/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
Standardindstilling af BIOS
Fra : steenfibiger
Vist : 1100 gange
300 point
Dato : 25-12-09 18:26

Mit lydkort blev pludselig inaktivt. Jeg forsøgte så at slå det til igen i BIOS. Det lykkedes ikke! Derimod fik jeg slået porten fra til printeren, så printeren ikke virker. Nu har jeg fået printeren til at virke igen, men nu stopper opstarten af PC-en midt i det hele, og jeg kan få den til at fortsætte opstarten ved at trykke på F1. Men opstarten og hele PC-en er blevet meget langsom. Kan jeg tilbageføre BIOS-en til en standardindstilling, så PC-en ikke skal bruge så megen tid til opstarten og så den ikke stopper midt i opstarten? Hvordan kan man indstille BIOS, så PC-en fungerer med printer uden at det går for langsomt og uden at den stopper midt i opstarten? Jeg bruger ikke mere energi på mit lydkort, fordi jeg har købt et eksternt USB-lydkort, som virker. Computeren er mere end 5 år gammel og bruger XP Professional. Kan jeg gøre noget ved at computeren nu køre meget langsomt? Jeg har bredbåndsforbindelse hos TDC.
Glædelig jul!

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 25-12-09 18:32

Du finder sikkert et sted hvor du kan sætte indstillingen til Default eller bedre Optimized Default husk at gemme med F10 og bekræfte at du vil ændre med Y og Enter

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 26-12-09 09:19

1.) Fin i din BIOS indstillingen: Indlæs Default ...eller Optimized default ..og gem opsætning MED ændringer.

2.) Rens din registreringsdatabase for at få hastigheden i vejret. Brug f.eks. Ccleaner, TweakNow RegCleaner eller IOBIT's AdvancedSystemCare ..til dette formål. Lav iøvrigt en diskoprydning og en efterfølgende diskdefragmentering.

Flere fif til en hurtigere pc? Læs her:

a.) http://tweakhound.com/xp/xptweaks/supertweaks1.htm
b.) http://kadaitcha.cx/performance.html

..og nyttige tweaks: http://www.kellys-korner-xp.com/xp_tweaks.htm
..samt: http://www.dougknox.com/

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : steenfibiger

Dato : 26-12-09 11:41

Tak for jeres forslag, jeg ser på óm jeg kan finde ud af det om lidt. Jeg har været ude for at printerporten blev lukekt efter at jeg var inde i BIOS, men fik den med stort besvær åbnet igen. Jeg er derfor lidt nervøs for at gå ind i BIOS igen med risiko for at miste min printerfunktion.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 26-12-09 12:13

Hvis Du har en gammel printer med bredt stik, såkaldt parallel-stik, er det nævnt som LDP i bios, den skal normalt stilles til LDP1 i bios.

Normallervis skulle der ikke ske noget ved at rode med lydkortet i bios, så noget er der galt.

Bios er faktisk lettere at rode med end selve Windows, man kan næsten ikke lave fejl, udover hvis man indlæser en ny bios forkert, hvis man gør det er bundkortet lige til Las Containos

Iøvrig kan Du også nulstille bios ved at pille det lille runde batteri ud nogle minutter.

Kommentar
Fra : steenfibiger

Dato : 26-12-09 15:21

Tak LuffeA, jeg prøver dine tips. Printeren er en Brother DCP-115C mede t USB-stik. Den virker nu igen efter at jeg har prøvet alle mulige forskellige kombinationer i BIOS. Men computeren er blevet langsommere og der er både diskopryddet og diskfragmenteret. Hvordan kan man indlæse en BIOS forkert? og hvordan tager amn batteriet ud? og hvad sker der med BIOS, og alt andet i computeren hvis man tager batteriet ud?

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 26-12-09 15:51

Tjaeh, jeg startede selv

Bios kan opdateres, det er dog meget sjældent at der er brug for det, og har man ikke prøvet det skal man holde nullerbasserne væk.
If it works, dont fix it !!!!!

Biosen er fløjtende ligeglad med hvad der er installeret på computeren, den skal blot finde og styre det hardware maskinen er udstyret med, man kan også rode med biosen selv om der ikke er nogen harddisk i computeren.
Jeg har aldriig udtaget et batteri selv, men det er en knapcelle på størrelse med en tokrone der sidder nede under en klemme, hvis uret i computeren bliver ustabilt er det batteriet der skal skiftes. Den type batteri har Du nok ogs set i f.eks fotoforretninger.

