/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Smalltalk / Spørgsmål
10  Camillasm.. 12371
At stille sit spøgsmål i den rigtige gru~
Fra : bantam
Vist : 344 gange
120 point
Dato : 25-04-03 12:09

Hej

Ja, nu får jeg nok på puklen, men det må jeg jo tage med, men det kunne være sjovt at se om der kunne komme en debat om dette.

Tit kommer der nye brugere til kandu (det er i 99% tilfælde de nye der gør det vil jeg tro), og de starter med at stille deres spørgsmål i en gruppe som overhovedet ikke relaterer til emnet, i stedet for åbenbart at prøve at læse lidt om kandu først, og kigge under visning på emnelisten, eller læse kom godt igang.

Så går jeg tit ind når jeg ser det og på en pæn måde syntes jeg selv, fortæller at det er den forkerte gruppe og fortæller hvor de kan se hvile emner der er og så vælge den rigtige, eller henvise til den rigtige gruppe.

Nogle bliver sure, andre kan se det fornuftige i det og opretter det så det rigtigte sted, men det der undrer og godt kan syntes lidt ærgeligt er at enkelte "gamle" brugere med det samme bare svarer på spgsm. og tit irettesætter mig på den ene eller anden måde, såsom du har det nok dårligt idag eller andre ting som de syntes er galt med mig.

1 Det er jo ikke i en ond mening, jeg gør brugerne opmærksom på det, men for med det samme at vise dem at det er altså ikke den rigtige måde at bruge kandu på.

2 Hvorfor gir (de fleste) andre brugere mig et "møgfald" ( både på den pæne og lidt grove måde) i stedet for at give mig ret.

3 Hvorfor svarer de bare kritikløst i en forkert gruppe uden at fortælle det er det forkerte sted, mon det igen har noget at gøre med at de er " bange" for måske at miste lidt point, hvis de istedet henviste til den rigtige gruppe og bad om at få gentaget spgsm. der og så besvarede det.

4 Da kandu er bygget op så man kan abbonere på det man har lyst til er det da heller ikke særlig rart at få mail om alt mulig andet uden ens interresse.

5 Da kandu netop er byget op med abboneringer er det da også klart at den nye bruger får langt flere og brugbare svar hvis de stiller spgsm i den rigtige gruppe.

Nu er det så spændende om der dog ikke er nogle der syntes som jeg

Fortsat god fredag og weekend,med dejlig regnvejr.

Med venlig hilsen
Bantam

Kommentar
Fra : solgaard

Dato : 25-04-03 13:44

for mig er det egentlig ligegyldigt hvor spørgsmålene bliver stillet da jeg ikke abonnerer på nogle , men kigger på "25 seneste" så ser jeg alligevel alle spørgsmål.. men for dem som abonnerer kan jeg godt se at det kan være irriterende..! især for dem der abonnerer på den gruppe hvor spørgsmålet bliver fejlplaceret - for så kommer de ind og læser et spørgsmål som nok højst sansynligt ikke interesserer dem..

som du selv skriver er det hovedsageligt "nye" brugere som placerer deres spørgsmål forkert - men hvordan får man så nye brugere til at stille spørgsmål i den nye kategori hvis de endnu ikke har fundet ud af systemet.... dette kan jo så kun gøres ved at lægge en beskrivelse af kandu ind som man skal læse inden man kan blive bruger - men igen hvem giver sig tid til at læse dette..? en anden løsning kunne være at skrive det på opstartssiden og så håbe på at folk ser det inden de kaster sig i krig med at skrive spørgsmål..

der er skrevet utallige tips om at man skal stille sine spørgsmål i den rigtige gruppe men, når det nu stort set er "nye" brugere som placerer forkert skal vi jo nok ik regne med at de (kan) laver en søgning på tips om at stille spørgsmål når de ikke har helt styr på at finde den rigtige gruppe..

så på stående fod kan jeg ikke se andre løsninger end dem jeg har nævnt ovenfor

Mvh

Solgaard

Accepteret svar
Fra : ibasa

Modtaget 130 point
Dato : 25-04-03 13:50

Hej med dig Bamtam !

Hvad pokker regner det hos dig (altså udenfor ?).

Jeg er helt ny i det her system, og det kan godt virke lidt svært at manøvrere rundt og samtidigt bevare overblikket. Det kan fomodentligt kun erhverves ved at bruge det og lære af sin fejltagelser, så punkt 1: bliv endelig ved med at lære fra dig og vejlede andre brugere.

Punkt 2. Er vist besvaret/kommenteret.

