/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Junkers Mini II kører hele tiden.
Fra : FordFamily
Vist : 2953 gange
20 point
Dato : 27-12-09 15:44

Hej alle i kloge hoveder.
Har et problem med mit gas fyr.
Problemet er at fyret næsten konstant køre.
Det plejer og starte med og brænde når temperaturen er på ca 45 grader.
Så køre brænderen i ca et minut indtil den er på ca 55 grader.
Derefter slukker fyret, og er stille i ca 2 min, hvorefter den er på 45 grader og starter igen forfra.

Der er fint varme i huset, så det er ikke noget problem, syntes bare det er mærkeligt, og måske lidt dyrt i brug når den nu hele tiden står og køre...

Den står på vinter symbol, 1,5 bar tryk og trin 3.

Er dette normalt? Og hvis ikke, hva kan jeg så gøre anderledes?

Vh Peter

Accepteret svar
Fra : Gasmanden2

Modtaget 20 point
Dato : 27-12-09 19:37

Hvad er tempr. på termometeret når den kører konstant?

At en gaskedel kører konstant, behøver ikke nødvendigvis at betyde noget negativt.
Lidt firkantet kan man sige, at når en gaskedel stopper, er det fordi den overproducerer, og bliver nød til at slukke og vente på du bruger den energi den har genereret.

Hvis den derimod kører konstant, aftager du præcis det den laver ( bruger i gas ) ikke mere, og ikke mindre. Det er den perfekte drift. Det er det gaskedlen selv prøver at opnå, gennem dens modulering.

Lidt frækt sammenlignet: du ska til Spanien i bilen. Hvad giver den bedste brænstoføkonomi?
1. du accelererer hurtigt til du når en bestemt(høj) motortemp. stopper og venter til den er kølet lidt af, og kører igen.
ELLER
2. du kører med 80 km/t og jævn(lav) motortemp. Det tager lidt længere tid, du skal nok nå frem og du bruger mindre brændstof.

Kører din gaskedel derimod på høj temp. er der noget galt.

Skriv mere og Jeg svarer.

Hilsen Gasmanden2

Kommentar
Fra : FordFamily

Dato : 27-12-09 22:36

Jamen den kommer ikke højere op end 55 grader på trin 3 hvor den står nu.
Syntes bare den opføre sig mystisk, fordi den har ikke altid kørt sådan som nu...

Kommentar
Fra : jej123

Dato : 28-12-09 07:59

hvis kedel ellers brænder og kører som den skal er den logiske forklaring den at der brug for en større varmeproduktion og dermed længere driftstid

prøv at tjække dit gasforbrug dagligt er det unormalt højt i forhold til årstiden og udendørstemperaturen?

godt nytår

Kommentar
Fra : Gasmanden2

Dato : 28-12-09 08:43

Indstillingen "3" på drifttermostaten på en Juncker Mini svare til ca. 60´C.
Der kan være lidt misvisning i termometer og følere.

Gaskedlen bliver altså bedt om, at varme op til ca. 60´C og stoppe der.

Jeg er sikker på der ikke er noget galt, og alt er som det skal være.
Som nævnt højre oppe, er der nu brug for mere varme(energi/gasforbrug) derfor kører din gaskedel mere.

Gasmanden2

Kommentar
Fra : FordFamily

Dato : 28-12-09 09:26

Vi har kun haft huset i et halvt r, så ved ikke hva der har været normalt før hen...
Men tak for svarene, jeg må se tiden an og se hva der sker...

Godkendelse af svar
Fra : FordFamily

Dato : 28-12-09 09:27

Tak for svaret Gasmanden2.

Kommentar
Fra : Bassebo

Dato : 28-12-09 09:41

Jeg har en ide' til hvad det kunne være galt måske:
Har dette fra en junkergas montør.

1: Det kan være at snavssamleren på returen er stoppet...

2: Det kunne også være hovdeprintet.

Mvh Bassebo...

Kommentar
Fra : Gasmanden2

Dato : 28-12-09 17:13

1. Det er helt sikkert ikke en snavssamler. Hvis den er stoppet, falder vandflow over gaskedlen, og tempr. stiger hurtig. Dermed hyppige og korte driftperioder. At den kører lang tid, betyder netop, at der ikke er nogen tilstopning nogen steder.

2. Hovedprintet fejler intet............

Gasmanden2