Man mister ikke oplysningerne i bios selv om batteriet bliver taget ud, de er indprogrammeret i en chip, på samme måde som et kamera elller mobiltelelefon der jo stadig beholder oplysningerne når batteriet går død eller bliver taget ud.

Hmm, prøv at afinstallere printeren og installer den igen.

Kommentar
Fra : steenfibiger

Dato : 26-12-09 16:57

Takke LuffeA, men jeg har jo fået printeren til at fungere igen og jeg har også fået installeret et ekstern lydkort i stedet for det indbyggede, som jeg ikek kunne få til at virke. Tak for julehjælpen!

Kommentar
Fra : Asbjørn2

Dato : 26-12-09 17:46

Citat
Takke LuffeA, men jeg har jo fået printeren til at fungere igen og jeg har også fået installeret et ekstern lydkort i stedet for det indbyggede, som jeg ikek kunne få til at virke. Tak for julehjælpen!

Dunnerdrøn, nu bliver jeg nysgerrig når flere specialister er på banen, og det skal jo udnyttes.
Jeg faldt over udtrykket " installeret et ekstern lydkort", og kom til at tænke på, om man kan installere et sådant, hvis man nu som jeg hører en del musik på computeren og gerne vil have en bedre lyd uden at skille hele molevitten ad. Hvis ja, så kan man vel også hurtigt få sin lille notebook til at være et dejligt mobilt musikanlæg hvis der f. eks forefindes et par gode højtalere i køkkenet, og det er der man vil høre musikken i forbedret udgave.
Spændt på svar.
Hilsen Asbjørn2

Kommentar
Fra : Asbjørn2

Dato : 26-12-09 17:51

UPS - forstå mig rigtigt, men med ekstern mener jeg jo "uden for maskinen", akkurat som f.eks en ekstern DVD brænder som jeg har til notebook'en, og som jo er "for sig selv" uden for selve maskinen.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 26-12-09 19:49

Jeg er langt fra ekspert i notebooks, men skruer man man højt op for lyden i dem futter de små højttalere jo af.
Jeg ved heller ikke om der er udgang til højttalere i Din bærbare (lille rundt Jack), eller hvilket kort, men hvis der er kan man jo bruge et hvilket som helst højttalersæt da de har egen strømforsyning.

Et sæt med særskilt bas og diskantregulering er at foretrække da det er lidt bøvlet at regulere det via software, kun få af de billige har denne feature, men jeg har selv et lignende som nedenstående.
http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=403581

De kræver et 2.1 lydkort som minimum, men kan også bruges hvis der sidder 4.1 eller 6.1.....tallet siger antallet af højttalere, et-tallet er subwooferen.

Hvis Du vil prøve med et eksternt lydkort må vi lige have andre på banen

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 26-12-09 20:59

steenfibiger ->
Citat
Men computeren er blevet langsommere og der er både diskopryddet og diskfragmenteret.

Jamen.. så prøv da for dælen det ANDET ..jeg skrev:

Citat
2.) Rens din registreringsdatabase for at få hastigheden i vejret. Brug f.eks. Ccleaner, TweakNow RegCleaner eller IOBIT's AdvancedSystemCare ..til dette formål.

ad.1) http://www.ccleaner.com/
ad.2) http://download.cnet.com/TweakNow-RegCleaner/3000-18512_4-10262639.html
ad.3) http://iobit.com/

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Asbjørn2

Dato : 26-12-09 23:46

Hej LuffeA
Citat
Hvis Du vil prøve med et eksternt lydkort må vi lige have andre på banen

Ja, og det var egentlig dette jeg ikke var klar over om det fandtes, og stadig er i tvivl om.
Jeg bruger også en andens plads til mit spørgsmål, og det er jo ikke helt rigtigt, så jeg åbner det som som mit eget spørgsmål når jeg kan formulere mig lidt bedre.
Foreløbig tak for hjælpen - den med 4.1 eller 6.1 højtalere kendte jeg ikke, så noget fik jeg da lært.
Hilsen Asbjørn2

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 27-12-09 00:49

Citat
..så noget fik jeg da lært.

Måske du så også ku' lær' lidt af dette?

http://winhlp.com/node/16

..men du bli'r nok nødt til, at læse det HELE !!!

HINT: (vdr. lydkort; timing og controls)
Citat
So please read the hint from Jose Luis Diez below or just read on. Apparently this changes the boot and logon timing enough on some computers to make things work. On one of my computers just setting the SSDP service start type to automatic did actually solve the problem.

Several people including myself suspect that the UPnP interface does not directly cause the problem, instead there seems to be something wrong with the load order or timing. Perhaps the UPnP interface hogs the system in a way that blocks the systray for too long on some computers.

2005-03-13 – Volker Severt wrote that a side effect of having the UPnP User Interface installed already makes the UPnP devices visible, namely that the relevant ports are opened in the firewall. If you uninstall the UPnP User Interface, these ports are automatically closed, but you can reopen them by hand. They are TCP 2869, subnet, and UDP 1900, subnet. Thus you can still have the UPnP devices visible.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Asbjørn2

Dato : 27-12-09 01:32

Til Molokyle
Citat
..men du bli'r nok nødt til, at læse det HELE !!!

Tak for linket; dejligt med lidt læsestof, men jeg vidste dog 2/3 i forvejen.
Et par guldkorn var der dog

Kommentar
Fra : steenfibiger

Dato : 27-12-09 13:59

Tak for allle tips. Jeg har selv købt et CREATIVE USB SOUND CARD, men Sandberg har også eksterne lydkort, som f.eks. dette:
http://www.sandberg.dk/product.aspx?id=133-58
Jeg prøver at kigge på de mange besvarelser jeg har fået nu. Tak for dem alle. Godt nytår til alle jer hjælpsomme eksperter!

Accepteret svar
Fra : spam-free

Modtaget 300 point
Dato : 27-12-09 18:36

Citat
Kan jeg gøre noget ved at computeren nu køre meget langsomt

Højreklik på dit drev C:
egenskaber
funktioner
UNDERSØG NU

alt andet er som rydde op i noget der ikke skal smides ud alligevel
lad være med at afbryde.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 28-12-09 08:05

spam-free -> Man kan IKKE diskdefragmentere et drev med defekte sektorer, så 'UNDERSØG NU' ..er næppe løsningen

Derimod vil en oprydning af 'knækkede' og 'tomme' reg. nøgler gøre underværker for hastigheden.

Man vil også med fordel kunne slå diverse 'tidsrøvere' fra i opstarten:

Start -> Kør... -> skriv; msconfig -> vælg; fanen Start ->

...og fjern så flueben fra services der ikke er brug for. F.eks. Quicktime, iTunes og andre 'sultne' services der ikke bør køre før selve programmet har brug for det. Det vil i nævnte tilfælde være, når man afspiller iTune musik eller ser et *.mov filmklip og så starter disse services op automatisk.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : steenfibiger

Dato : 28-12-09 10:43

Tak, for tipsene. Det bliver først efter nytår jeg kan se på computeren igen.
Godt nytår

Kommentar
Fra : alka

Dato : 29-12-09 16:36

Prøv, at tage dit batteriet ud på bundkortet, så nulstilles BIOS. Isæt bateriet igen (evt. nyt batteri)

Kommentar
Fra : Asbjørn2

Dato : 29-12-09 18:51

steenfibiger
Citat
Tak for allle tips. Jeg har selv købt et CREATIVE USB SOUND CARD, men Sandberg har også eksterne lydkort, som f.eks. dette:
http://www.sandberg.dk/product.aspx?id=133-58

Tak for linket. Det var lige sådan noget jeg tænkte på.
Bestiller et i dag.
Perfekt

Kommentar
Fra : steenfibiger

Dato : 10-01-10 14:36

Opstart af Windows går i stå på et tidspunkt, så jeg skal trykke på F1 for at Windows starter op. Skal jeg in BIOS for ændre på det? Jeg tør snart ikke åbne BIOS for at gøre mere skade.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 10-01-10 19:00

Citat
Kommentar Fra : alka Dato : 29-12-09 16:36

--------------------------------------------------------------------------------

Prøv, at tage dit batteriet ud på bundkortet, så nulstilles BIOS. Isæt bateriet igen (evt. nyt batteri)

Yderst fornuftigt foreslag !

Batteriet hedder: CR 2032

</MOLOKYLE>

Godkendelse af svar
Fra : steenfibiger

Dato : 12-01-10 09:42

Tak for svaret spam-free. Jeg har gjort som du anbefalede, og dcet var det jeg turde binde an med. Jeg er for usikker på at rode mere i BIOS.