/ Forside/ Interesser / Rejser / Rejser & Udflugter / Spørgsmål
10  jakjoe 1830
Hvad mener de mon??
Fra : bente64
Vist : 851 gange
100 point
Dato : 30-12-09 03:19

Så er jeg på nytårstur til New york. Har været her et par gange før, men aldrig stødt på dette spørgsmål før. Jeg står i en butik og skal til at betale. Jeg kører mit mastercard igennem maskinen, men bliver spurgt: Debet or Credit? Aner ikke hvad de mener og ser nok temmelig spørgende ud, hun spørger igen og jeg svarer bare credit.. Det er jo et såkaldt creditcard jeg står med i hånden, selvom der ikke er tilknyttet nogen kredit til kortet. Men hvad mener de mon med spørgsmålet? Jeg har i øvrigt set det samme spørgsmål på nogle hæveautomater herovre også og tror jeg bare har tastet lidt i flæng når jeg har hævet.
Nå men transaktionen gik igennem, men hvad mener de med det spørgsmål?

Bente

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 30-12-09 06:44

Debet = debitor, man kan rent faktisk sætte penge ind, hvordan det så end kan foregå ved en hæveautomat
Om man kan sætte penge ind på sin konto via terminalen i en butik skal jeg lade være usagt, men smart funktion hvis man lige har "rullet" en uskyldig på fortovet

Jeg har oplevet at når jeg bruger kortet i udlandet ved en skranke, flyselskab eller biludlejning, kan personalet tilbageføre beløb på kontoen på deres egen terminal, så vælger de jo den funktion der hedder Debet.

Accepteret svar
Fra : refi

Modtaget 100 point
Dato : 30-12-09 08:27

Citat
men hvad mener de med det spørgsmål?

De mener om beløbet trækkes på en konto hvor der faktisktisk ER penge eller de trækkes på et kreditkort hvor kontoen blot gøres op hver måned og betales....

Altså er dit kort fra din "lønkonto" et debitcard og "mastercardet" fra brugsen et creditcard (du har jo IKKE nogen konto med penge i brugsen)

Så enten debiteres beløbet fra din konto eller crediteres en konto til senere opgørelse (lån)

Kommentar
Fra : refi

Dato : 30-12-09 08:30

PS....

Husk på at f.eks. USA har et hav af creditcards.... Hvor vi herhjemme i store træk blot bruger Visa/dankort (debetcard) eller Mastercard (creditcard)

Kommentar
Fra : refi

Dato : 30-12-09 08:33

Et debetcard kan i teorien IKKE overtrækkes (pengene trækkes på stedet) - det kan et creditcard (det er jo en credit du har)

Så er det vist skåret ud i "pap"

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 30-12-09 09:18

Mastercard er altid et creditcard

Med alle de kort, kan jeg nu godt forstå de kan rode rundt i det, jeg er f.eks også blevet spurgt om jeg ville hæve over beløbet på mit Diners.... det kan man ikke, kunne jeg så lige så venligt fortælle

Rigtig god ferie derovre

Kommentar
Fra : refi

Dato : 30-12-09 09:24

Citat
Mastercard er altid et creditcard

Det var vist også det jeg skrev

Citat
Visa/dankort (debetcard) eller Mastercard (creditcard)

til dig også....

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 30-12-09 09:59

Mastercard er IKKE altid et credit card.

Banker udsteder Mastercard samt Visa Electron til kunder der ikke kan opnå kredit, og det træder så istedet for det gammeldags hævekort, men kan ikke overtrækkes, og yder dermed ikke kredit

Kommentar
Fra : refi

Dato : 30-12-09 10:11

Citat
Mastercard er IKKE altid et credit card

JO...

Det du tænker på er Mastercard Cash der svarer til Visa Electron.....

Og DE er ikke creditcards men debitcards....

Kommentar
Fra : refi

Dato : 30-12-09 10:21

Eneste årsag til forretningen spørger er rent statistisk..... Af hensyn til deres egen bogføring.....

Masser af butikskæder kører jo med egne kontokortordninger.....

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 30-12-09 10:29

NEJ

Min nevø har et Mastercard, IKKE et Mastercard Cash, men et Mastercard udstedt af Danske Bank, han har det fordi han har erkendt, at han ikke kan administrere et Visa/Dankort, men det fungerer i butikker og til nethandel, sålænge der er dækning på kontoen.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 30-12-09 12:01

Beklager...

Så er det også et CASH-kort

Godkendelse af svar
Fra : bente64

Dato : 30-12-09 14:47

Tak for svaret refi.
Det var også det jeg selv kom frem til. mit Mastercard er et Mastercard Direct og kan ikke overtrækkes, så det må jo så være et debitcard. Men spørgsmålet som jeg kun er stødt på denne ene gang er jo så irrelevant for mit vedkommende, transaktionen blev gennemført alligevel.

Bente