/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Generator problem...
Fra : Caam2
Vist : 4187 gange
500 point
Dato : 26-12-09 23:29

Har skiftet generator på min bil fordi jeg trode at den var defekt...
Den nye generator lader heller ikke og nu er jeg ved at løbe tør for ideer til hvad problemet kan være...
Har prøvet at lave en ledning fra plus på generatoren og direkte til plus på batteriet og det samme med minus... Det hjælper ikke...
Har tjekket alle sikringer og de er ok...
Generatoren kører rundt som den skal....
Hvad fa.... kan problemet lige være....

Kommentar
Fra : Caam2

Dato : 26-12-09 23:37

Det stik man monterer på generatoren som har to tynde ledninger, har det noget med ladeeffekten at gøre ???

Accepteret svar
Fra : Hejdu58

Modtaget 510 point
Dato : 27-12-09 00:25

Citat
Det stik man monterer på generatoren som har to tynde ledninger, har det noget med ladeeffekten at gøre ???

JA, hvis din generator ikke får feltstrøm, kan den ikke lade.

Kommentar
Fra : Caam2

Dato : 27-12-09 00:30

skal der være plus på det stik eller hvordan virker det lige ??? skal man kunne måle 12 volt i stikket eller er det bare en plus der løber igennem...

Kommentar
Fra : Caam2

Dato : 27-12-09 00:32

Ligger ude i indkørelsen og roder med det lige nu så mine naboer tror sku jeg er tosset... alt hjælp er velkommen....

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 27-12-09 00:57

Nu ved jeg ikke lige hvad det er for en bil og generator du har.

normalt er laderelæet som giver feltstrøm indbygget i generatoren, og der går en ledning op til ladelampen.

Men du skriver at dui har to, den ene går op til ladelampen, den anden?kan også gå op til den anden side af lædelampen, men hvis du har et laderelæ er det feltstrøm der fra, men jeg tror ikke at du har et laderelæ, for det er nu om dage bygget ind i generatoren.

Har du en ladelampe der lyser i bilen ?

Kommentar
Fra : Caam2

Dato : 27-12-09 01:13

ladelampen går ud når jeg drejer nøglen og sådan har det altid været...
Tænker lidt på om man kan trække en plus og minus fra batteriet og køre direkte i hvor stikket skal være...

Kommentar
Fra : Caam2

Dato : 27-12-09 01:15

Der er en rød og en gul ledning i stikket... når jeg tager stikket ud af generatoren så tænder lyset på bilen ???

Kommentar
Fra : Caam2

Dato : 27-12-09 01:19

Det er den anden generator jeg roder med nu... Trode der var fejl på den første jeg havde fået fat i men den nye vil heller ikke noget....
Er godt nok ved at blive vanvittig af det p..

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 27-12-09 01:31

[CITAT] [ladelampen går ud når jeg drejer nøglen og sådan har det altid været... /CITAT]

Der er forkert, ladelampen skal først lyse når du sætter på tænding, og gå ud når du starter bilen.

[CITAT] [/Der er en rød og en gul ledning i stikket... når jeg tager stikket ud af generatoren så tænder lyset på bilen ???CITAT]

Det lyder helt skørt, hvor gammel er den bil, det er da hvis ledninger til kørelys du har gang i, er det en gammel bil der er monteret kørelys på.

Kommentar
Fra : Caam2

Dato : 27-12-09 01:36

Ja okay det er når jeg sætter tændning på at lampen går ud... Min fejl...
Nej det er rigtigt at lyset tænder når jeg fjerner stikket og sætter jeg det i igen så slukker lyset...
Hvordan tjekker jeg lige om det er stikket der er fejl ved...

Kommentar
Fra : Caam2

Dato : 27-12-09 01:42

Kan se at den røde ledning er cirka dobbelt så tyk som den gule. Er den røde bare en plus fra batteriet...

Kommentar
Fra : Caam2

Dato : 27-12-09 01:44

Det er en hyundai h1 van fra 98.... Diesel med vaccumpumpe monteret på generatoren...

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 27-12-09 01:48

Hvor gammel er di bil ?

Hvornår har det hele sidst virket?

Har du været ved at monterenoget udstyr eller rodet med nogle ledninger på den fornylig?

Citat
Ja okay det er når jeg sætter tændning på at lampen går ud... Min fejl...

NÅR du sætter tænding på så skal ladelampen først lyse, og nør bilen er i gang skal den slukke.

Kommentar
Fra : Caam2

Dato : 27-12-09 01:56

Tændningslampen virker som den skal...
Problemet startede for et par dage siden. Jeg gav den gamle generator et slag af en hammer og så virkede den igen. var sikker på at det var kullene og købte der for en anden generator... Den ladede ikke og blev leveret tilbage og jeg fik en ny. Den nye lader heller ikke....
Tror altså at stikket har skylden men ved bare ikke lige hvordan....

