/ Forside/ Interesser / Fritid / Foto / Spørgsmål
10  Nordsted1 2955
Powershot S45/50 eller G3???
Fra : h_johansen
Vist : 480 gange
100 point
Dato : 25-04-03 15:08

Hejsa!

I denne jungle af digitalkameraer har jeg efterhånden fundet frem til at det er et Canon i den øvre klasse jeg snart køber. Budgettet til køb af digitalkamera er på ca. 6000 kr.
Mit spørgsmål går på om jeg skal vælge et Powershot (fremover PS) S45 til rundt 4500 kr eller om jeg skal ofre de ca. 1000-1200 kr. mere og købe et PS S50 eller eventuelt et G3???
PS S45 & G3 er jo begge på 4 Mpix...., mens S50 er på 5 Mpix.... Hvad skal jeg vælge???????

M.V.H. Henrik

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 25-04-03 17:46

HOld lige øje med, om man kan bruge standardbatterier til apparatet. Mit første digitalkamera var et canon, og det var da udmærket, -men batteriet blev ret hurtigt slidt op, og et nyt kostede 700 kr. -Men det er ca. 6 år siden, så canon kan have ændret på det siden. Mit nuværende er et casio 4.1megapixel. QV -4000. 1 år gammelt. Jeg er glad for det, men jeg har endnu ikke nær sat mig ind i, hvad det kan.....
Hilsen Birgitta

Kommentar
Fra : Bjarne_H

Dato : 25-04-03 17:58

Hej Henrik!

Det er 3 kanon gode kameraer du nævner

Jeg har bl.a. selv et Olympus UZ 2100 - 2 Mpix - det er stort med tager nogle gode billeder og det var hvad min pengepung rakte til!

Jeg kiggede selv meget på Canon G2 og efterfølgende G3 og ny G3 (4Mpix) og det er et kamera som jeg selv er meget varm på og p.t. har ønske om evt. at skifte til.

M.h.t. Mpix - hvis du ikke skal bruge til kæmpestore og proffessionelt arbejde - ja så er 4 Mpix efter min mening mere end rigeligt. Det er vigtigere, at kameraet har en god linse.

Men ellers så plejer jeg at anbefale følgende:

1. Først skal du lige finde ud af hvilke krav du har til kameraet, for at beslutte dette så prøv:
http://www.imaging-resource.com/CAMDB/camera_finder.php

2. Når du herefter har besluttet dig for at kigge nærmere på et eller flere kameraer så find flere
oplysninger og kig på testbilleder via:
http://www.steves-digicams.com/hardware_reviews.html og
http://www.dpreview.com/ m.fl.

3. Nu kan man jo så prøve at se hvad kameraet koster i DK og finde eventuelle flere oplysninger via:
http://dk.kelkoo.com/b2b/msn/category.jsp?catId=124901
http://www.edbpriser.dk (hardware-> digital kamera -> m.v.)

Du har jo overstået pkt. 1, men måske skulle du prøve at kigge alligevel, fordi hvad er dine krav og ønsker m.h.t størrelse og zoom m.v.

God fornøjelse!

Mvh
Bjarne

Kommentar
Fra : h_johansen

Dato : 25-04-03 18:41

..foreløbig godt svar Bjarne_H!!!!!

Indrømmet..., jeg er i vildrede. Reelt står valget jo nok mellem S50 og G3.

Er det dumt for mig at betale ca 300 kr mere for G3 og "kun" få 4 mpix og ikke S50's 5......????? Jeg ved godt det er et klodset ordvalg..., men jeg vil altså hellere have 4 "kvalitets" mpix end 5 "mindre gode" mpix.
Jeg vil bare have det bedste til max 6000 kr...., om det så er det relativt store G3 eller det mere handy S50 er sådanset ligemeget. Mht zoom så er det da et sjovt legetøj men det er ikke et særligt vigtigt argument. Det suverent vigtigste argument er billedkvaliteten!

..forresten hvis der nogle som har andre gode <6000kr's bud på et rigtig godt kamera så giv lyd!

M.V.H. Henrik

Kommentar
Fra : h_johansen

Dato : 25-04-03 18:47

..glemte lige een ting. Jeg har ikke professionelle hensigter med kameraet..., men derfor må der selvfølgelig meget gerne være godt med manuelle indstillingsmuligheder!

