-01-10 13:46

Det var nyt for mig, dét med stresshormonet, så tak for det gode råd
Balder har også en aktveringsbold, som vi bruger til maden - havde en terning i sin tid til Axel, men den larmede så forfærdeligt. Aktiveringsbolden er af gummi, og der skal arbejdes lidt, inden maden kommer ud, så den bliver brugt som supplement til at finde maden udenfor (nogle gange er det også bare for vådt og smattet!)
Hvad vil "giv bagben" sige???

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 02-01-10 13:46

Jeg har ikke haft labrador men 3 schæferhvalpe, og det er det samme, for hundene er ca lige store.

Det er korrekt at du ikke må overmotionere ham, stille og rolig gang. Og hvis i er rolige sammen med hvalpen, så vil han også lære at være rolig. Men det er svært når han er meget livlig. Sådan en hvalp havde jeg også, og for mig at se, så gør i et formidabelt godt arbejde med den hvalp. Men gør det stille og roligt, ikke vilde bevægelser. Og lad ham være ude og lege med sig selv.

I har gjort det rigtig godt, bare det at han kan være alene hjemme, det er ikke noget hvalpen kan, det er noget i har lært den. Så godt gået.

I kan godt lave træning med den og det gør i ved at lade den søge sin mad, det gjorde jeg også og det gav pote senere, da hunden blev ældre. Og min lille krudttønde af en hvalp udviklede sig til en vidunderlig rolig hanhund. Han blev 8 år, blev aflivet fordi han havde en aggresiv kræftsvulst i hjernen. Og jeg savner ham stadig.

Kommentar
Fra : chicapigen

Dato : 02-01-10 13:47

hej axelise, dejligt med lidt fra balders verden , jeg fandt dette lille udsnit fra en hundeekspert som jeg sætter ind her :

MOTION:
Den lille hvalp får stort set sit motionsbehov dækket gennem flittig leg. Det er skadeligt for hvalpen, hvis man for tidligt begynder med lange trave- og cykelture.
Det er meget forskelligt hvor gammel hvalpen er, når den viser trang til virkelig motion. Jeg vil anbefale, at motionere hvalpen i områder, hvor den kan løbe løs, så viser den nemlig selv, hvornår den er træt.
Først når hvalpen er 11-13 mdr. kan man begynde at tage små cykelture.
Overordnet set skal en hvalp ikke motioneres for meget før den er færdig udviklet knoglemæssigt. For en schæfertæve vil det være ca. når hun et 10 - 12 måneder, hanner lidt senere, før den alder er cykling bandlyst. Cykling er i det hele taget ikke en speciel god træningsform for hunde. En hvalp på ca. 8 uger må gå ca. 5 - 10 minutter af gangen, og så kan man lægge 5 minutter på pr. måned den bliver ældre. D.v.s. når hvalpen er 8 måneder må den gå ca. 30 - 40 minutter, bedst uden snor hvis det kan lade sig gøre.

han lyder som en rigtig dejlig vildbasse ham balder :) jeg sætter lige en historie ind du kan læse den minder vist lidt om din :))

Jeg har en meget aktiv cocker/FT spaniel.
Han opførte sig på nøjagtig samme måde da han var 12uger, han sov bare kun nogle få minutter om dagen og holdt os vågen det meste af natten.
Vi aktiverede og aktiverede ham, trænede og trænede og lavede søg så han kunne blive mere mental træt.

Han kunne en h***** masse i en alder af 12uger. men i en alder af 16uger var det hele tabt på gulvet. Vi havde en hund der ikke hørte efter, kørte op ved det mindste nye eller spændende og ikke engang kunne sidde stille på afstand få sekunder mere

Vi kæmpede og kæmpede, trænede videre og tænkte det kommer nok igen, det skal det, men lige lidt hjalp det. Til vi til sidst stoppede helt til træning og begyndte at lytte efter hvad folk længe havde fortalt os. Vi havde en overaktiveret og stresset hvalp.

Vi stoppede til træning og begyndte i stedet at træne i at slappe af. Holde "hvile dag" uden nogen form for aktivering bare hygge foran fjernsynet og 3 meget korte ture, en smule søg ellers og lidt tricks træning og ellers intet.
Langsomt begyndte jeg at lære min hund og hans stressfaktor at kende og han begyndte langsomt at åbne op og lytte efter igen. Han havde simpelthen lukket af når en situation blev for meget eller jeg pressede ham for meget.

Nu er Dumle 1½ år og vi er langsomt begyndt på lydighedstræningen igen, men jeg ville da ønske vi ikke havde presset så meget på dengang og bare havde lært ham at kende og havde ladet ham være hvalp.
Så havde det måske heller ikke været nødvendigt at stoppe til træningen og starte forfra.

Jeg siger ikke det er det der er ved at ske med jeres hvalp, men tænk over det. Hellere et skridt for meget tilbage end et skridt for meget frem
__________________

hilsen chicapigen

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 02-01-10 13:52

Du behøver vist ikke flere råd.

Så vidt jeg kan læse, gør du jo det rigtige til punkt og prikke.

