/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
Vil jeg kunne downgrade denne computer ?
Fra : elmsupport
Vist : 888 gange
50 point
Dato : 28-12-09 15:28

Købte for nogle måneder siden denne : Packardbell - EasyNote LJ61-SB-710NCD, den er født med Vista og kan opgrades til Windows 7, men vil jeg kunne downgrade den til Windows XP, kan jeg finde alle driverne på nettet ?

/elm

Kommentar
Fra : transor

Dato : 28-12-09 15:38

Send en mail tilPackardbell og spør om de har driverne. De kan sikkert svare bedre end nogen på kandu.
I øvrigt er det da et åbent spørgsmål om ændring fra vista til xp kan kaldes en downgradering ?.

windows 7 i dansk version er også med en del uhyrligheder, men de bliver vel rettet hen ad vejen.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 28-12-09 16:25

Her er et par sider som fortælle om hvordan man gør. Det er ikke så enkelt, det ville være nemmere at have begge styresystemer liggende ved siden af hinanden på hver sin partition.

http://debat.sol.dk/show.fcgi?category=1&conference=325&posting=1447018

http://www.hardwareonline.dk/traad.aspx?tid=480432&fid=21

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 28-12-09 17:35

ja det kan du godt, findes der drivere til vista, findes der også drivere til XP.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 28-12-09 17:36

Nej der er tilsyneladende kun drivere til Vista og 7 på download siden
men du kan helt smide Windows ud: http://www.ubuntu.com/getubuntu/download
en god løsning hvis ikke du er en spillefugl

Kommentar
Fra : ultra2

Dato : 28-12-09 21:53

instalere win xp genstart og instalere driver max og den vil finde driverne ?

[I][B]husk at tage backup af wista først[/B][/I]

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 28-12-09 22:28

Citat
instalere driver max og den vil finde driverne
også hvis driverne ikke findes

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 28-12-09 23:29

nu ved jeg godt man ikke skal tage alt for gode vare, men det er usandsynligt at der ikke findes driver til XP. XP har været det populæreste OS stort set siden det udkom og indtil nu hvor 7 er kommet, så det skulle undre mig meget hvis de ikke har valgt og lave driveres til XP.

Kommentar
Fra : ultra2

Dato : 28-12-09 23:52
Kommentar
Fra : ultra2

Dato : 29-12-09 00:04
Kommentar
Fra : elmsupport

Dato : 03-01-10 17:58

Nu har jeg så forhørt mig hos Pachardbell ang. min computer og de siger at jeg selvfælgelig godt kan instalere XP på den, men at der måske vil komme til at mangle nogle drivere.

Så jeg har besluttet at jeg vil lave partitioner på min HD som jeg kan beholde windows 7 på den ene og så prøve min XP på den anden, men hvordan opdelere jeg min HD i to, hvilket program er kombatibelt min Win7 ?, jeg har selv en version af Partiton Magic 8 som jeg prøvede med men den kan ikke klare det, så ligger der en facilitet i win 7 som kan gøre det ?

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 03-01-10 18:44

Jeg vil anbefale Gparted som er et gratis partions værktøj, den skal hentes og brændes på en cd som ISO fil. altså ikke udpakke eller noget - bare brænde, computeren starter så fra denne cd, hent ISO filen:
http://sourceforge.net/projects/gparted/files/
jeg skal have gæster i aften, så andre må tage over eller du venter til i morgen, som altid når man rører ved partioner: Husk backup af dine data og dokumenter

Kommentar
Fra : elmsupport

Dato : 03-01-10 21:29

Det er nu lykkedes mig at lave to partitioner ved hjælp af GParted, i windows 7 er der så to drev den ene hvor win7 ligger og så et tomt drev på 300 gb som jeg har kaldt winxp som er formateret med nfts system, det nye drev kan læse og skrive i win 7.

Men lige så snart jeg prøver at instalere xp ved hjælp af min cd, så stopper indlæsningen pludselig på det sted hvor skærmen normalt bliver sort (har prøvet det en del gange efterhånden) der kommer en blå skærm med en fejlkode der siger:

STOP: 0X0000007B : (0XF78D2524, 0XC0000034, 0X00000000, 0X00000000)

Har ingen anelse om hvad og hvorfor den gør det, den skriver også noget om at jeg skal køre en chkdsk /f på mit drev (dette har jeg gjort og der meldte den ingen fejl)

Er der noget jeg kan gøre ?

Kommentar
Fra : ultra2

Dato : 03-01-10 23:29
Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 04-01-10 00:42

Citat
Er der noget jeg kan gøre ?
ja holde op med at forsøge at installere XP eller finde bundkort drivere som passer til computeren og XP, den stopper sandsynligvis på grund af bundkort og XP ikke kan snakke sammen