/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Kandu.dk / Spørgsmål
10  arne.jako.. 6470
kort og godt. Hvorfor hedder
Fra : troldenesdhb
Vist : 2271 gange
100 point
Dato : 26-12-09 18:45

Galopkringle, det den gør?

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 26-12-09 18:46

Fordi den er så god at folk kaster sig over den og den er væk i galop.

Kommentar
Fra : Majormajor

Dato : 26-12-09 19:00

Fordi den kan laves i en fart .

Galop-kringle, en. [2.2] (kog.) kringle, der kan laves i en fart. ISuhr.Mad.7 (1917).311.

Accepteret svar
Fra : Majormajor

Modtaget 110 point
Dato : 26-12-09 19:01
Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 26-12-09 19:18

Den blev vel første gang serveret til et Darby.

Kommentar
Fra : DecemberRæv

Dato : 26-12-09 19:35

Tja ...
Måske fordi man kunne lave den i en fart, hvis der kom uanmeldte gæster.

http://www.dk-kogebogen.dk/opskrift2/visopskrift.php?id=7884

Min Mors Moster lavede disse lækre hurtig-løbende-ned-i-maven kringler.

Nam Nem

Mvh
Jørn

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 26-12-09 20:04

Ville gangkringle ikke lyde lidt æhhhhh

Kommentar
Fra : malmin

Dato : 26-12-09 20:26

Jeg synes at galopkringle er ok, både af navn og gavn.

Det er da godt den ikke hedder tøltkrinlge!!

Kommentar
Fra : malmin

Dato : 26-12-09 20:27

Der skal stå TØLTKRINGLE

Kommentar
Fra : Majormajor

Dato : 26-12-09 21:52

Der er åbenbart en, der har forstand på visse hestes mærkelige gangarter!

Kommentar
Fra : DropDetFis

Dato : 27-12-09 10:19

Galopkringle blev, som det allerede er nævnt, serveret første gang på GalopBanen, bagt af Fru Pigalop folk styrtede i fuld galop til galop-bageren på travbanen og siden er opskrifen blevet udbredt til de danske husmødre og husfædre i fuld galop og de galopperende gæster har spist denne kringle i fuld galop. Netop de år var galopkringlen indstillet til en nominering i den danske udgave af Guinnies-galop-Rekord bog, men den var, så vidt vides ikke opfundet endnu, for ellers havde verden kendt Galopkringlen, som jo er en dansk opfindelse. En skam at Danmark ikke blev kendt for noget positivt, ellers. Bedre end "Mohammed´s Gallopperende-"Provokations" Tegninger".

DropDetFis

Kommentar
Fra : DropDetFis

Dato : 27-12-09 10:57

Citat
Det er da godt den ikke hedder tøltkrinlge!!

Ja! Det er da et alt for tørt og kedeligt navn !

Kommentar
Fra : troldenesdhb

Dato : 27-12-09 11:09

jeg aner stadig ikke hvad der er rigtigt

Kommentar
Fra : DropDetFis

Dato : 27-12-09 12:13

Så slå plat eller krone, for alle udsagn er sikkert rigtige på hver sin måde ...

rn

Kommentar
Fra : DropDetFis

Dato : 27-12-09 12:18

En af mine venner kaldte altid en *Kanel-snegl* for en "langsom" ...

En af min Fars venner sagde "neger-sved" om *kaffe*, hvilket jo nok er for u-politisk korrekt i dagen Danmark (heldigvis da ...)

rn

Kommentar
Fra : Majormajor

Dato : 27-12-09 13:02

Citat
jeg aner stadig ikke hvad der er rigtigt
. For det er da denne forklaring:

http://ordnet.dk/ods/opslag?opslag=galopkringle&submit=S%F8g

Kommentar
Fra : DropDetFis

Dato : 27-12-09 13:08

Min kone, som er mere troværdig en jeg (heldigvis) siger:

Måske er det fordi at "dengang" brugte man gær til de fleste kringler, men bagepulver til galop-kringle, som så, på grund af det, var hurtigere at bage.