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 27-12-09 02:09

Citat
Kan se at den røde ledning er cirka dobbelt så tyk som den gule. Er den røde bare en plus fra batteriet...

Det må du da kan måle os on der er en rød ledning monteret på batteriet.

Der skal gå en tyk ledning fra generatoren( er monteret med en 6 eller 8 mm bolt på generator) og op til batteri plus, ( den kan også gå til starter og derfra op til batteri plus,og m minus er selve huset/metallet/stel, så der er ingen minusledning på generatoren,

Så skal der gå en ledning op til ladelampen, som først lyser når bilen er til tænding, og på din er kørelys-styring også monteret på generator, det er normalt den samme ledning som til ladelampen.

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 27-12-09 02:17

Kullene sidder på laderelæet og det kan bare skiftes uden at hele generatoren skal skiftes.

Men har jeg ret i at det er brugtegeneratorer du montere, har du garanti for at de virker?

Og er du sikker på at du har monteret ledninger rigtig, som de sad før du skilte noget af?

Kommentar
Fra : Caam2

Dato : 27-12-09 02:59

De eneste ledninger der har været afmonteret er den tykke til plus på batteri og så det stik med to tynde ledninger hvor af den ene er lidt tykkere end den anden... Kan ikke passe at jeg får to defekte generator fra to forskellige steder... Tror problemet ligger et andet sted...

Kommentar
Fra : alka

Dato : 27-12-09 09:30

caam2, gå herind og læs om hvordan du løser dit problem:

http://horsevad.dk/landrover/Fejlfinding_paa_generator_batterier_og_ladesystem.pdf

Kommentar
Fra : transor

Dato : 27-12-09 11:04

På moderne biler med elektronisk reguleret veksestrømsfgenerator og halvlederensretter er ladelampen ikke nogen ikker indikering af hvordan generatoren virker.

De to små ledninger kan være til regulatoren eller et ekternt relæ. Fejlen er formentlih ved den del af kredsløbet. Nærmere kan man ikke komme det ud fra det du forklarer.

Du kan godt spare dig de eksta ledninger til batteriet. De øger bare risikoen for at du laver en alvorlig og voldsom kortslutning, eller brænder ensretterdioderne i stykker.

Kommentar
Fra : Cortina01

Dato : 27-12-09 12:24

Som andre allerede har beskrevet, har du en tyk "fødeledning" sikkert mærket B+ og der skal være "hul igennem" til batteriet. Enten direkte, eller via starteren. Dvs, at du skal kunne måle meget lidt, eller slet ingen modstand mellem generator og batteri. Det stik du har mistanke til, har næsten med garanti forbindelse til din ladelampe (den røde gætter jeg på ) og den anden ledning styrer sikkert kørelyset, hvilket forklarer, at når du fjerner stikket trækker den stel via noget andet, der så trigger kørelyset. Hvis ladelampen slukker, hvordan konstaterer du så, at den ikke lader ?
Har du målt over batteriet før og efter start ? Har du konstateret, at spændingen ikke stiger efter et par minutters ladetid ? (Den forbruger jo en del strøm ved hver start, så den skal lige lade lidt, før spændingen kommer op i nærheden af 13,8 - 14 volt ) og blæser, kørelys, el ruder m.m. tager jo også deres.

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 27-12-09 13:47

Sidste udkald.:

1.: Mål spændingen på batteriet uden bilen er startet, du vil nok måle ca. 12v og husk / noter det.

2.: Mål at der er ca. +12v på generatoren+ ud den tykke ledning, er der +12v så ved du at ledningen op til batteriet er OK.

3.: De to tynde ledninger på generatoren behøves ikke at være monteret, de er kun til ladelampe og kørelys.

4.: Start bilen, hav lidt omdrejninger på, og mål batterispændingen på batteriet, HVIS den IKKE er blevet højre, du skal gerne måle ca. 13,5 - 14V nu på batteriet, JA så er generatoren defekt, selv om det er en anden brugt du har fået fat i.

Kommentar
Fra : Caam2

Dato : 27-12-09 15:44

Så er problemet langt om længe løst... Det var manglende spænding til viklingerne hvilket resulter i manglende ladestrøm... Problemet var i stikket hvor den røde ledning var spænding til viklingerne og den gule til ladelampen....
Siger tak for hjælpen til alle og især "hejdu58" for deltagelse i nattens strabasser hvilket var en kold fornøjelse...

Godkendelse af svar
Fra : Caam2

Dato : 27-12-09 15:45

Tak for hjælpen Hejdu58.

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 27-12-09 15:54

Selv Tak og