Punkt 3. Som ny bruger virker det på mig som om det gælder om hurtigst muligt at besvare et spørgsmål for at tjene point. Svarene er tit blot henvisning til dit eller dat uden en forklaring om hvor, hvad og ikke mindst hvordan.

Punkt 4 og 5 kommer nok først når man/jeg har lært "systemet". og begrebsverdene er på plads. Læs FESEN IND.

Og for min egen regning står: Det ville være rart hvis lidt UHØJTIDELIGHED var en del mere fremherskende. Jeg selv har ikke endnu fundet ud af hvordan de sjove ansigter sættes ind. De pepper det hele op og gør det til en glad oplevelse.

Hilsen ibasa og go´week-end til alle i systemet

Kommentar
Fra : bantam

Dato : 25-04-03 14:07

Hej ibasa

Velkommen til, håber du får lige så meget sjov her som jeg har.

Øverst i venstre side under kom godt igang http://www.kandu.dk/dk/faq.asp

nederst på den side er de sjove "hoveder" når du er i kandu kan du højreklikke på kom godt i gang, og tryk på åben i nyt vindue, så har du den på proceslinien, og så finder du et "hoved" du vil bruge og markere de tegn ved siden af, højrelik og kopier, og der hvor du vil sætte det højreklik sæt ind, håber det var lidt hjælp.

Til solgaard

Du kunne jo så gøre som jeg nævner, gelejde den nye over i den rigtige gruppe, og så svare på spgsm., men jeg kan godt se at så kan du jo risikere at gå glip af lidt point og det er jo ikke så godt

mvh Bantam

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 25-04-03 15:08

Ejjj, det var smart, bantam. Jeg har troligt printet alle koderne ud for at kunne putte dem ind efter behov... jeg prøver lige din anvisning. -Nåååh, ikke helt. Jeg markerede tegnene og "trak" dem med musen. Det var lidt lettere.

Nåmmen vi må jo bare konstatere, at vi deltager i kandu med vekslende seriøsitet, og tålmodighed, -ellers ville det da også bare blive kedeligt. Alså, hvis alle regler bare blev overholdt og alle altid opførte sig korrekt.....

(prøver lige igen) -De ER alså søde, de animerede... dem skulle der bare være flere af..
Hilsen Birgitta.

Kommentar
Fra : solgaard

Dato : 25-04-03 15:19

normalt plejer jeg også at hjælpe den vildfarne på vej. jeg går ikke op i point mere det har jeg gjort (og det siger jeg uden at blinke) og det tog alt min tid foran skærmen og det var ikke det værd..! for mig er kandu nu et sted jeg jævnligt kigger på for at hjælpe folk på vej hvis jeg vel og mærket kan. og for at deltage i debatter som F.eks denne. og selvfølgelig spørge hvis jeg selv skulle få brug for en hjælpende hånd og det plejer jeg at få..! og det er jeg selvfølgelig glad for..!

Men med hensyn til at "finde" rundt i systemet synes jeg også selv at det var lidt forvirrende i starten. og for mig virkede siden enormt stor..! men efter at have brugt den, efterhånden adskillige timer finder jeg den ret nem og enkel.. men jeg kan godt forstå at den som ny bruger kan virke uoverskugelig og komme til at stille spørgsmål i den forkerte gruppe men så må vi jo bare hjælpe dem så godt på vej vi kan

fortsat god dag til alle..!

Mvh

Solgaard

Kommentar
Fra : solgaard

Dato : 25-04-03 16:13

nåh nu er jeg med.. det er det spørgsmål em software du tænker på som er stillet i kategorien "biler" det havde jeg ikke set før nu..

Stadig fortsat god dag til alle..!

Mvh

Solgaard

Kommentar
Fra : ibasa

Dato : 25-04-03 16:25

Hej til alle indlægsskriverkarle/piger

Det er rart at der er en stor vilje til at hjælpe os " nye " i gang på en pæn og sober måde.

Hilsen til alle fra ibasa "halvstuderet røver".

PS. Prøver lige det der med ansigterne

Kommentar
Fra : Bjarne_H

Dato : 25-04-03 16:30

Hej bantam!

Jeg synes det er flot, at du orker og vil bruge tid på dette

Jeg vil fuldt ud tilslutte mig dine betragtninger; men indrømmet det er sjældent jeg går op i det; men når man på et tidspunkt har brug for en løsning så er det da det nemmeste og bedste at spørgsmålene er placeret i de rigtige grupper

Det er da også irreterende at skulle gennemlæse og bruge tid på spørgsmål der er placeret forkert

Men Kandu har jo tidligere brugt at flytte spørgsmål, så det kan være, at vi bare skal skrive til dem og bede dem om at flytte de spørgsmål, der er forkert placeret; men det er da nemmere og bedre at spørgsmålene bliver placeret rigtigt fra start!

