/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
ir på bilbatteri
Fra : bv32
Vist : 3636 gange
35 point
Dato : 02-01-10 12:03

Jeg har en del ir på bilbatteriet (en smuk lyseblå blomst). Der er tale om en ret ny bil, en Opel Vektra som er lidt over et år gammel. Jeg kunne godt tænke mig at flå klemmerne fra bilbatteriet og rense polerne med en stålbørste, men har læst mig til, at det ikke nødvendigvis er en god ide at afbryde strømmen på nye biler, selvom der er tale om ret kort tid. Er der noget om det? Hvad gør man så?

 
 
Kommentar
Fra : stilkene


Dato : 02-01-10 12:06

Varm noget alm. vand i din elkedel og hæld langsomt over irèn, og det forsvinder.


Kommentar
Fra : Mosebaek


Dato : 02-01-10 12:27


Gør som stilkene skriver. Og så er det ingen skade,med en tynd lag fedt,rundt om skoerne.

Det er rigtigt,at du helst ikke skal afbryde strømmen,da bl.a. radio bliver nulstillet. (Kode).

Ja,der er nogen der kan.En anden een,må nøjes med Vectra B.


Mosebaek.

Kommentar
Fra : bv32


Dato : 02-01-10 12:35

Er det så kogende vand vi taler om?

Kommentar
Fra : Hejdu58


Dato : 02-01-10 12:38

du behøves ikke at pille batteripolerne af for at rense dem, brug en fugtig klud til det værste ( og smid kluden vær ) rens med stålbørste og trykluft og til sidst sprøjt / smør poler ind i silikone / fedt

Hvis du piller polerne af, kan det ske det at bla. din radio skal have en kode indtastet for at virke igen, og på nogle biler er der flere ting der skal resettes / kodes.

Kommentar
Fra : transor


Dato : 02-01-10 13:37

Ir -rigtig lå- kommer ikke fra batteripolerne. De er af bly og kan ikke irre , højest give noget hvidt korrosion af blysulfat.

Ir kommer fra kobber og skyldes mekanikkersjusk. Man har spildt svovlsyre på en ledning.

Vask af med varmt lunkent vand. PAS PÅ DER IKKE KOMMER ALMINDELIGT VAND ELLER FORURENING NED I AKKUMULATOREN. Den har små udluftningshuller, som er åbne selv om den ser lukket ud.

Kommentar
Fra : stilkene


Dato : 02-01-10 14:38

Det er ikke nødvendigt med kogende vand, - du kunne jo prøve om din varmtvandshane var nok, men ellers lidt varmere. Du skulle så prøve og efterspænde, om din batterisko har ordentlig forbindelse, for det er ikke naturligt at der dannes erodering, det er faktisk mange år siden jeg har set det, - i 70-erne var det almindeligt set, og skyldtes da ofte en dårlig stelforbindelse.

Kommentar
Fra : Mosebaek


Dato : 02-01-10 15:43


Så er der noget jeg har misforstået..... men ret mig:
Citat
Den har små udluftningshuller, som er åbne selv om den ser lukket ud.

Allerede min gamle Ascona C 1983 havde (Opel) vedligeholdelsesfrit - forseglet batteri.
Min Vectra B,har det også.Jeg mener absolut ikke der er "åndehuller". De kan jo heller ikke tilføres supplerende vædske,ved det at de er fuldstændig lukkede.


Mosebaek.

Kommentar
Fra : olarsen


Dato : 02-01-10 18:03

Det sidste blybatteri jeg havde var vedligeholdelsesfri, men der var en lille udluftning i siden til den brint (knaldgas), som bliver frigjort når akk. oplades.

I dag bruger jeg en anden batteritype som ikke indeholder væske af nogen art (AGM-teknologi (Absorbed Glass Mat)) det er det eneste der du'r, hvis man har benzin- eller oliefyr, men det er jo en anden sag.

Kommentar
Fra : Sindt01


Dato : 02-01-10 18:38

Hvis bilen kun er lidt over 1 år gammel ville jeg lige køre forbi forhandleren og snakke med ham. Det kunne jo være at han ville sætte en mekaniker til at lave det, så er du fri for at risikere noget.
Kunne jo også være at det er batteriet der lækker lidt og så ville det ikke løse problemet med ir.

Kommentar
Fra : transor


Dato : 03-01-10 00:30

Alle almindelige blybatterier, også de vedligehodelsesfrie har udluftning.

Hvis bilens laderegulator virker korrekt kommer der ikke brint fra et vedligeholdelsesfrit batteri.
Så vile det jo komme til at mangle vand.

Kommentar
Fra : Hejdu58


Dato : 03-01-10 01:01

Citat
Alle almindelige blybatterier, også de vedligehodelsesfrie har udluftning.


De vedligehodelsesfrie har en sikkerhedsventil der lukker op, hvis der bliver gået til den med ladestrøm, men det er meget sjældent at det sker, og kun hvis bilens ladesystem er i stykker.

Kommentar
Fra : alka


Dato : 03-01-10 09:37

Mon batteriet er revnet under polen? Nye vedligeholdsfri bat. skaber ikke problemer på polerne!

Du har følgende muligheder
Dette spørgsmål er blevet annulleret, det er derfor ikke muligt for at tilføje flere kommentarer.
Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177409
Tips : 31962
Nyheder : 719565
Indlæg : 6407779
Brugere : 218874

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste