/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Gulv olie
Fra : Footprint
Vist : 711 gange
100 point
Dato : 24-12-09 10:38

Hej

Jeg ville lige have brugt at juleaftensdag på at givet mine fyrtræstrin gulvolie

jeg kan ikke få trinnene til at suge olien til sig, lige meget hvormeget jeg gnider og poler på dem kan jeg bare tørrer olien af dem selv efter de har stået en time først...

hvad kan jeg gøre for at få træet til at suge olie til sig, det er noget hvidpigmenteret olie fra trip trap...

/Footprint

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 24-12-09 11:05

Det må jo være fordi de enten allerede har en hinde af lak, eller er mættede med en olie.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 24-12-09 11:16

en hvidpigmentering skal ikke efterbehandles med olie. du skal bruge 2 forskellige slags sæbe. den første er en trærens og den anden indeholder pigment. trip trap har dem på lager, og i mange butikker kan de også købes.
start med at vaske med træens ndtil træet er helt rent. så skal træet tørre helt, og så skal det have pigment. det kan være nødvendigt at behandle flere gange.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 24-12-09 11:21

Måske også mættede af brun sæbe eller sæbespåner.

Er der ikke bare svagt synligt slid bør man nok undlade at plaske noget på.

Kommentar
Fra : Footprint

Dato : 24-12-09 11:28

Hej Alle

trinene har ikke fået noget i forvejen, de er ganske friske og har selv hentet dem ved snedkeren.. olien jeg har forsøgt at få i dem er den der hedder extra hvid grund gulv olie fra trip trap, jeg har ikke tålmodighed til at lave en rigtig hvidpigmentering som trimare46 foreskriver...

/footrpint

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 24-12-09 11:46

Uanset om du syntes de ikke suger eller hvad.....så suger de altså.
Vi har også givet vores og man skal lade det sidde en times tid og så tørre det overskydende af.
Jeg/vi var selv i tvivl om de sugede ...men det gør de.

Kommentar
Fra : bredker

Dato : 24-12-09 16:23

og husk så lige at få kludene i en lufttæt beholder , eller helt ud af huset ( ikke skrallespanden )
der er brændt flere huse pga at de selvantender og det kan ske fra få timer efter de er brugt og helt til en uge efter

Kommentar
Fra : transor

Dato : 24-12-09 16:40

Det er nok fordi snedkeren har været så fornuftig at bruge en hård træsort tik bundstykkerne. blødt fyrrtræ er uegnet. Det hårde træ suger praktisk talt ikke.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 24-12-09 17:49

man kan også drukne kludene i en soand vand med en smule sulfo