/ Forside/ Teknologi / Hardware / Harddiske / Spørgsmål
10  tedd 4561
slukke for harddisk på kontakten?!
Fra : klausen32
Vist : 719 gange
50 point
Dato : 27-12-09 00:49

Hvad sker der hvis jeg slukker for min harddisk direkte på kontakten?

Det er fordi, at harddisken står under en sofa, hvor det er meget besværligt at komme til, derfor ville det være dejligt, hvis man bare kunne afbryde strømmen...

Tager den skade ved dette, eller hvad kan der ske, hvis der overhovedet sker noget?

Klausen

Kommentar
Fra : spam-free

Dato : 27-12-09 00:57

Citat
Hvad sker der hvis jeg slukker for min harddisk direkte på kontakten?

intet.

Accepteret svar
Fra : Majormajor

Modtaget 60 point
Dato : 27-12-09 00:57

Der vil være stor risiko for, at styresystemet på et tidspunkt går i udu. Også at hd-en kan tage skade, altså at filstrukturen bliver ødelagt. Det er nok en mening med, at en pc skal slukkes på den rette måde, og lukke ned i rigtig god ro og orden.

Kommentar
Fra : BertelBrander

Dato : 27-12-09 00:59

Det du kalder en "harddisk" er vist det der hedder "computer"?

Du skal lukke computeren rigtigt ned, dvs lukke Windows. Derefter må du gerne slukke for kontakten, men så er der jo sådan set slukket. Du skal normalt have fat i boksen (dvs. computeren) for at tænde den.

Du må ikke lukke for computeren ved at slukke for strømmen på kontakten, Windows og/eller dine programmer kan/vil holde op med at virke, hvis du gør.

Kommentar
Fra : spam-free

Dato : 27-12-09 01:08

Citat
Det du kalder en "harddisk" er vist det der hedder "computer"?

det står der JO ikke noget om.

Kommentar
Fra : klausen32

Dato : 27-12-09 01:11

Nej, det er ikke nogen komputer, men en ekstern harddisk...

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 27-12-09 01:28

Det er sikrest at afbryde harddisken med Sikker fjernelse af hardware før du slukker, eller slukke for computeren før du slukker harddisken, hvis harddisken er afbrudt så er det ligegyldig hvor du slukker for strømmen

Kommentar
Fra : BertelBrander

Dato : 27-12-09 01:32

Jeg tror O.V.N. har ret.

Kommentar
Fra : Majormajor

Dato : 27-12-09 01:46

men en ekstern harddisk... Det var ikke til at vide.

Så har o.v.n. ret i det med Sikker fjernelse af hardware nede til venstre i menubjælken.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 27-12-09 01:51

Venstre hånd- er det ikke den hvor tommelen vender til højre? de computeren jeg har set Windows XP - Vista og 7 har alle haft knappen til sikker fjernelse nede til højre

Kommentar
Fra : Majormajor

Dato : 27-12-09 01:54

Også når menubjælken er lodret til venstre?

Kommentar
Fra : Majormajor

Dato : 27-12-09 01:55

Havde ikke tænkt på, at den menuting næsten altid er forneden .

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 27-12-09 02:04

Jeg tror de fleste har værktøjslinjen nederst som standard er efter at Windows er installeret

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 27-12-09 08:39

Lidt off-topic:

Min PSU stod af da strømmen gik i hytten.

Kommentar
Fra : nielsjs

Dato : 27-12-09 08:54

med den størelse de fleste skærme har nu til dags fylder værktøjslinien så ikke mindst ien af siderne?? nå et sidespring!!

en ekstern harddisk hvis den bruges mest til backup og lignende så er det ikke en god ide at have den sammen med din pc i tilfælde af brand eller tyveri
men min bliver slukket sammen med den øvrige strøm til pc-en,skærmen osv.! det har den ikke taget skade af - endnu ihvertfald

Kommentar
Fra : alka

Dato : 27-12-09 09:28

Når man lukke en PC ned som normalt, afbruder styresystemet for aktuelle programmer, på en "autoiseret" måde. Samtidig bliver HDD rent teknisk/mekanisk også låst, så man kan flytte den uden der sker noget med det bevægelige i HDD.

