/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Korrespondance og EL i garage.
Fra : århushansen
Vist : 4792 gange
20 point
Dato : 29-12-09 21:31

Håber i kan hjælpe. Jeg skal have sat 4 lysstofrør op i min garage som skal køre med korrespondance, et lampeudtag med almindelig tænd/sluk, nogle stikkontakter, samt udtag til el til elektrisk garageport.

Jeg ved godt at jeg ikke selv må lave strøm og vil derfor også kun trække kabler, ledninger og flexrør, og derefter få en elinstallatør til at tilslutte. Derfor er jeg heller ikke interesseret i selve tilslutningen, men kun hvilke kabler der skal trækkes mellem de forskellige udtag og hvordan.

Korrespondance til Lysstofrør:
Korrespondancen skal kunne tænde og slukke 2 steder. Jeg regner med at trække et kabel med 5 ledere inkl jord fra EL-udtaget til hver af de 2 afbrydere. Fra begge afbrydere forventer jeg at skulle trække et 5-leder kabel til loftudtag. Herfra en 3-leder ledning til hver af de 4 lysstofrør.
Ved hver af ovenstående afbrydere vil jeg gerne have 1 eller 2 stikkontakter.

El til Elektrisk garageport:
3-leder kabel fra El-udtag til loftudtag og derfra ledning eller kabel til garageportstyringen.

El til lampeudtag
3-leder kabel fra El-udtag til Afbryder og herfra 3-leder ledning til lampe.

Jeg håber i kan be- eller afkræfte at kabler og ledninger skal trækkes som ovenstående.

Til sidst vil jeg gerne vide om jeg kan brude de 'almidelige' indendørs stikkontakter og afbrydere i min garage eller om der skal benyttes specielle 'udendørs' modeller?

Jeg har desværre ikke mere end 20 point, men håber på jeres hjælp.
Mvh
Henrik

Kommentar
Fra : brorteil

Dato : 29-12-09 21:42

Alt det fortæller din elektriker som skal levere kabel til dig.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 29-12-09 21:42

en elektriker vil ikke umiddelbart tilslutte kabler som du selv har trukket uden at aftale det først.
Det er ikke brødnid, men da han skal stå inde for hele installationen, vil han også vide hvad der er lavet.

Kommentar
Fra : århushansen

Dato : 29-12-09 21:49

Jeg 'laver' jo som sådan ikke andet end at fræse nogle riller, indsætter flexrør, samt trækker kablerne igennem flexrørerne. Hvad skulle en elektriker have imod dette? Og hvad skulle være forkert ved dette? Der er jo ikke noget med at jeg pudser væggene op før efter elektrikeren har tilsluttet alle kabler og ledninger.

Kommentar
Fra : brorteil

Dato : 29-12-09 21:59

det kan du diskutere med elektrikeren

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 29-12-09 22:01

Tja det var bare et godt råd....................men ellers spørg din elektriker.

Kommentar
Fra : Bassebo

Dato : 29-12-09 22:16

Ja som arbejden elektriker syntes jeg at et sådan tiltag som du er igang er både og en go' ide, men jeg har bare set så mange kunder blive noget overrasket og noget sure når elektrikren kommer og kasser det som de har laver i den bedste overbevisning om det er det rigtige.
Men den der med at du vil fræse rør og dåse ind i væggene er en god ide' og det er jo også kun arme og ben arbejde og elektrikren vil gerne være fri. Men husk nu hvis du ikke vil betale en fagmand for at komme og fortælle dig den bedste fremgangs måde kan dit arbejde ske at blive kasseret og det er da surt at man ikke lige havde givet en time = ca.500.- kr for at slippe for det...

Men vi rykke da gerne ud og fortæller dig den bedste måde..........

Mvh Bassebo.......

Kommentar
Fra : Bassebo

Dato : 29-12-09 22:18

Og du må gerne bruge alm. afbryder og stikkontakter i din garage...

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 29-12-09 22:21

Din ide med at gøre det på den måde er ( ok ), men få en elektrikker til at gi et tilbud hvor han levere materialerne og tilslutter det når du har fræset rør ind og trukket kabler mm. Efter hans anvisning og tegning.
Det bliver hvis det billiste for dig, for på din måde skal du jo ud og købe en rulle 5ledet & 3ledet kabel + en rulle rillerør mm. og når du er færdig har du en del materialer du ikke får brug for, så få et tilbud fra en elektrikker

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 29-12-09 22:30

Din ide er god nok, kender flere der klarer en installation på den måde.
Men det sker i samarbejde med en elektriker, han levere materiale.
Du slipper så for overskud af det ene og andet.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 30-12-09 06:56

5X1,5 i mellem det hele så kan det ikke gå helt galt