/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
Bækhøj US Bachhofen
Fra : svendgiversen
Vist : 914 gange
173 point
Dato : 29-12-09 11:35

To i Bækhøj familien emigrerer til USA og der kan man jo ikke hedde Bækhøj/Bekhøj.

Den yngste Anders Jensen Bekhøj kaldte sig Andrew James Becker,
og ham har vi fundet begravet i Idaho, ugift og uden efterkommere.

Den anden herunder skulle have en stor familie i USA men hvor?
Vi troede også han kaldte sig Becker, men har nu lige fundet ud af at han kaldte sig Bachhofen.
(vist snarere Bækgaard en Bækhøj på tysk).

Hvem kan opspore Jens? Peter?? Backhofen???
Født i Sundby på Mors i 1876, død nok i IOWA omkring 1960.
Det kunne jo være spændende at finde/møde hans efterkommere...
"
Navn: Pedersen, Jens Peter Jensen Bækhøj Stilling: Landmand
Alder: 26 Bestemmelsessted: West Branch
Kontrakt nr.: 61400 Forevisningsdato: 2/27/1903
Fødested: ? Fødesogn: ?
Sidste oph.sogn: Sundby (Kbh) Sidste oph. amt: København
Sidste oph.sted: Sundby Bestemmelses land: USA
Bestemmelses by: West Branch Bestemmelses stat: Iowa
Skibsnavn: Indirekte
IDkode: I0203P1903
"

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 29-12-09 13:01

Ja hvis du ikke kan finde Svend, så er det vist svært. Det er da dig der altid hjælper os andre.

Godt nytår

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 29-12-09 13:08

Ja, det er svært, men nogle har bedre adgang til US data baser...

Jens bruges vist ikke i USA, måske James?
Peter er jo internationalt.

Men der er måske heller ikke to h i Bachhofen??
Bachofen er vist mere almindeligt i USA.

Altså snarere James (Peter) Bachofen...

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 29-12-09 13:11

Skal jeg skrive til min kusine i USA, hun er ikke særlig god til EDB men hun har tid.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 29-12-09 13:24

Ja, men vent nu lige lidt,
det kan jo være dansk fødte Jens Peter Jensen Bækhøj Pedersen er til at finde herhjemmefra...

Når han har så mange navne, han er født midt imellem to ægtemænd til hans mor Maren Majgaard.
Den første Jens Bekhøj Jensen er død så tidligt, at den anden Mikkel Pedersen må være faderen?

Pedersen familien erstatter iøvrigt senere efternavnet Pedersen med Bækhøj med æ.

Kommentar
Fra : gywerd

Dato : 29-12-09 13:43

Lidt af en blindgyde... Google giver mange intetsigende resultater, samt et nedslående et:
http://www.ancestry.com/facts/Bachhofen-places-origin.ashx
Eneste registrerede immigrant er tysker...

Bachhofen/Bechhofen er ligeledes en Bayersk flække men stavemåden Bachofen (vistnok tysk adelsslægt) forekommer også. Men alt det ved du sikkert allerede.

Accepteret svar
Fra : modersvilje

Modtaget 173 point
Dato : 30-12-09 09:55

Hej Svend
Jeg kan ikke finde ham du søger!
men kender du ham her?

name: Peder C. Bekhoj
Titles & Terms (original):
race or color (on document):
race or color (expanded):
age in years: 24
estimated birth year: 1889
birthplace: Of Chicago, Cook, Illinois

Bride's name: Anna Anderson

MVH
Modersvilje

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 30-12-09 10:54

Nej jeg kender kun Jens Peter Jensen Bækhøj Pedersen født i 1876, og
Anders Jensen Bekhøj, født i 1905 død i Idaho 1980. Han kaldte sig Andrew James Becker.

Peder C. Bekhoj er tilsyneladende født i USA, altså må der være ældre Bekhøj/Bækhøj,
der er emigreret; det er nyt for mig. Måske rejste de to andre over til familier i USA?

Men se så hvad en anden Bækhøj slægtning skriver:
(Om den ældre Jens Peter Jensen Bækhøj Pedersen)
"
Jeg er ret sikker på, at vores amerikanske slægtning hedder becker, selvom
jeg ikke er sikker på stavemåden.

At han skulle hedde bachhofen eller bachofen lyder mig et par numre for
fantasifuldt.
Hvorfor skulle en dansk bondedreng, der var emigreret til amerika, forsøge
sig med at fortyske sit navn, og hvor skulle han kende det tyske sprog fra?
I givet fald er der tale om forvansket tysk, gård hedder ikke hofen, men Hof
på tysk. Hofen er der ikke noget der hedder. Den anden udgave, med ét h,
betyder "bækovn", hvilket også må betegnes som noget sludder. Hvis det havde
været stavet "backofen" havde det betydet bageovn...
Derimod vil en bred, amerikansk udtale af ordet "becker" med lidt god vilje
lyde noget i retning af bækhøj.
"
Så to fætre er uenige om hvad han kaldte sig??
Jeg prøver at kontakte en 3. fætter, der var på jagt i går...

Der er mindst 3 Bækhøj familier fra Mors ud fra 2 dobbelt ægteskaber.
De ældste hedder Bækhøj i folketællingerne, men Bechhøi i kirkebøgerne.

Min kones mellem familie hedder Bekhøj, men ofte skrev præsten Bækhøj.
Den yngre emigrant Anders Jensen Bekhøj er en bror til hendes mor Agnes Jensen Bekhøj.

Den yngre familie har købt og har eneret på efternavnet Bækhøj,
men de har givet Ollerup forstanderen Lars Bækhøj Andersen lov til at slette Andersen.
Den ældre Jens Peter Jensen Bækhøj Pedersen er fra denne gren...

Godt Nytår,
Svend

Kommentar
Fra : modersvilje

Dato : 30-12-09 20:48

Hej Svend
Jeg kan ikke finde ham her måske kan du!

http://pilot.familysearch.org

Godt Nytår til alle Kanduèr

MVH
Modersvilje

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 30-12-09 21:02

Mærkeligt, jeg plejer at søge her:
http://www.familysearch.org/Eng/Search/frameset_search.asp

og der er han ikke?

Den tredie fætter vidste ikke mere, men han har en bror i USA, som jeg nu kontakter...

Også Godt Nytår
Svend

Kommentar
Fra : modersvilje

Dato : 05-01-10 11:27

Der er hjælp at hente på dis-danmark!
Jeg fornemmer dog at dem vil du ikke have noget med at gøre?
Her er et godt råd fra Dis og evt. hjælp hvis du alligevel vil prøve Dis!
..............................................................................................................................................
Hvis i har aner der rejste til USA, kan de måske findes her
Der er FT frem til 1930, SSDI, Draftcard m. m.

www.ancestry.com har 14 dages fri adgang. Det kræver dog registrering med visakort nr. , men det er uden problemer at afmelde sig, INDEN de 14 dage. På den måde kan i selv søge frit i ancestry's database.

http://www.dis-danmark.dk/forum/read.php?6,236263

MVH
Modersvilje

Godkendelse af svar
Fra : svendgiversen

Dato : 07-01-10 11:55

Tak for svaret modersvilje.

En fjern slægtning, der bor i USA, har truffet ham du fandt: Peder C. Bekhoj,
men ikke Jens Peter Jensen Bækhøj Pedersen.

Problemet er at vi ikke kender nogle forældre til Peder C. Bekhoj, der emigrede tidligere...