I bund og grund er jeg en glad amatør som bare vil tage billeder af min datter, naturen osv. Er jeg så så heldig at få "skudt" et godt billede skal det selvfølgelig kunne forstørres en del...

M.V.H. Henrik

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 25-04-03 19:17

Der er også lige denne her på norsk, med mange testbilleder.
http://www.digit.no/
som bl.a. indeholder denne
http://www.digit.no/Tester/canon_s50/canon_s50_intro.htm
Emesen.

Kommentar
Fra : Bjarne_H

Dato : 25-04-03 20:14

Hej igen Henrik!

M.h.t. til Mpix - forstår godt hvad du mener; men med 4 Mpix til almindelig familiebrug m.m. ja så er du godt rustet.

Hvis du vil se nogle af de billeder jeg har taget med mit 2 Mpix kamera så prøv:
http://www.megapixel.dk/albums/visalbum.php?id=197
der kan du også finde eks. taget med mange andre kameraer.

Jeg har også billeder liggende via:
http://community.webshots.com/scripts/editPhotos.fcgi?action=viewall&albumID=55610173

Endvidere kan du se billeder og søge efter bestemte kameraer via:
http://www.fotokritik.dk

Så efter min mening som jeg også tidligere har givet udtryk for, så er linsen det vigtigere end Mpix; men selvfølgelig vil et kamera med samme linse / objektiver men flere Mpix være bedre i nogle tilfælde.

Men jeg klarer mig p.t. med 2 Mpix - med synes jeg selv et udmærket resultat - endvidere fylder billederne mindre på harddisken med færre Mpix; men m.h.t. Canon G3 så er der automatik og mange manuelle indstillingsmuligheder - så man er godt parat til alle former for fotografering.

M.h.t. zoom - ja så bliver man meget gld for denne funktion og Cnon G3 har både digital og optisk zoom.

Har du set og læst testen af dette ellers så:
http://www.steves-digicams.com/2002_reviews/g3.html

Mvh
Bjarne

Kommentar
Fra : h_johansen

Dato : 25-04-03 20:31

Jamen hej igen Bjarne_H!

Det vil så sige at jeg faktisk burde vælge G3'eren dels p.g.a. et bedre objektiv og p.g.a. indstillingsmulighederne? Du mener jeg vil få mere ud af det i længden end een ekstra mpix på s50'eren?

Jeg hælder mere og mere mod G3'eren..... (logisk nok det dyreste, TYPISK!!).

M.V.H. Henrik

Accepteret svar
Fra : Bjarne_H

Modtaget 100 point
Dato : 25-04-03 21:00

Ja - hej igen Henrik!

Ja - jeg er sikker på du bliver glad for bla. zoom funktion og de mange indstillingsmuligheder.

Havde jeg pengene og skulle have mig et nyt kamera så blev det et foreløbig et Canon G3. Foreløbig - fordi jeg ikke har råd og behov for et andet.

Jeg er glad for mit Olympus; men det er for stort til altid at have med, derfor har jeg suppleret med et mindre brugt 2,1 Mpix kamera, som jeg kan have med mig; men billedkvalitet er noget dårligere end mit Olympus. For mig at se, så er kan man bedre have G3 med sig rundt omkring.

Men god fornøjelse med det videre og meld tilbage når du besluttet dig - men et svært valg er det!

Mvh
Bjarne

Godkendelse af svar
Fra : h_johansen

Dato : 25-04-03 21:10

Tak for svaret Bjarne_H.

Du får point'sne for dit meget hjælpsomme og tålmodige væsen..
Og beslutningen er også taget, det bliver et PS G3. Jeg regner kraftigt med at købe det i løbet af næste uge.., jeg glæder mig som et lille barn!!!

M.V.H. Henrik

Kommentar
Fra : Bjarne_H

Dato : 25-04-03 21:23

Hej igen Henrik!

Selv tak - jeg er sikker på, at du bliver glad for det, og kan godt forstå, at du glæder dig.

Og held og lykke med det!

Mvh
Bjarne

Kommentar
Fra : jcvh

Dato : 03-06-03 16:30

Jeg ville vælge G3, da betjeningen er rigtig god.
Yderligere får du lang.... batteri levetid....
M.V.H.
JC