/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
IVT jordvarme
Fra : jens-lyn
Vist : 1930 gange
100 point
Dato : 30-12-09 07:33

Påtænker at anskaffe jordvarme, og kigger på IVT X11 eller X15, er der nogen der kan hjælpe med priser på disse varmepumper ???
(alt med tilladelser, plads til slanger, økonomi osv er iorden)

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 30-12-09 08:05

Det kan en af IVT forhandlerne. www.ivt.dk

Apparaterne kan IKKE bare købes hun en grossist. IVT forlanger opstart af certificeret personale.

Kommentar
Fra : jens-lyn

Dato : 30-12-09 08:11

Ja, jeg ved at væske og trykprøvning skal foretages af aut vvs, men at du gerne må lave det øvrige arbejde selv, - men hvad ligger priserne for X11 og X15 på ??

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 30-12-09 08:16

Hvorfor tror du det skal være en VVS'er? Det er sgu da dem der ved absolut mindst om varmepumper.

En IVT Premium-line er IKKE et plug & Play GDS produkt. Idet der ydes 5 års garanti på apparatet, kan du være evig forvisset om at forhandleren vil have en indflydelse på hvad du skruer sammen.

Iøvrigt skal du også have en varmtvandstank - egnet vel at mærke.

Hvordan har du tænkt at designe din varmebærerkreds?

Kommentar
Fra : lham

Dato : 30-12-09 08:18

Kontakt et par forhandlevere i området.
Få dem ud til en besigtigelse.
( husk at have alle varmedata på dit gamle anlæg klar herunder forbrug de sidste år-gerne forbrug pr graddag husets BBR -isoleringstyper/tykkelse mv )

Bed om specifiseret skriftligt tilbud alt incl ( bla nedpløjning af slange ) på både x11 og x15

Vi fik x11 for 1 år siden og var yderst tilfreds med installationsforløbet. Maskineriet har fungeret upåklageligt men det der med energi til 1/3 del af prisen er noget optimistisk.

Kommentar
Fra : jens-lyn

Dato : 30-12-09 08:19

jeg vil ikke diskutere i dette forum, - jeg havde blot et spørgsmål -

Kommentar
Fra : jens-lyn

Dato : 30-12-09 08:22

Tak Iham
ved du hvorfor dit anlæg har dyere driftsomkostninger end forventet ? (radiatorvarme - for få meter jordslanger - eller ???)

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 30-12-09 08:41

Iham har så vidt huskes storebroderen til min varmepumpe, altså en Greenline HT+11 (om det er en C eller en E kan jeg ikke huske). Du spørger til X11 og X15. Begge er trinløse med alt hvad det har af fordele og ulemper.

Mine driftomkostninger ligger som forventet, eller endda lidt bedre.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 30-12-09 08:44

Men fra mine tal blev beregnet, til nu, er der sket en ret voldsom ændring af energipriserne. Olien er faldet væsentlig, el'en ikke tilsvarende. Men de beregnede mængder ser uud til at holde. Kun prisen derfor afviger fra beregningerne.

Kommentar
Fra : lham

Dato : 30-12-09 08:56

Da vi kun har haft anlægget 1 år er det lidt af en fornemmelsessag , men der er brugt mere "jordvarmeel" end bugeteret udfra 2/3 besparelse.

Mere exact bliver det i jan/feb hvor jeg laver sammenligning mellem kwh(omregnet fra olie) fra 2007 og "jordvarmeel" 2009 tallene korrigeret for graddage-så vil det vise sig om de gylne løfteer holdt.

Kommentar
Fra : jens-lyn

Dato : 30-12-09 08:57

- når du nævner ulemper ifm. 'trinløse', er det så andre ulemper, end at de er dyrere i anskaffelse ? (men formodentlig mere økonomiske at drifte)

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 30-12-09 09:07

Spændende Iham! Hvordan er din jordtemperatur ind PT. Jeg kan præstere mellem 3 og 4 grader. Og med dekurver jeg kører med giver det mig en COP på omkring de 4, under opvarmning (ringere ved varmtvand).

X15 (og lillebroderen) er begge fantastiske apparater. Prisen er en ting, en anden ting kan være avancerede og dyre reservedele, når engang garantien udløber. Styresystemet i X15 hedder Rego 800 er er enormt fedt - noget mere avanceret (og indviklet) end Greenlinens Rego 637.

