/ Forside/ Interesser / Fritid / Andet fritid / Spørgsmål
10  Klaudi 3672
Herman Hesse/Hess?
Fra : Hopenhagen
Vist : 948 gange
20 point
Dato : 25-12-09 18:51

Hejsa !

Hvordan udtaler man ham forfatterens navn?
Er det Hesse eller udtaler man det blot som Hess?

Kommentar
Fra : brorteil

Dato : 25-12-09 18:51

google er din ven

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 25-12-09 18:58

Citat
Er det Hesse eller udtaler man det blot som Hess?

Hvorfor skulle man udtale ham som Hess, han hedder Hesse og skulle nødigt forveksles med en anden person.

Kommentar
Fra : Hopenhagen

Dato : 25-12-09 18:59

Læsebriller er DIN ven.
Kan man google mit spørgsmål?
Nej ikke til hvordan man udtaler det.

Google er altid din ven, men nogle gange kan man da godt spørge i et forum om hvordan man udtaler noget man ikke kan se på ordet.

Kommentar
Fra : Hopenhagen

Dato : 25-12-09 19:01

IBM:

Hedder han også Herman? Så er det måske derofr jeg er forvirret.

men det kunne jo godt værre at man ikke udtaler de to bogstaver eller et eller andet. Det var der en tysker der prøvede bilde mig ind.

Jeg lader det lige stå pbent, det kan være at der kommer en forbi der ved det med sikkerhed.

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 25-12-09 19:06

Citat
Hedder han også Herman?
Det har du jo selv skrevet, og netop denne opkysning kan du finde via Google - hvor der står, at han er forfatter!

Citat
Det var der en tysker der prøvede bilde mig ind.
- Det skyldes måske, at han kun kender navnet på en tysk nazist!

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 25-12-09 21:38

Jeg går ikke ud fra at man på tysk lader det sidste e være stumt.

Havde engang en kollega der hed Hasse til fornavn, han tog det ilde op når man bare sagde Hass

Kommentar
Fra : Hopenhagen

Dato : 26-12-09 00:05

IBM:

Nej jeg skrev at forfatteren hed Herman ikke at nazisten hed det.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 26-12-09 07:02

Nazisten hed Rudolph til fornavn.

Kommentar
Fra : ziggy99

Dato : 26-12-09 16:50

Hesse udtales på tysk som hes'? altså med et lange E til sidst Hessee

Kommentar
Fra : ziggy99

Dato : 26-12-09 17:00

Ja, det ser lidt mærkeligt ud, da kandu ikke kan vise kopieret lydskrift

Accepteret svar
Fra : DecemberRæv

Modtaget 20 point
Dato : 26-12-09 18:41

Hej Hopenhagen

Den mest kendte roman af Hermann Hesse (Udtales Hesse) er Steppeulven
http://www.litteraturnu.dk/artikel.php?action=read&id=1113
Som også var inspirationskilde til et berømt dansk "flipper-band" Steppeulvene.
De var gode den gang.

http://www.ponty.dk/eiksk01.htm

Han havde ikke noget med Nazismen at gøre. Tværtimod!

http://da.wikipedia.org/wiki/Hermann_Hesse

Mener hans bøger blev brændt på Universitetspladsen i lighed med Bertholt Brech, og andre "u-tyske forfattere, som ikke var "nazistisk-korrekte".

Hermann Göring var Nazist
http://da.wikipedia.org/wiki/Hermann_G%C3%B6ring

Rudolf Hess var Nazist
http://da.wikipedia.org/wiki/Rudolf_Hess

MvH
Jørn

Kommentar
Fra : DecemberRæv

Dato : 26-12-09 18:58
Kommentar
Fra : DropDetFis

Dato : 27-12-09 11:25

Hej Hopenhagen!

Hvis du syntes om DecemberRæv´s links og er enig med dette, så giv mig en anerkendelse
(Hvis du "tør" give en "hånd" til en "outsider")

For DecemberRæv blev blacket - lige midt i en sætning.

Ved sq ikke hvorfor !

Med Venlig Hilsen

DropDetFis

(Forhenværnede DecemberRæv)

Kommentar
Fra : DropDetFis

Dato : 27-12-09 11:35

Her kan man starte en debat om Hermann Hesse:

http://www.saxo.com/dk/author/hermann-hesse.aspx?gclid=CPeZpaa09p4CFQk13godZzctNA

Siddahartha er forresten også en god bog ...

Med Venlig Hilsen
Jørn

Kommentar
Fra : DropDetFis

Dato : 27-12-09 18:06

Hopenhagen altså, jeg troede altså du var seriøs. og så er du ... ... ...

Fred med dig - dit kvaj !

Kommentar
Fra : DropDetFis

Dato : 28-12-09 07:50

Dér tog du sq r.... på mig, Hopenhagen!

Morsomt!

Men jeg blev sq også ked af din bemærkning om min afdøde Mor, som jeg savner.

Men det kunne du jo ikke vide...

... Og det er sikkert bare mig, som er alt for sart ...

(?måske?)

Kommentar
Fra : Hopenhagen

Dato : 28-12-09 11:04

Ajj du kan godt tage lidt fis tilbage

Kommentar
Fra : DropDetFis

Dato : 28-12-09 19:22

Jooo - men lige da jeg så det blev jeg sq lidt ked af det!

Er godt klar over, at du ikke vidste det med at min Mor var død "for nyligt".

Ellers havde jeg også bare syntes det var en joke. Jeg er jo ikke så sart, ellers ...

Jørn

Kommentar
Fra : DropDetFis

Dato : 28-12-09 19:24

Men er du seriøst interesseret i Herman Hesse?

Eller er det gas?

Godkendelse af svar
Fra : Hopenhagen

Dato : 29-12-09 10:22

Tak for svaret DecemberRæv.

Kommentar
Fra : Hopenhagen

Dato : 29-12-09 10:23

DropDetFis:

Altså det var bare en diskussion om hvordan man udtalte hans navn

Kommentar
Fra : DropDetFis

Dato : 29-12-09 13:22

Tak til dig Hopenhagen for at give points til DecemberRæv, som jo også er mig.