/ Forside/ Interesser / Hus og have / Til- og ombygning / Spørgsmål
10  McBobo 1070
Nye fliser på badeværelse
Fra : lhg1
Vist : 2063 gange
50 point
Dato : 27-12-09 21:45

Jeg vil gerne ligge nye fliser på badeværelset.

Planen er at ligge dem oven på de gamle fliser, det har jeg ladet mig fortælle er en nem og fornuftig løsning.

Så vil jeg høre.
Er der noget man skal være opmærksom på i forhold til.
- Afløbene, hvordan skal overgangen være i forhold til disse.
- hjørner, skal det være en silikone fuge eller en alm fuge?
- Er der ting man skal være opmærksom på?

Mvh
LHG

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 27-12-09 22:15

Du skal være opmærksom på om afløbet er langt nok til toilettet

Hvis døren går indad, så tjek lige om døren stadig han åbnes, når der kommer en ekstra flise på gulvet

Du skal skal bruge silikonefuge til afløbet

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 27-12-09 22:23

Det kan godt være det er en nem løsning, men jeg kan ikke se hvor det fornuftige kommer ind i billede.

Du får et langt bedre resultat ved at bruge lidt tid på at pille de gamle ned.

vh Ben

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 27-12-09 22:35

Benjamin.Hansen....

Citat
Du får et langt bedre resultat ved at bruge lidt tid på at pille de gamle ned

Dette vil jeg ikke give dig ret i, ... var har lagt nye marmorfliser ovenpå de eksisterende, med et flot/godt resultat, og vi slap for arbejdet/støv ved at banke det gamle op først

Accepteret svar
Fra : stig54

Modtaget 50 point
Dato : 27-12-09 22:48

Du kan godt lægge nye oven på de gamle, hvis du har plads ved dør, afløb o.s.v. Har du gulvrist skal denne forhøjes men det findes der materialer til i dit byggemarked. En god ide er at "ridse" eller matslibe de gamle fliser så de nye får bedre fat.

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 28-12-09 00:24

Det er da ikke i sig selv godt at have fliser i flere lag...

Og ja, jeg har set det gjort før og et tykt lag fliser er ikke pænt, slet ikke når man ved hvor lidt arbejde der skal til.

Men det er jo smag og behag.

Hvis de gamle fliser er knækket, kan revnedannelser kravle igennem de nye over tid. Dette hvis revner skyldes sætninger.

Hvis der er gamle løse fliser skal de klæbes, inden de nye sætes uden på.

Hvis fliser ikke er i samme størrelse, skal der tænkes overgange, såfremt filser ikke er ført helt til loft.

vh Ben

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 28-12-09 00:28

Citat
Det er da ikke i sig selv godt at have fliser i flere lag...

Hvorfor??

Citat
et tykt lag fliser er ikke pænt

Det kan IKKE ses Jeg går ud fra, at her er tale om gulvfliser, da der bliver spurgt til afløb

Kommentar
Fra : refi

Dato : 28-12-09 09:48

Citat
- Er der ting man skal være opmærksom på?

Det lyder ikke som om du nogensinde har prøvet det før

Det er IKKE et job for en "hjemmesnedker" uden som minimum lidt erfaring - det kommer til at se forfærdeligt ud....

Det er jo ikke bare nogle "brikker" der klistres på....

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 28-12-09 10:22

Refi... sådan noget sludder, det kommer da helt an på hvor omhyggelig spørger er

Kommentar
Fra : refi

Dato : 28-12-09 10:32

Citat
Refi... sådan noget sludder

Ja - du skal da have lov at forsvare DIN mening

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 28-12-09 12:48

Nordsted1

Når man er håndværker tænker man i håndværksmæssigt korrekt udført arbejde... og ikke kun i det muliges kunst.

Klamp, "godt nok" og gør det selv fusk kan vil alle lave. Men når der spørges til hvad man skal være opmærksom på er det det jeg svare på. Jeg svare ikke på at alle mærklige "Jule lege" skal udføres som udtænkt.

Hvad folk laver må de helt selv om, og jeg har ikke skrevet at spørger imme må laver det som vedkommende har tænkt, men kun rådgivet om den rigtige løsnig.

Personligt springer jeg ikke over hvor gærdet er lavest, men har ikke argumenteret for at det gør mig til et bedre menneske.

Hvad du selv har lavet af klamp og ønsker at forsvare, er helt op til dig selv. Men jeg laver ikke reklame for gentagelser af mine egne fejl.

Jeg håber dette giver dig svar på "hvorfor?"

Glæde lig jul
ben

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 28-12-09 12:50

Jeg kom lige til at tænker på....

Man lægger jo heller ikke rullegræs oven på fliser eller asfalt, blot fordi man kan....

Og dog, nogen har vel gjort det i en snæver vænding....

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 28-12-09 12:50

vænding "for dårlig vane..."

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 28-12-09 12:55

Ben

Citat
Jeg håber dette giver dig svar på "hvorfor?"

Jow.... men jeg vil nu alligevel vove den påstand, at ingen kan se på mit marmorgulv, at der ligger et gammelt lag fliser under.... ergo er det ikke klamp

Hvis du læser mit første indlæg, kan du også se, at jeg har svaret på hvad der bliver spurgt om

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 28-12-09 13:01

Nordsted.

Jeg troede du var en af dem der var kommet ud over pointræs...

Kan du ikke se forskel på - "godt nok rådgivning" og fagligt veludført håndværk?

Men igen, jeg bestemmer ikke hvad "man" skal, kun på hvordan jeg som håndværker vil løse opgaven...

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 28-12-09 13:06

Citat
Jeg troede du var en af dem der var kommet ud over pointræs...

Behøver du blive grov, for at få ret??

Jeg udtaler mig, ud fra dette

Citat
Planen er at ligge dem oven på de gamle fliser, det har jeg ladet mig fortælle er en nem og fornuftig løsning.

Og da vi har fået lagt et marmorgulv ovenpå det eksisterende med et flot resultat---og veludført fagligt arbejde-- hvilket du da ikke kan udtale dig om,da du ikke har set vores gulv

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 28-12-09 13:12

Nu ikke blive mopset, jeg søger ikke krig.... ej heller at få ret....

Jeg undlader at skrive mere til dig om dette emne. Syntes det er rigeligt udybet...

Godkendelse af svar
Fra : lhg1

Dato : 28-12-09 15:53

Tak for svaret stig54.