Hvis man blot slukker for strømmen, afbrydes alt her og nu, og HDD bliver ikke låst. Det kan måske gå nogle gang - når man er heldig, men efter at det er sket mange gang, vil indholdet på HDD formentlig ikke kunne læses mere og er HDD blevet transporteret, er det ikke sikkert den kommer i gang igen!

Hvorfor ikke bare have den i nærheden af PC'en, så den kan slukke på normal vis sammen med denne, så klarer den selv nedlukningen?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 27-12-09 10:01

De fleste USB harddiske (eksterne) skal helst slukkes efter "sikker fjernelse"
Der findes harddisk skuffer (interne/eksterne) med hot swap som kan trækkes ud under kørsel, men det er som regel til brug i paralelkørsel "Raid".

Usb harddiske kan også sættes til at kunne slukkes under drift.
http://peecee.dk/upload/view/213292/full

Hvis det er en harddiskoptager, skal den på samme måde lukkes ned før fjernelse eller afbrydelse.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 27-12-09 10:38

Du skal også tænke på, at riskoen for ødelæggelse af haddisken er langt mindre, hvis du lukker af på normal måde, da harddisken får besked på at lukke. Hermed vil armen med alle læsehoveder køre hend i parkerngsposition, hvor de ikke kan gøre skade på skivernes belægning.
Hvis den bare bliver afbrudt hårdt og brutalt, vil der være stor sandsynlighed for, at læsehovederne er parkeret ude på skiven, og kan derfor være årsag til tab af data.
Harddisken er noget mikrofint elektronik som skal behandles ordentligt, hvis den skal fungere i mange år.
Når en harddisk arbejder, så rotere den med mange tusinde omdrejninger i minuttet og læsehovederne svæver med brøkdele af milimeter over skiverne, så der skal ikke mange påvirkninger til, før de går galt.

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 27-12-09 10:49

Citat
Min PSU stod af da strømmen gik i hytten.

- men den virker fint, når den får strøm...

Kommentar
Fra : transor

Dato : 27-12-09 10:52

Moderne harddiske parkerer hovederne uanset hvordan man slukker. faren er at der er en fil åben under skrivning, og det kan der være med windows længe efter at man tror det er overstået.
Hvis man så slukker brutalt, kan man risikere at hardsisken går så galt i strukturen, at man ikke nmere har adgang til nogen af filerne. Vent med at slukke harddisken til computeren er slukket. Og det uanset om du gør det på en knap på den eller ved stikkontakten. De to virker ens.

Kommentar
Fra : grow

Dato : 27-12-09 11:02

Du kan godt slukke uden brug af "Sikker fjernelse af --- " men så skal du slå brug af "chachelagring" fra. Find din externe harddisk under hardware- Egenskab-Politikker.

Kommentar
Fra : Majormajor

Dato : 27-12-09 13:18

Citat
Jeg tror de fleste har værktøjslinjen nederst som standard er efter at Windows er installeret
Helt sikkert, og det må så kaldes for "Missionærstillingen" for menu-tingen. Der er så enkelte, der godt kan lide, at den står .

Men externe drev tilslutte med usb-kabler - harddiske, USB-sticks mm. - SKAL altid fjernes med "Sikker fjernelse af hardware". Og så er den faktisk ikke længere.

Kommentar
Fra : Majormajor

Dato : 27-12-09 13:18

tilslutte skal være: tilsluttet

Godkendelse af svar
Fra : klausen32

Dato : 27-12-09 21:30

Tak for svaret Majormajor. - og alle jer andre!

spam-free --> Mange tak for hjælpen
Citat
Intet
- så lad dog vær med at besvare indlæg, når du tilsyneladende ikke har forstand på emnet!

Klausen

Kommentar
Fra : Majormajor

Dato : 28-12-09 00:46

Selv tak og .