/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Dåse Asparges vand.
Fra : vedikkealt
Vist : 3924 gange
100 point
Dato : 28-12-09 16:56

I et Karoline opskrifts hæfte står der, at man skal bruge vandet / lagen fra dåsen som der har været asparges i, til at give asparges suppen smag med.

Synes det strider mod ALT hvad jeg tidligere har lært...

Har dette vand / lage ikke et voldsomt salt indhold i procenter, eller måske ligefrem tilsat andre ikke så sunde konserveringsmidler...???

Hilsen fra vedikkealt

Kommentar
Fra : Smokei

Dato : 28-12-09 17:00

Jeg laver af og til aspargessuppe af pulver og bruger også vandet fra dåsen aspargsene har været i
Det giver en go smag i suppen. Det er vel ikke giftig eller sundhedsskadeligt.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 28-12-09 17:04

Vedikkealt.... Tror du ikke du tænker på rejer i lage, for der kan væden være meget salt??

Jeg bruger også væden fra aspares til suppen

Kommentar
Fra : vedikkealt

Dato : 28-12-09 17:15

Jooo...det er jo godt til at give smag i suppen...

Men det der interesserer mig er hvor meget salt det skjuler, for har man problemer med blodtrykket og ens vægt, er salt EN af de helt store syndere...

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 28-12-09 17:21

Du må tage en smagsprøve af væden.

Når du til daglig ikke indtager ret meget salt, så må det være nemt for dig at bedømme om der er meget salt i

Du kan ikke se saltindholdet på varedeklarationen, eller er det lige den linje der ikke er nævnt

Kommentar
Fra : m13ark

Dato : 28-12-09 17:53

der burde st på dåsen, hvor meget salt vandet indeholder, eller rettere, hvor meget indholdet indeholder af salt. Der er jo også salt i aspargserne. Ja der er sikkert også konserveringsstoffer, men her gælder det jo også selve indholdet. Som de andre, jeg bruge også vandet

Kommentar
Fra : Smokei

Dato : 28-12-09 19:23

Citat
der burde stå på dåsen, hvor meget salt vandet indeholder

Det gør det også. Har en dåse asparges fra COOP der er 0,8 % salt i.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 28-12-09 21:31

Høhø, det må jo så have været på deklarationen

Citat
Du kan ikke se saltindholdet på varedeklarationen

Kommentar
Fra : vedikkealt

Dato : 28-12-09 22:58

Mine asparges var også fra COOP, hvor de så har flere forskellige fabrikater, dåser som glas.

Men de 0.8 % lyder jo så ikke af så meget, når det bliver fordelt med et par liter anden vædske, såsom fløde og vand f.eks.

# Nordsted1

Problemet er, at jeg opfatter det som affaldsvand...

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 28-12-09 23:10

Citat
Problemet er, at jeg opfatter det som affaldsvand

Det jeg så ikke når det er asparesvand, men når det er rejelage, så gør jeg

Accepteret svar
Fra : LuffeA

Modtaget 100 point
Dato : 28-12-09 23:33

Hvis jeg har planer om at bruge lagen fra dåsen til at spæde sovsen eller suppen venter jeg med at smage til med salt til efter at lagen er hældt i, ellers kan det give for meget salt.

Jeg synes nu ikke at dåse/glas-varer er udpræget salte, undtagelsen er pølser som kan være meget salte.......og selvklart fisk.

Godkendelse af svar
Fra : vedikkealt

Dato : 09-01-10 23:02

Tak for svaret LuffeA.

Dit svar må så være det bedste her - ikke at de andre også var gode... men slut resultatet her må være, at man smager til til sidst, så man minimerer rettens salt indhold mest muligt, bortset fra det der får det til at smage rigtigt.

Bedste hilsner fra vedikkealt