Måske hvis hans vildskab bliver for meget - du kunne indlære et ord, som "slut". (når han bider i snor eks.)

og derefter ignorer hvis han fortsætter og når han slapper af- så ros.
Så starter han muligvis igen- men bare gentag.

Det at han møder andre hunde er guld værd. Prøv at udse, dem som du synes kan være opdragere for din hvalp. Ofte findes der en han - som sætter på plads- hvis din hvalp bliver for livlig (hopper op ad folk osv.) det er en god opdragelse.
Det kan nogle gange opleves lidt voldsomt når ens hvalp bliver sat på plads, men som oftest sker der ikke noget alvorligt. Men den lærer at finde sin plads. Og det er det samme du selv, skal lære den i hjemmet.

Menn - selvfølgelig er de livlige. Jeg synes dog det du har fået af vide med at du ikke må gøre den vildere osv lyder lidt overdrevet.
mvh Smuller54

Kommentar
Fra : Axelise

Dato : 02-01-10 14:00

Av ja.... der er da noget at tænke over

Balder er heldigvis rigtig god til at slappe af - han accepterer uden at kny, når vi lukker ham ind i køkkenet/kravlegården for at slappe af. Og han lægger sig straks til at hvile, så vi oplever ham heldigvis slet ikke som en stresset hund. Han er nu blevet så stor, at han ofte kan få adgang til resten af lejligheden i selskab med os, og han får rigtig meget ros og kæl, når han lægger sig roligt med et gnaveben eller et stykke legetøj. Hvis han kører for meget op og bliver for livlig, følger vi ham stille og roligt ind i køkkenet, og så lægger han sig til at sove.
Om natten sover han fint igennem - kan ligge og slappe af og bare hygge sig med et stykke legetøj hvis han vågner - i ca. 10 timer.
Mener ikke at vi træner ham for meget - det er mere små "dryp" der bliver lagt ind i det daglige samvær og på gåturene. Et minut eller 2 adskillige gange om dagen.

Granner01 - jeg forstår til fulde, at du stadigvæk savner din gamle schæfer-han. Det er en stor, stor sorg at miste sin hund.

Kommentar
Fra : Axelise

Dato : 02-01-10 14:03

Hej Smuller 54
Ja, jeg ignorerer ham, når han bider i snoren. Så stopper jeg op og vender ryggen til ham, så han får nul opmærksomhed. Når han er stoppet, roser jeg for hans ro og vikler ham ud af snoren Starter han igen, lystrer han på "nej".

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 02-01-10 14:13

jamen jeg kan som tidligere skrevet slet ikke se du har brug for flere råd

Bare fortsæt og glæd dig over du har en dejlig hund, som er livlig og sjov at have.

God arbejdslyst

Jeg har selv en af slagsen, som startede på nøjagtig samme vis (blanding labrador/schæfer)- og det du skriver har jeg gjort ligesådan.
Han blev noget mere rolig, som 2 årig og idag som 4½ årig, er han bestemt ikke den roligste af alle hunde, men stadig med på leg osv. Det synes jeg er dejligt. Jeg bestemmer hvornår vi leger og hvornår vi har stillestunde og stille gåture- og den træning du er igang med - er jeg overbevist om vil give et godt resultat.

mvh Smuller54

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 02-01-10 14:18

ups glemte lige at sige, at morgenture altid har været uden leg, så han alene blev stimuleret af sit store snuse arbejde. Så er de ikke ophidsede, hvis de skal være alene hjemme bagefter.

Og så godbidder som du har skrevet med aktiveringsbold - så længe de er hvalpe.

Idag får han ikke aktiveringsbold, til hverdag, når jeg går på arbejde, men hver gang jeg skal ud af døren uden ham- får han nogle godbidder-

Og det betyder, at han sidder og "trumler" med poten- " se nu at komme ud af døren" så jeg kan få min godbid- det kræver dog at man altid husker det

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 02-01-10 14:43

Du har fået dig en arbejdshund. Og han har brug for et arbejde. Det er selvfølgelig alt for tidligt endnu, men forberedelserne kan ikke starte for tidligt.

Det kan være rigtigt, at for lange ture både kan belaste hvalpens led og knogler, og det kan være med til at opbygge et for højt aktivitetsniveau.
Så du skal passe på, hvad I laver på de daglige ture.

Jeg ville foreslå noget med at finde ting. Ligesom han får sin mad i haven, så kan hans mad bruges på jeres ture. Enten kan du, når han er løs, -kalde på ham, og når han kommer kan du kaste nogle få tørfoderdimser i græsset, så han skal lede lidt efter dem. Eller du kan parkere ham, -enten med snoren eller (senere) med en kommando. Og så gå lidt eller langt væk og sprede maddimserne. Og derefter bede ham søge. Hvis du kombinerer med indkald først, så vil han selvfølgelig blive mere og mere glad for at komme.
--Et elsket stykke legetøj kan også bruges til søgeleg. Eller en vante. Det brugte jeg meget, da Silke var hvalp: Jeg "tabte" min vante når vi gik tur. Og så lod jeg som om jeg opdagede det et stykke væk. Så udbrød jeg. "HOV! hvor er mors vante... Silke, FIND mors vante.." Hun var bare rævestolt, når hun fandt vanten ved at gå tilbage samme vej som vi var kommet..