Mvh
Bjarne

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 25-04-03 16:32

Hej bantam... jeg er da ikke sur på dig (klapper dig på toppen)

Der er absolut ikke noget galt i at "gøre opmærksom på" at spørgsmål om rettelser i WinXP's system database er forkert placeret under sexualitet... hvis det er tilfældet. Hop dog op og ned på det, hvis nogen gir' dig møjfald for det.
Det er sevfølgelig også tilladt at "jokke ved siden af", jeg kunne f.eks ikke cykle, første gang jeg blev smidt op på ryggen af så'n krapyl. Ditto skal der være plads til fejltagelser... men jeg ser da ikke noget galt i at rette på folk, ikke så længe man gør det på en pæn og gemytlig måde. Der vil selvfølgelig al'tid være nogen som slet ikke kan tåle at blive rettet på... jump & joy... det må være deres problem, ikke dit - lad være med at lade dig gå på over det (også selv om man nogle gange har lyst til at række hænderne frem og...... indrømmet, det sker da).

Go' weekend til jer alle
Søren

Kommentar
Fra : bantam

Dato : 25-04-03 22:08

Jeg troede faktisk også at spgsm ved forhøjelse igen kom ud blandt de 25 på forsiden, men det gør det altså ikke, så vi slutter her, og jeg takker alle for kommentarer.

med venlig hilsen
Bantam

Godkendelse af svar
Fra : bantam

Dato : 25-04-03 22:14

Tak for svaret ibasa.

Ja da man ikke endnu kan dele point tilfalder de dig, som er ny, og held og lykke fremover på kandu

med venlig hilsen
Bantam

Kommentar
Fra : ibasa

Dato : 26-04-03 00:04

Tak for det. Jeg kan godt bruge de point til nye spørgsmål der dukker op. Bla.a. det der med de søde ansigter. Det er ikke lykkedes endnu men vi får se hvad der sker. Jeg prøver igen-igen.

Vi slutter her med en god week-end til alle fra ibasa med det borgerligenavn

Søren.

Kommentar
Fra : bantam

Dato : 26-04-03 08:06

Hej ibasa

De point du fik her er superpoint, dem ksn du sådan set ikke bruge til andet end at jo flere du har, jo større chance har du i månedens lodtrækning.

Her er hvis du ikke har set detfør lidt om pointsystemet.

Pointsystemet

Her kan du læse, hvad pointsystemet går ud på, og hvordan du får flere point.

Her hos kandu.dk bruger vi et pointsystem for at gøre det mere attriktivt for brugerne at svare på de forskellige spørgsmål, som andre brugere måtte have. Med disse point har man mulighed for at komme på vores hi-score, og vinde mange flotte præmier.

Der er 2 forskellige pointsystemer hos kandu.dk, det ene der kaldes Ledige Point, bruges til at stille spørgsmål og købe svar.
Det andet pointsystem bruges til at komme på kandu.dk's hi-score, og til at vinde præmier med, dette kaldes superpoint.

Ledige Point

Ledige point kan opnås på flere forskellige måder, som nævnt nedenfor.

En gang i døgnet.
Hvert eneste døgn du lukker dig ind hos kandu.dk, vil du automatisk få tildelt 20 ledige point.

Bliv superbruger
Hvis du tilmelder dig som superbruger, vil du automatisk få tildelt 200 ledige point.

Bedømmelse af tip
Hvis du er en af de 5 heldige der får lov til at give stjerner til et tip, får du tildelt 10 ledige point. Det er rent tilfældigt hvilke 5 personer der får lov at bedømme et tip, så skynd dig ind og læs tips det kan være det bliver dig.

Andre brugere køber dit svar
Hvis du har købt dig til et svar for nogle af dine ledige point (hermed menes, at du har accepteret et svar til dit spørgsmål), så vil spørgsmålet blive lukket. Fremover vil det koste andre brugere point at læse dette svar. Du vil få tildelt 10% ledige point af, hvad du selv har givet for svaret, hver gang en anden brugere køber det. Dvs. du får nogle af dine point igen, hvis andre finder dit spørgsmål interessant, du kan dog maksimalt få 50% af værdien igen.

mvh
Bantam