/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Vand fra Kondensvandsafløb?
Fra : Laur01
Vist : 895 gange
50 point
Dato : 30-12-09 13:50

Vi har fået installeret et nyt Vaillant naturgasfyr, centralvarmeanlægget mister tryk (ca. 3 litter på et døgn), jeg har bemærket at der kommer en hel del vand fra kondensvandafløbet. Skal der gøre dette?

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 30-12-09 13:55

Du har en væsentlig utæthed et sted. Eneste rigtige er at få adskilt og en trykprøve pumpe på. Ikke så galt endda, tager måske en lille formiddag.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 30-12-09 13:58

...og da kedlen er ny, ville det være rart at kunne udelukke den. I modsat fald skal du have den repareret eller udskiftet. Og er det andet sted, ville det være ret smart at kunne lokalisere dette. Muligvis skal du have forsikringen på. Men 3 liter/døgn er aaaaalt for meget. Og lyder til klart at være noget mere alvorligt end f. eks. defekt ekspansion (det er ellers for det meste dem der bliver syge).

Kommentar
Fra : Laur01

Dato : 30-12-09 14:07

Det er godt nok mystisk. Vi havde problemer med anlægget i starten, da det mistede tryk ret hurtigt. Men vi fik konstateret et hul i en gulvvarmeslange i badeværelset. Efter det blev lappet hjalp det markant, men den tabte dog stadig tryk. Vi afventede vores sidste 2 radiatorer (slangerne var indtil da proppet) og da VVS-manden havde tilsluttet disse, holdt trykket pludselig. Det har det så gjort de seneste 2 måneder, men da jeg så ville efterfylde en smule vand den anden dag, begyndte det så pludselig igen og nu taber den så trykket i løbet af ca. 1 døgn.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 30-12-09 14:17

...smeden har en ommer. Hans skal have en trykprøvepumpe på og fundet ud af hvor.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 30-12-09 15:56

Lækage helt klart, kan kun give 3773 ret i at det er en ommer.

Kommentar
Fra : Gasmanden2

Dato : 31-12-09 10:28

Rolig nu.

Er det kun een gang det har tabt 3 L. Vand?
Hvordan konstaterer du det er 3 L ?

Når du fylder vand på, er der da en fast forbindelse eller henter du en slange og sætter på rørene?

HVIS du henter en slange, er du da omhyggelig med at den er vandfyldt INDEN du skruer den fast på centralvarmeanlæget? Hvis ikke, fylder du luft i systemet, det vil gaskedlen se som en trykstigning og barmåleren vil hæve sig. Dette kan sagtens ske, uden der kommer en dråbe vand i anlæget. Den luft der så er pumpet ind i anlæget, lufter gaskedlen selv ud over nogen tid, med tryktab til følge. Så kan du fylde mere luft i....... og så kan I hygge Jer med det, til I skal på pension.

Hvis du vil se hvormeget vand du fylder på, skal du når anlæget mangler van(feks. 1,0 bar) fylde op til det du skal have(feks. 2,0 bar) og derefter tappevandet af i en spand, til du er nede på det du startede med (1,0 bar) så kan du i spanden se hvor meget vand du fylder på. Jeg tvivler på det er 3 L.

Gasmanden2

Kommentar
Fra : Gasmanden2

Dato : 31-12-09 10:29

Mht. kondensafløbet er det sådanne at en kondenserende gaskedel, under perfekte forhold vil afgive 1,6 L kondensvand til afløbet, så der skal dryppe en del vand ud af gaskedlen, her når det er koldt.

Gasmanden2

Kommentar
Fra : Gasmanden2

Dato : 31-12-09 10:31

Ja godmorgen ..... Jeg er vist lidt søvnig endnu

Det er 1,6 L kondensvand pr. m3 gasforbrug........

Gasmanden2

Kommentar
Fra : Laur01

Dato : 31-12-09 12:48

Jeg har brugt en løs slange og har blot konstateret at vandmåleren viser 3 litter vand brugt når jeg har fyldt på.

Ja tror amatøren har slået til Som sagt har anlægget holdt tæt i godt 3 måneder, dog har der uden tvivl være en lille smule luft i (helt nyt anlæg), så da jeg den anden dag ville efterfylde en smule (trykket var faldet godt 0,7 bar på de 3 måneder), gjorde jeg det ved at bruge en 10 meter lang slange, som jeg nok desværre ikke fik fyldt ordentlig med vand. Dette resulterede i at trykket faldt 2 bar i løbet af 8-9 timer.

Skal siges det er lidt specielt system, vi har gulvvarme på 1. sal og alm. konvektorer i stueplan og ingen tvivl om, at der var kommet luft i systemet efter jeg havde efterfyldt, for det larmede en hel masse. Vi har automatisk udlufter på 1. sal.

Jeg har efterfølgende kortet slangen ned til 1½ meter og efterfyldt hvor jeg har sørget for at slangen var helt fyldt med vand. Det har jeg gjort 2 gange nu. Trykket falder stadig, men i et mærkbart lavere tempo og samtidig kan jeg fortsat høre der er en del luft i systemet.

Jeg har udluftet konvektorerne, men ved ikke hvordan jeg udlufter gulvvarmeslangerne, men da der er automatisk udluftning på disse sker det vel af sig selv over lidt tid.

Jeg har nu prøvet at skruet temp. op på 75 grader, da jeg har læst andet sted at de skulle være med til at "brænde" luften væk.

Så nu må vi se de næste par dage.

Kommentar
Fra : Gasmanden2

Dato : 31-12-09 14:39

Det var det der var galt........

Godt nytår
Gasmanden2

Kommentar
Fra : Laur01

Dato : 31-12-09 15:04

Håber jeg