Ingredienser:
500    g.   hvedemel
1    tsk.   salt
50    g.   sukker
12    g.   bagepulver
125    g.   smør eller margarine
2    dl.   mælk
2       æg
50    g.   rosiner

Kommentar
Fra : DropDetFis

Dato : 27-12-09 14:44

Desværre ingen galoperende kringle på youtube

http://www.youtube.com/results?search_query=galopkringle&page=&utm_source=opensearch

Ku´ ellers være flot.

Tog mig en kop *kaffe* (bemærk at jeg sagde *kaffe* ikke det andet ord for det) og dulmede sorgen over dét ...

Mvh
Jørn

Kommentar
Fra : malmin

Dato : 27-12-09 15:10

Fru DropDetFis har ret.

I NUDANSK ORDBOG fra 2008 står der: "Galopkringle. En kringle der hurtigt kan laves fordi den hæver med bagepulver og ikke gær, og som har fyld af kardemomme, rosiner el. sukat."

Hilsen malmin

Kommentar
Fra : Majormajor

Dato : 27-12-09 16:17

DropDetFis=Decemberræv=Jørn og mange flere . Så malmin har ret, selv om han kalder Jørn for fru DropDetFis .

Kommentar
Fra : malmin

Dato : 27-12-09 16:32

Det var fordi DropDetFis henviste til sin kone, m.h.t navnet på galopkringle. Derfor "antager" jeg i den forbindelse at det må være Fru DropDetFis, der har ret, fordi der var Hr DropDetFis der skrev det.

Næste gang er det måske Fru DecemberRæv/Fru Jørn/Fru rødbrink, o.s.v. der fortæller sin gemal: DropDetFis/DecemberRæv/Jørn/rødbrink, nogle gode tip, han så kan viderebringe.

Kommentar
Fra : DropDetFis

Dato : 27-12-09 17:06

Ja, ja - alt er ved det "gode gamle" på Kandu.dk ...

Person Fniddr-Fladder-Sludder-Sladder.

Har I tumper virkelig ikke andet at gå op i ?

Bare fordi jeg spurgte min kone om det ...

Ja så skal man øjeblikkeligt nedvurderes !

I har sq små hjerner - endnu mindre end min ...

Og det siger jo ikke så lidt ...

Men uvenlig hilsen

Jørn

Kommentar
Fra : malmin

Dato : 27-12-09 17:16

Jeg synes da det var godt at du spurgte din kone. Og når jeg ikke ved hvad din kone hedder, synes jeg kun at jeg kunne kalde hende Fru DropDetFis.

Men så var det en anden bruger der troede at det var DIG der var Fru DropDetFis, og det ville jeg så bare lige rette.

Men undskyld, hvis jeg har stødt dig Hr Jørn og DropDetFis!!!!!!!!!!!!!

Hilsen malmin

Kommentar
Fra : Majormajor

Dato : 27-12-09 17:17

Citat
Det var fordi DropDetFis henviste til sin kone
Det var smuttet for mig, sorry.

Og hr DropDetFis. Det var ikke for at være nedvurderende. Som ny bruger blev jeg sq kun forbavset over, at der er nogle, der har flere navne. Det var lidt forvirrende, men helt i orden med mig, no problems desangåendes.

Med meget venlig hilsen

Major

Kommentar
Fra : DropDetFis

Dato : 27-12-09 17:28

Jeg er sq lige glad om I kalder min kone "Fru DropDetFis" eller "FruDecemberRæv"

Jeg hedder Jørn, og I behøver ikke kalde mig Hr. - For jeg er ikke så fin på den.

Hvad min kone hedder rager ikke nogen af jer ...

Men nu spurgte jeg altså lige "madammen" fordi det måske kunne opklarer "mysteriet" om den gallopkringle

Jeg blev "mopset" fordi det I siger ikke (som sædvanligt, snart) har en dut med spørgsmålet at gøre hvad min kone hedder eller ikke hedder.

Kun person-fnidder-fnadder-sludder-sladder

Jørn

Kommentar
Fra : Majormajor

Dato : 27-12-09 17:38

Jørn.

