/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Lavt varmtvands-tryk
Fra : Thomas_Mygind
Vist : 2719 gange
100 point
Dato : 01-01-10 12:09

Jeg har et 3 år gammel Baxi fyr (block WGB-15C) som den seneste tid har haft mindre tryk på det varme brugsvand. Vi er en lille familie som har et normalt forbrug af varmt vand. Temperatursetpunktet for det varme vand er sat til 60 grader.

Kan det være rigtigt at fyret er kalket til allerede ?

Må man selv afmontere fyret og skylle igennem med f.eks eddikesyre ?

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 01-01-10 12:58

Citat
Kan det være rigtigt at fyret er kalket til allerede ?

Nej det kan ikke være rigtig, det er nærmer dine varmvandsrør der er kalket til.
Hvor tyk er dine rør 3/4" eller 1/2", et 1/2" kalker jo hurtiger til, hvor gammel er vandrøerve i huser ? , er de også kun 3år ? ,
hvis de kun er 3 år må der være meget kalk i vandet, hvil de allerede er tilkalket,
har du evt. et filtre der trænger til at blive renset ?

Kommentar
Fra : Thomas_Mygind

Dato : 01-01-10 13:17

Rørerne i huset er ½ tomme lavet af kobber/plast.

Det er nye rør som blev etableret da fyret blev opsat for 3 år siden. Selv med flere åbne varmt-vands-haner er trykket/flowet lavt - så jeg tror ikke det skyldes varmt vand frem tilstopning - med mindre det skulle være et kort fællesstykke på ca. 1 meter i kobber (også nyt rør).

Problemet er nok på vej gennem kedlen - eller på frem - eller noget helt tredje ??

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 01-01-10 13:17

Det er kun centalsystemet du selv på pille i.

Den del der har fat i vandforsyningen på du ikke selv ændre og pille i uden autoritation.

Men noget tyder på at der måske er en ventil eller en anden årsag til at du ikke har tryk nok...
vh Ben

Accepteret svar
Fra : Hejdu58

Modtaget 100 point
Dato : 01-01-10 13:31

Citat
Selv med flere åbne varmt-vands-haner er trykket/flowet lavt - så jeg tror ikke det skyldes varmt vand frem tilstopning - med mindre det skulle være et kort fællesstykke på ca. 1 meter i kobber (også nyt rør).

Hvis du åbner for flere haner på en gang og der er et tynt rør i starten vil du få et lavt flow.
Men der må da være et filter før indgangen til kedlen der skal renses, og evt. en hane der ikke er opnet helt.

Selve kedlen kalker ikke bare til på 3 år.

Kommentar
Fra : Smokei

Dato : 01-01-10 13:34

Citat
Men noget tyder på at der måske er en ventil

Benjamin.Hansen er inde på noget af det rigtige. Jeg havde en lignende oplevelse og der sad der kalk i ventilerne. Ved at lukke og åbne dem nogle gange løsnede kalken sig for derefter at sætte sig i div. filtre. Dette er kun en nødløsning for problemet opstår jo igen.

Kommentar
Fra : Thomas_Mygind

Dato : 01-01-10 13:39

Åh, jeg har fundet problemet.

Det var koldt vand frem som havde en hane der havde sat sig - så der kun var et begrænset fremløb.

Tak for jeres input.

Mvh Thomas

Godkendelse af svar
Fra : Thomas_Mygind

Dato : 01-01-10 13:39

Tak for svaret Hejdu58.

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 01-01-10 13:43

Selv tak og