/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Skotrender af vingetegl
Fra : klemme2006
Vist : 1739 gange
100 point
Dato : 25-12-09 20:51

Jeg har på en ejendom set skotrender af vingetegl. Er der nogen, der har kendskab til den slags? Om det har været almindeligt, hvornår man er gået bort fra det, hvordan det laves og den slags?

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 25-12-09 22:15

har du selv prøvet at google på spørgsmålet ?

Måske det kunne være en hjælp.

http://www.google.dk/search?hl=da&rlz=1R2ADFA_daDK342&q=skotrender+af+vingetegl&meta=&aq=f&oq=

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 25-12-09 22:21

Hej Klemme.
Som "gammel" blikkenslager kan jeg sige dig, at det bestemt ikke har været almindeligt, at bruge vingetegl til selve skotrenden.
Det vil medføre en lang række problemer at lægge tegl i bunden af en skotrende.
Afhængigt af taghældningen får du jo en vis vinkel på underbygningen, som normalt er af træ, og det er ikke umiddelbart muligt at lægge tegl i denne nedsænkede vinkel.
Måske kan det gøres ved at lægge teglen i beton eller fliseklæb direkte ovenpå træet i bunden af renden, men det vil også medføre at tagbelægningen, tegl, eternit eller hvad det måtte være, skal skæres ganske snævert ud imod skotrenden for at den kan nå ind over vingeteglen - den er jo ikke ret bred. Samtidig skal selve skotrenden jo også være så meget lavere end tagfladen, at der bliver plads til vingeteglen. Tagfladen skal jo kunne løbe ud ovenpå skotrenden.
En normal skotrende vil i bunden være 30 - 40 cm på hver side. Altså 60 - 80 cm bred i bunden.
Du kan se hvordan en normal skotrende lægges i forbindelse med vingetegl i det følgende PDF-link,
hvis du scroller ned i bunden af siderne.
Her er det vist både med tegninger og med mål.

http://www.randerstegl.dk/filebank/opl-lil-dansk.pdf

her kan du så også få en ide om hvor vanskeligt det ville være at lægge en række vingetegl ned i selve skotrenden for at danne en vandtæt samling på de to tagflader.

Jeg vil tilråde at anvende zink, eller evt alu til formålet - det kan til mange taghældninger købes færdigt, ellers kan din lokale blikkenslager helt sikkert hjælpe dig.

hilsen
Bennymanden

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 25-12-09 22:30

yes, så kom bennymanden på banen- hi hi

altid et godt råd og en god forklaring

Kommentar
Fra : klemme2006

Dato : 25-12-09 22:31

Hej Bennymand

Jeg er ikke i tvivl om at zink er bedre og nemmere. Der er jo en forklaring på at jeg kun har set det et sted. Jeg kunne ikke drømme om at bruge det hvor tagetagen er udnyttet. Den slags skal man kunne holde godt øje med.

Mit motiv er en blanding af utidig nysgerrighed og arbejde med resturering af fredede bygninger.
Nu har jeg ikke haft lejlighed til at se det indefra, men jeg tror fidusen er at teglene i skotrenden er lægtet direkte på kelspæret. Det giver højden. Og så er der jo skellet efter alle kunstens regler.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 26-12-09 09:24

Vores gamle hus, bygget i 1910 af ejeren af Nivå teglværk, havde skotrender af teglsten, om de havde vinger eller ej skal jeg ikke kunne sige.

Da vi fik skiftet tag for ca. 10 år siden blev der lagt alm. skotrender i zink eller alu.