Hvis Balder ikke kommer når du kalder, så er det fordi DU ikke er "spændende nok". Det er IKKE fordi han er uartig.
---Det er godt at I skal starte til hvalpetræning snart. Der vil I også få nye muligheder for meningsfuldt samvær. Og det bliver også nemmere, når han bliver så gammel så I begynder at træne til bestemte prøver. Silke bestod retriever-brugsprøven da hun var 10 mdr. Men de fleste hunde er nok over 1 år når de består.
Det er en prøve, hvor der ikke kræves så meget andet end at gå på plads med og uden snor og at komme når der bliver kaldt. Og at hente en apportdims, f.eks. en dummy. Du kan se prøven her:

http://dansk-retriever-klub.dk/Billeder/Downloads/brugsprøvereglement02.07.pdf

--I det hele taget vil det måske kunne hjælpe dig at du sætter dig ind i de forskellige træningsmuligheder, og hvad der kræves for at gå til prøve. Del-elementer fra prøverne kan sagtens bruges til meningsfyldt leg med en helt ung hvalp.

Den ultimative uddannelse for en retriever er naturligvis markprøvetræning og jagt.
Men en retriever kan også sagtens elske at dygtiggøre sig til lydighedsprøver eller hvad med at I uddanner ham til schweisshund? DET ville han elske..
Blindeførerhunde, handicaphunde og narkohunde er jo også tit retrievere... Opgaverne kan man sagtens bruge som legeelementer for en ung hund.
Det vigtigste er at I samarbejder seriøst om et eller andet. I længden er det ikke sikkert at det er nok med lidt lydighed til husbehov..
---Og husk endelig, at han er en "retriever". Lad ham bære og hente og samle op i alle de situationer det er muligt i hverdagen.

Det sociale hundesamvær er også vigtigt for en hvalp. Hvad med at lave en legeaftale med nogle af klassekammeraterne den første gang I er til træning?

Men med hensyn til aggressioner og konflikter med andre hanhunde når Balder bliver ældre, så er det en af de ting, der ikke er så meget lyst til eller tid til hvis han er vænnet til at arbejde sammen med dig. Hans "job" vil sagtens kunne få førsteprioritet for ham. Til prøver og når hunde er på jagt, så er der jo faktisk ingen konflikter mellem dem.

Kommentar
Fra : knh15

Dato : 02-01-10 14:46

Det jeg mener med og give bagben, er det samme som hvis han skal give pote..... Han kan ikke finde ud af det, men vi har det sjovt.

Kommentar
Fra : Axelise

Dato : 05-01-10 20:22

Der er meget rigtigt i det, du skriver Birgitta.
Jeg tror heller ikke at det er tilstrækkeligt med almindelig lydighedstræning, der skal noget mere til, men hvad det "mere" helt nøjagtigt bliver, ved jeg ikke. Det må jeg finde ud af, når jeg starter til den nye hvalpetræning gennem Retrieverklubben, og måske mit nye medlemsskab af klubben også kan give lidt inspiration.
Balders far (som desværre måtte aflives for 1½ måned siden pga en nyresygdom) var i mange år udstationeret i Tyskland som redningshund, og Balders mor er også meget intelligent og har avlet flere hvalpe, som er blevet brugt som førerhunde. Så helt dum i nakken er vores lille hvalp nok ikke sommetider kan jeg bekymre mig for om han bliver klogere end mig .....det vil jo ikke være så godt
Vantelegen vil jeg afprøve ved lejlighed, den lyder sjov!

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 05-01-10 21:33

--Elementerne til retrieverbrugsprøven vil du sikkert blive præsenteret for ved retrieverhvalpetræningen.
Og dér får du måske også oplysning om, hvornår der er en prøve.
Det er jo meget sjovt, hvis der er flere på holdet, der har mod på at forsøge at tage prøven. Altså om et halvt til et helt år..

Vantelegen er jo lige i øjet pt.

Selvfølgelig er han klogere end dig... På visse områder. DU ville næppe kunne finde en tennisbold, der er blevet væk i sneen. Det kan han sagtens... Hvis han lærer at bruge sin næse.

Hvis du viser ham, at DU er god til at finde på afsindigt spændende lege og underholdning, så vil han elske dig og gøre ALT for dig. Og han vil blive superdygtig.

Det gør jo ikke noget, at I begge har respekt for den andens intelligens..

Kommentar
Fra : Axelise

Dato : 05-01-10 21:51

Nej, det har du helt ret i

Godkendelse af svar
Fra : Axelise

Dato : 08-01-10 16:55

Tak for svaret knh15. Jeg vidste ikke det dér med stress hormonerne.

Kommentar
Fra : knh15

Dato : 08-01-10 19:01

Så ved du lidt om det nu og kan sikkert finde mere om det............. Jeg er glad for at du kunne bruge det til noget og jeg glæder mig til næste gang du har et spørgsmål, så jeg kan hører om lille Balder igen.

God og hyggelig weekend til jer