Slap nu af, få madammen til at bage jer en kringle, og hyg jer så med kaffe, kringle og et stort kram som dessert osv .

Kommentar
Fra : malmin

Dato : 27-12-09 17:51

Hvis Du læser mit indlæg igen, er der ingen tegn på at jeg ville spørge dig om hvad din kone hedder.

Hvor er din humoristiske sans blevet af? Det lød da meget sjovt at kalde din kone for Fru DropDetFis, men det er åbentbart kun mig der synes det. Men du vil måske have at jeg opretter en tråd om det, så det ikke ødelægger galopkringle tråden??

Håber ikke at jeg har ødelagt din aften Hr Jørn

Undskyld troldenesdhb, at jeg blander andre ting ind i din tråd, det er ikke godt, jeg skammer mig!!

Hilsen malmin

Kommentar
Fra : Majormajor

Dato : 27-12-09 18:15

Citat
Fru DropDetFis
Er sq da morsomt .

Kommentar
Fra : DropDetFis

Dato : 27-12-09 19:10

Jo, det er da meget morsomt, og hils Fru malmin & Fru Majormajor eller er det Hr. malmin og Hr. Majormajor? Jeg er sq ligeglad, men her inde på Kandu.dk ved man jo ikke hvem er der hvem, og det betyder 0 + en shit.

MvH
Jørn

Kommentar
Fra : Smokei

Dato : 28-12-09 00:42

Godt at mysteriet blev belyst og opklaret af en uvildig person.

Kommentar
Fra : Majormajor

Dato : 28-12-09 00:54

Citat
jeg aner stadig ikke hvad der er rigtigt

Det er dette her fra DropDetFis kl. 13:08 i går:
Citat
Min kone, som er mere troværdig en jeg (heldigvis) siger:

Måske er det fordi at "dengang" brugte man gær til de fleste kringler, men bagepulver til galop-kringle, som så, på grund af det, var hurtigere at bage.

Bakket op af Malmins:
Citat
I NUDANSK ORDBOG fra 2008 står der: "Galopkringle. En kringle der hurtigt kan laves fordi den hæver med bagepulver og ikke gær, og som har fyld af kardemomme, rosiner el. sukat."

Sværere er det såmæn ikke .

Kommentar
Fra : DropDetFis

Dato : 28-12-09 06:52

Tja, man må jo konstaterer, at Trondens vurdering af svarene i dette spørgsmål ikke går for fulde galop, så vi venter alle i spænding på resultatet ... til næste Jul

rn

Kommentar
Fra : malmin

Dato : 28-12-09 07:09

troldenesdhb er ved at bage en Fru Pigalopkringle.

Den skal først svale af, og derefter bringes ud, så du kan da nok forstå - Jørn - at det tar`sin tid. Nu må du vise lidt tålmodighed.

Godkendelse af svar
Fra : troldenesdhb

Dato : 28-12-09 13:32

Tak for svaret Majormajor.

Kommentar
Fra : Majormajor

Dato : 28-12-09 14:07

Daws troldenesdhb .

Jamen, jeg er da taknemmelig for, at du kunne bruge mit svar. Men måske havde det været mere retfærdigt, at belønne Jørn eller Malmin, for deres svar var mere "udbyggede" end mit. Samtidig er jeg ikke Superbruger, så dine/mine point forsvinder desværre bare ud i det store intet .

Bare det ski.. pointsystem dog kunne droppes. Ja, det er bare min mening om det .

Hilsen fra MM og

Kommentar
Fra : DropDetFis

Dato : 28-12-09 18:02

Almindelig eller Super ?

Ja snakker vi benzin?

Eller Kandu.dk brugere? + trist med den rangfordeling af folk.

Kommentar
Fra : Majormajor

Dato : 28-12-09 19:42

Citat
trist med den rangfordeling af folk.
Enig

Kommentar
Fra : Majormajor

Dato : 29-01-10 20:36

Citat
Fru Pigalopkringle.
Hvad for sq er det for en ?