Men X15 kan leve på en lidt mindre sikring, men stiller til gengæld skrappe krav til dit Hfi relæ i huset, idet der er frekvensomformere i apparatet. Forventet driftomkostning er bedst på X15. Med X15 skal du være bombesikker på din dimensionering. Der er ingen elpatron til at redde en dimensionering der ikke er korrekt. Den indbyggede 6 kW elpatron, er kun til nøddrift og kan ikke køre samtidig med kompressoren.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 30-12-09 09:09

Iham, jeg har 600meter i fed ler. Det er godt 100 meter end anbefalet.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 30-12-09 10:12

kr 101 000,- for X15, sprit, spritpåfyldning, opstart og en 300/160 tank incl moms 95 500 for 11'eren.

Inklusive rådgivning i hvordan du skal lave det resterende.

Kommentar
Fra : jens-lyn

Dato : 30-12-09 12:52

- jeg troede ikke at en tank var nødvendig for dette frekvensstyrede anlæg ??

er det en tilbudspris, og evt fra hvem ?
og dertil kommer så slanger og nedgravning ?

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 30-12-09 13:23

Du skal have en egnet brugsvandstank!

Tror prisen holder +/- ikke særlig meget uanset hvem af forhandlerne du handler med.

Udover ovenstående skal du have slange og gravet/pløjet samme ned. Du har selv hele den VVS tekniske installation, herunder sikkerhedsarmatur, sikkerhedsventil, bøsningsrør for slanger, frostisolering af kulderør (billig cai-flex er ikke godt nok), kuglehaner expansionsbeholder. Men alt det får du instruktion i.

Prisen kommer fra leverandøren af min VP. Hvis du fortæller ca hvor geografisk, skal du få et par navne du kan henvende dig til.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 30-12-09 13:38

Har åbnet for PM fra dig!

Kommentar
Fra : lham

Dato : 30-12-09 13:46

med alt det 3773 omtaler udført af firmaet -intet "selvlav" -600mtr slange-betalte vi 168000 heraf ca 40000 til nedpløjning .
Husk der evt også kommer et beløb til retablering af "haven"
Det der med kurver fintuning af anlæg lod vi firmaet om de kom forbi et par gange de første måneder -nøjes vha. bimåler ugentligt at notere hele systemets ( incl pumper mv ) elforbrug.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 30-12-09 14:10

Hvad med gammel kedel og sådan noget? Pillede i selv det ned?

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 30-12-09 14:15

Øbs, læste ikke ordentligt. Du skriver intet lav selv! Er det med indbygget tank er det lidt i den høje ende. Er det med ekstern tank, er det rimelig billigt for en standard installation, i stueetagen, hvor der er fornuftig nem adgang. Hvis det er noget kælder-noget er det enten en god eller en meget god pris.

Kommentar
Fra : lham

Dato : 30-12-09 14:27

kælder meget stejl trappe ned -firet ned !!!
300 ltr extern buffertank
300 ltr extern varmetank
Gl olifyrs pladekeddel og fastbrændsels Salamander keddel samt " ½ km " rør pumper mv fjernet og bortkørt af dem .
Som skrevet :ikke lavet noget selv

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 30-12-09 14:38

Uhada, så har i sateme fået en ok pris. I fik garanteret også ny ekspansion og ekstern pumpe til radiatorvandet? Du skrev engang at du har ret leret jord og masser af træer. Hvordan ligger din brine-temperatur nu her, hvor det har været rimelig koldt? Mine slanger ligger også i ler, men der er ingen træer. Mine brine roder mellem 3 og 4 i tiden. Ind fra haven.

Kommentar
Fra : lham

Dato : 30-12-09 15:06

Ja nye lavenergi pumper overalt ( mener de hedder Alfa pro )
Brine temp mv "high tec" ved ikke hvad det er og følger ikke med i det -går udfra leverandør checker op på den ved det årlige lovpligtige eftersyn af anlægget . Måler heller ikke lufttryk hver dag på min cykkel !

Mit tidligere spørgsmål om indvirkning af skyggende/vandsugende træer på "slangeområde"
var det for at få fornemmelse for om vi kunne plante "slangeområde" uhæmmet til. Vi valgte at nøjes med 7 frugttræer så nu er der arbejde med håndskubberen på greenen !

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 30-12-09 15:14

Nårhhh, det er ellers rimelig nemt at få sig et overblik over situationen. Tryk på menu, rul frem til menu tre - se alle temperaturer. Vælg og rul med hjulet. Følger min ret intens i disse dage. Har fået en fin elmåler på, der både tæller forbrug og hvor man kan se øjeblikseffekten. Men det er nok bare lidt nysgerrighed der får mig til at spørge. Kammeratens anlæg, der er maget til mit størrelsesmæssigt, ligger lidt koldere, af uvisse årsager. Han bor kun en km fra mig. Åbenbart betyder højden på grundvandet rigtig meget. For vandet ligger højere her.