/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Vand trænger op fra kældergulv
Fra : lhg1
Vist : 3931 gange
100 point
Dato : 27-12-09 17:27

Hej

Efter at al sneen er smeltet og det har regnet er der i et kælderrum trænget vand op og efter det er blevet tømt kommer det stadigvæk op af revnerne (stadigvæk meget meget vådt udenfor.)

Der er for 20 år siden lagt dræn og en plastik mebran på soklen, og det er første gang siden at det er sket.

I resten af kælderen er der lagt fliser og det virker tørt.

Er der nogle der har nogle gode råd.
- Bør man e.eks tage noget af betonnet af gulvet og ligge et nyt lag på således at der ikke er revner, måske vil et tæt gulv hjælpe?

- Hvad sker der med et dræn efter 20 år, det var ikke et komplet omfarts dræn, men kun lokalt.

Mvh
LHG

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 27-12-09 18:05

Jeg vil mene at du skal have dit dræn lavet om efter 20 år, eller i det mindste renset. De har jo en begrænset holdbarhed før de bliver tætte.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 27-12-09 18:40

Ja omfangsdrænet skal kigges efter.
Kan tagnedløb komme af med vandet. ???

Kommentar
Fra : lhg1

Dato : 27-12-09 19:22

ja jeg kan ikke finde problemer med afløbene.

Hvad med gulvet, bør jeg gøre noget ved det?

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 27-12-09 19:48

Du skal ikke gøre noget ved gulvet, du skal fjerne årsagen d.v.s. tjek dit dræn eller få lavet et nyt under gulvhøjde.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 27-12-09 21:11

Rødder måske ?

Ikk` bar` løwn, i mit tidligere jobs forhave havde en Tujagran "fundet" et plastrørsdræn 80 cm under jorden og fyldt det totalt op med rødder i flere meters længde

Kommentar
Fra : lhg1

Dato : 27-12-09 21:17

Hvad vil det koste af få professionelle til at ordne det.

Huset er ca. 60 m2 men der er kun have/jord på ca. 15 m af det. (og det er rummet ud mod haven der er ramt.) Jeg tror også kun det er på denne del af huset der er det gamle dræn.

Jeg tror ikke det er rødder, der er ikke de store træer tæt på.

Kommentar
Fra : Smokei

Dato : 27-12-09 22:00

[CITAT]Affugt huset med omfangsdræn

Har du vand i kælderen, eller kommer der fugt ud af kældervæggene, er det en god ide at etablere omfangsdræn. Det er vigtigt at få fjernet vandet fra husets sokkel, for ellers kan væggene fungere som væger, der suger fugten til sig, og så bliver hele huset fugtigt og usundt. Dræn leder vandet væk fra husets fundament og forebygger fugtgener og fugtskader indendørs. [/CI

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 27-12-09 22:20

Citat
Er der nogle der har nogle gode råd.

Ja da...tag kontakt til din forsikring

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 27-12-09 22:50

Forsikringen tager sig kun af pludseligt opståede skader og har der ikke været skybrud i dit område så dækker de ikke. Jeg har prøvet. Jeg har haft optrængende fugt/vand fra kældergulvet 2 gange på 28 år så jeg lever med det, ellers hedder den nyt dræn hos dig.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 28-12-09 12:18

Ved tøbrud kan man få en lokal høj grundvandstand , vel også ind under kælderen, selv om der er omfangsdræn. Det afhænger af de lokale jordbundsforhold.

Det er nppe muligt at tætne betonen i gulvet ved at lægge et tyndt lag ovenpå.

Der findes firmaer, som kan tætne revner i beton, ved at injicere tætningsmiddel i dem.
Det er ikke noget du selv kan klare.
Se her:

http://www.hfb.dk/fileadmin/templates/hfb/visitkort/pdf/412-02.pdf

Kommentar
Fra : Ekspress105

Dato : 28-12-09 14:04

Det dræn der er lavet, hvor har det afløb hen og er der en brønd så du komme til det?

Har du gulvafløb i kælderen? Og ka de trække?

Har du tagbrønde på nedløben? Er de renset og trækker?

Hvordan er terrænet i forhold til kælderen?

Hvilken jordbund er der? sand/ler?

Hvordan er opbygningen under gulvene? Beton direkte på råjord eller isoleret med kapillarbrydendelag?

Du må IKKE lave nogen form for forsøg på at lukke for vandet!!!!!!!!!!!!!!!!! årsagen skal fiindes og fjernes... Ellers ender du bare med et permanent opfugtet gulv...