/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Varmegenvindingsanlæg + varmepumpe
Fra : dyrbye
Vist : 1211 gange
300 point
Dato : 02-01-10 09:00

Ifølge xxxxxxx er det også muligt at koble en varmepumpe sammen med et ventilationsanlæg med varmegenvinding, så varmepumpen aktivt opvarmer ventilationsluften. .

Er der nogen der har erfaring med det.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 02-01-10 12:22

Masser gør det!

God ide: I don't think so. Ikke hvis du vil "lege" luftvarme.

Men hvis du bare vil varme lidt på indblæsningen for at modvirke kold indblæsning - ikke noget problem. Men du bliver nødt til at fortælle noget om projektet,

Kommentar
Fra : dyrbye

Dato : 02-01-10 12:38

Det er nærmest en "forvarmer" så frostsikringen ikke slår til så tit jeg tænker på.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 02-01-10 12:58

Du er ude på noget der ikke er så let at lave.

En varmepumpe med DX kondensering og ditto fordampning, vil slet ikke være glad for de udetemperaturer der er udenfor lige netop nu.

Så vidt huskes har du et aggregat med med modstrømsveksler. Denne vil nok være lidt plaget af isdannelser lige nu, og derfor spørger du naturligvis til forvarmningen ( en af de måder is forebygges på). Almindeligvis ville jeg nok anbefale at dette modarbejdes vha man forrykker balancen mellem indblæsning og udsugning. Det er det normale i DK.

Hvis du allerede har en varmepumpe, der anvender vand som transportmedie, ville indbygning af en lille pladeveksler og en separat kreds med glykol/vand være metoden. Så fryser det ikke for dig og du kan holde radiatorvandet på temperaturer varmepumpen kan håndtere.

Snakker vi eftervarmeflade, er livet meget nemmere, omend varmepumper igen kun fornuftigt kan anvendes inddirekte. DVs har du jordvarme kan du sagtens eteablere en varmeflade på ventilationsanlægget tilkoblet denne. Men det kræver du har en buffertank med i systemet og en ekstern varmebærer pumpe.. Husk at der skal etablet frostsikring af fladen.

Kommentar
Fra : dyrbye

Dato : 02-01-10 13:05

Så vidt huskes har du et aggregat med med modstrømsveksler. Denne vil nok være lidt plaget af isdannelser lige nu, og derfor spørger du naturligvis til forvarmningen ( en af de måder is forebygges på). Almindeligvis ville jeg nok anbefale at dette modarbejdes vha man forrykker balancen mellem indblæsning og udsugning. Det er det normale i DK.

Ja det er rigtigt.

Forrykker man balancen en gang for alle eller skal der omstilles igen?

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 02-01-10 13:33

Normalen er at styringen laver disse manipulationer som en funktion af målt udsugningstemperatur. Eksempel gør Genvex og Nilan dette dynamisk og skruer simpelt ned for indblæsningsventilatoren for at imødegå isdannelser. Dette lille styringsfif har rødder tilbage i 1978 - 1979 hvor Aroto lavede en såkaldt lavtemperaturautomatik. Denne lille dims sad i indblæsningen, og blev indblæsningen lavere end 15 grader sænkede man indblæsningshastigheden ved at indskyde en kondensator i serie med ventilatoren. Det virkede fornuftigt i praksis, omend tilfrysning stadig forekom. Men iskold indblæsning forebyggede det fint. Proffesionelt har bypass på indblæsningssiden og massiv dimensionering af varmefladen i indblæsningen været en af metoderne. Men det kræver man har et styresystem der kan håndtere det, samt en varmekilde med tilstrækkelig styrke.

Laver du en varmepumpe - og det kan så i den forbindelse være ligegyldigt om den skal leve af resterne fra afkastluften, eller udeluft. Så vil denne være plaget af væsentlige isdannelse i varmeoptageren (fordamperen). Du vil ligeledes få problemer på kondensatorsiden, idet du får svært ved at få noget særlig kondenseringstryk. Kølekredsen vil således "tro" du har kølemiddeltab, og hoppe ud på lavtrykspressostaten. Da du således kan få problemer med at kondensere kølemidlet, kommer din ekspansionsventil på en væsentlig opgave og gennemskylning af kølemiddel hvor kølemidlet mere eller mindre bare pumpes rundt uden at expansion og kondensation forekommer er en væsentlig risiko. Alt kan dog laves, men det koster. Og trimmer du noget til at virke ved de temperaturer der forekommer ude lige nu, har du noget der ikke duer når det bliver varmere.

Løsningen er tilkobling inddirekte til dit varmeanlæg. Kredsen der håndterer pre-heatningen skal udføres frostsikret til minus 20 grader. Omhyggelig trimning af systemet, så energi ikke brændes af før det er absolut nødvendigt. Alternativt skal udføres manipulation med balancen mellem ventilatorer, eller regulær afrimning af genvinderen vha slukning af indblæsningsventilatoren. Sidstnævnte er relativ nem at lave, ved simpelthen at måle differenstryk på genvinderen - lade en timer tæller ->afrime flade - også timerstyret -> og så kører vi igen indtil der er for meget is. Dette trick dog ikke særlig egnet hvis man anvender behovsstyring af ventilationen, da forskellige tryktab over veksleren så vil forekomme. Men kører man fast hastighed, kan en simpel pressostat og to timere klare det.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 02-01-10 13:37

Eller den helt nemme. Et døgnur og en udetermostat + erfaringer med anlægget. Når koldere end f.eks. -5 slukkes indblæsningsventilatoren simpelthen x antal gange pr døgn i x antal minutter. Kræver trimning, men er billigt og nemt. Er huset et lidt ældre vil i aldrig mærke det.

Kommentar
Fra : dyrbye

Dato : 02-01-10 13:41

Vores system har en frostsikring hvor det kører anderledes end ellers.

Bl.a. kan det så ikke kører på højeste hastighed - det bruger vi når vi går i bad.

Det er en anden ting som vi har tænkt om det kan gøres automatisk?

Vi skruer op medens vi er i bad og efter et stykke tid skruer vi så ned igen.

Iøvrigt godt nytår:)

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 02-01-10 13:52

Kender ikke styringen, men mon ikke den kan noget der kunne genbruges??!?

Styring af bad kunne laves med hygrostat, omend denne vil være væsentlig for langsom til at reagere, med mindre man bruger hurtigt regulerende. F. eks. Har LSControl en dugpunktsmåler der kunne være egnet. Feks klistret bag på et spejl eller lignende. Ellers er en manuel timer eller kontakt faktisk det nemmeste og bedste. Sammenkobling med lys ogiver en del unødvendig høj drift.