/ Forside/ Interesser / Fritid / Foto / Spørgsmål
10  Nordsted1 2955
Manual til Olympus E520
Fra : viper73
Vist : 2456 gange
500 point
Dato : 26-12-09 22:02

Hej

Jeg står og mangler en dansk manual til et Olympus E520 spejlrefleks kamera, er der nogen der ved hvor en sådan kan downloades ?

Jeg skal kun bruge links til en decideret manual, ikke bare et link til en side hvor der muligvis kunne ligge en.

Kommentar
Fra : Dahab

Dato : 26-12-09 22:06
Kommentar
Fra : viper73

Dato : 26-12-09 22:07

Nej, den er på engelsk

Kommentar
Fra : transor

Dato : 26-12-09 22:16

Køb den ved en fotohandler.
Eller køb et kamera, så følger den med.

Kommentar
Fra : viper73

Dato : 26-12-09 22:17

Nej, der følger ikke en dansk manual med når man køber kameraet

Kommentar
Fra : brorteil

Dato : 26-12-09 22:21

den får man på en cd

Kommentar
Fra : brorteil

Dato : 26-12-09 22:22

jo du får en dansk manual ved køb i dk

Kommentar
Fra : viper73

Dato : 26-12-09 22:24

Nej man gør ikke, jeg har købt det i DK nu her og har fået en norsk manual med ! !

Så mit spørgsmål er om der er nogen der ved hvor man kan downloade en dansk manual, og ikke om man skal have en med eller ej.

Kommentar
Fra : brorteil

Dato : 26-12-09 22:26

jeg har købt samme kamera i dk og fick en dansk manual med.

den må olympus rette

Kommentar
Fra : brorteil

Dato : 26-12-09 22:28

du kan IKKE downloade en dansk manual

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 26-12-09 22:29

viper73 - hvor har du købt dir kamera?

Er du sikker på, at det er en dansk forhandler eller har du købt på nettet?

Kommentar
Fra : viper73

Dato : 26-12-09 22:32

Det er købt på nettet i en dansk shop.

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 26-12-09 22:34

Så er det evt. parallel import - har du kontaktet forhandleren?

Kommentar
Fra : brorteil

Dato : 26-12-09 22:36

Det kan skyldes at Olympus har centrallager i Hamburg og de kender ikke
forskel på dansk eller norsk.

Kommentar
Fra : viper73

Dato : 26-12-09 22:36

Ja dem har jeg fat i, men som jeg skrev før, så er det ikke det der er spørgsmålet... men ganske simpelt om der er en der ligger inde med et link til en dansk manual, ikke andet

Kommentar
Fra : brorteil

Dato : 26-12-09 22:38

Jeg fick en DANSK manual på 150 sider samt en cd med forskellig vejledning.

Kommentar
Fra : viper73

Dato : 26-12-09 22:39

brorteil, så må du bare lige scanne den ind

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 26-12-09 22:40

Jeg tvivler på, at du kan finde en Dansk manual på nettet!

Kommentar
Fra : brorteil

Dato : 26-12-09 22:41

Igen den danske manual ligger IKKE på nettet, men på flere andre sprog

Accepteret svar
Fra : Dahab

Modtaget 500 point
Dato : 26-12-09 23:02

Her kan du bestille den på dansk, hvis du ikke kommer videre med den forrtning du købte det af.

http://www.vefafoto.dk/group.asp?group=270

Kommentar
Fra : Thomas.Haugaard

Dato : 26-12-09 23:38

Den forretning du har købt den hos har pligt til at levere en dansk manual. Det er ikke tilladt at sælge varer i Danmark uden dansksprogede manualer.

Så kontakt sælger.

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 27-12-09 09:55

Det er tilladt at sælge alt muligt i Danmark, lovgivningen siger at det skal være på et nordisk sprog,
at brugsvejledningen er skrevet på. (nok ikke finsk)
Keldd

Kommentar
Fra : brorteil

Dato : 27-12-09 10:00

Citat
Det er tilladt at sælge alt muligt i Danmark, lovgivningen siger at det skal være på et nordisk sprog,
at brugsvejledningen er skrevet på. (nok ikke finsk)
Keldd

Den tror jeg ikke på.
Dessuden findes manualen på dansk.

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 27-12-09 10:17

brorteil
Kig på MC'en i mit logo, jeg var sur over at vejledningen til den var på svensk,
og jamrede over det, men fik det samme svar som jeg har skrevet her, så tro
du bare på det.
Keldd

Kommentar
Fra : Thomas.Haugaard

Dato : 27-12-09 11:29

@Keldd

Hvem fik du svaret af

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 27-12-09 11:43

Thomas.Haugaard
Een eller anden i Yamahas hovedafdeling.
Keldd

Kommentar
Fra : brorteil

Dato : 27-12-09 12:48

Citat
Een eller anden i Yamahas hovedafdeling.

Hvad hulen har din mc med et kamera at gøre ?

Kommentar
Fra : brorteil

Dato : 27-12-09 12:49

Citat
Dessuden findes manualen på dansk.

Gentager lige.

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 27-12-09 13:14

På Forbrug.dk kan man læse lidt om kravet til brugsanvisninger:
http://www.forbrug.dk/Artikler/Dine-rettigheder/Forbrugerleksikon/brugsanvisninger?tc=F9432205F5AC4F4C9AE465C7214FC2E6

Her står blandt andet:
Citat
På dansk eller nemt at forstå
En skriftlig brugsanvisning skal være skrevet på dansk eller på et sprog, der er umiddelbart forståeligt for en dansker. Det kan fx være en sammenskrivning af de nordiske sprog.

Og et andet sted, omtales en sag om køb af digitalkamera med begrænset dansk brugsanvisning:
http://www.forbrug.dk/Afgoerelser/foto-ure-optik-og-smykker/digitalkamerameden

Og som broderteil angiver, findes manualen på dansk - men hvis der f.eks. købes hos en forhandler med parallen import, kan man ikke forvente en dansk manual - det er derfor, man evt. kan spare adskillige kroner.

Godkendelse af svar
Fra : viper73

Dato : 27-12-09 19:33

Tak for svaret.

Ja som sædvanlig kommer der en masse i tråden, der intet har med mit spørgsmål at gøre, og som jeg frabad mig i spørgsmålet. Som jeg har skrevet, så var jeg ikke interesseret i en snak om hvad jeg skal have med når jeg køber et kamera, men ganske simpelt om der er nogen der ligger inde med en dansk manual.

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 27-12-09 19:38

Ja - viper73 - vær du bare sur!

Citat
Ja som sædvanlig kommer der en masse i tråden, der intet har med mit spørgsmål at gøre, og som jeg frabad mig i spørgsmålet. Som jeg har skrevet, så var jeg ikke interesseret i en snak om hvad jeg skal have med når jeg køber et kamera, men ganske simpelt om der er nogen der ligger inde med en dansk manual.

Er det en pirat-kopi du efterlyser?

Er det også derfor, at du har blokkeret dobbelt-profilens nye spørgsmål - så Kandu er ved at gå i koma?

Kommentar
Fra : viper73

Dato : 27-12-09 19:41

Er skam ikke spor sur

Ville bare have en dansk manual til kameraet, men ak

Kandu fjerner vel selv dobbeltprofiler der laver rav i den ?

Kommentar
Fra : brorteil

Dato : 27-12-09 19:48

Jeg gider ikke skanne 150 sider når sælger SKAL lever.

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 27-12-09 20:00

brorteil
Kedeligt du ikke læser alle mine indlæg inden du prøver på at være morsom.
Keldd