/ Forside/ Interesser / Fritid / Jagt / Spørgsmål
10  TheRealDe.. 4815
En mening.
Fra : bb1
Vist : 576 gange
200 point
Dato : 24-12-09 01:50

Dette indlæg blev lagt ind for få timer siden, men det er allerede blevet spammet, nogle kunne ikke tåle mosten, men her har i det så igen og det bliver lagt ind igen og igen indtil KanDu finder ud af at udelukke den eller de personer, som ikke kan tåle, at høre sandheden:

Information.

Den Danske befolknings kendskab til jagt og vildtpleje, er af ganske afgørende betydning, for deres fortsatte accept af, at der drives jagt.
Da den del af befolkningen, som er bosat i byerne er tiltagende vil deres viden om jagt og vildt i takt hermed også blive mindre.

Beslutningerne omkring jagtudøvelsen tages – hvad enten vi kan lide det eller ej – mere og mere af politikerne. Deres holdninger afspejler meget nøje, hvad befolkningen mener.

Derfor er det uhyre vigtig, at Dansk Land- og Strandjagt medvirker til at opbygge respekt i befolkningen og hos myndighederne for jægernes virke.
Det kan kun ske igennem en målrettet kommunikation i relevante medier.
Det nytter ikke, at kun enkelt personer alene bringer deres ”Rabiate” meninger til torvs. Eller ved useriøst at de angriber andre jægers virke.

Strategisk plan.

Også internt må Dansk Land – og Strandjagt i fremtiden arbejde hen imod at kunne tilbyde sine medlemmer, at også de får en mulighed for at dygtig gøre sig. Omkring organisations arbejde, skydning, jagthunde arbejdet og praktisk jagt.

Det er vigtigt hvis foreningen fortsat skal kunne arbejde seriøst i de forskellig artede udvalg og nævn, som de forhåbentlig også får sæde i for fremtiden.
Det er vigtigt at foreningen hjælper sine medlemmer til at få et højt videnniveau.
For det har de personer, som de skal debattere med – det giver ingen respekt kun at råbe op.
”Græsrods tanken” er ikke noget D.L.S. alene har patent på når det gælder jagt og vildt forvaltning.
D.L.S. har ikke opfundet ” Det at gå på jagt”.
D. L. S. har et stort ansvar for at sikre jagtens bæredygtighed såvel naturbevarelsesmæssig som etisk og det skal de leve op til..
Og det kan ikke ske, hvis D.L.S. ikke kan forhandle og kommunikere seriøst.
D.L.S. skal ikke kaste sig ud i nogen form for lovmæssige jagtbegrænsninger. Det gør det kun svære at få fredet vildt arter optaget i jagtloven igen.
I stedet for skal der arbejdes for at der indføres lokale særfredninger – hvis bestanden er for lille.
Er problemet at bestanden er blevet for stor. På grund af udsætninger. Så arbejd for
at det løses lokalt.
Foreslå ikke landsdækkende løsninger, som også vil berører de områder, hvor problemet ikke findes.

Bent Ballegaard.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Spørgsmålet er kan denne forening tages seriøs. Ovenstående er en del af den beretning jeg som udvalgsformand ikke fik lov til at aflægge. På det landsmøde, hvor jeg forlod foreningen...

Kommentar
Fra : webgun

Dato : 24-12-09 02:04

Der er absolut intet at frygte.
Det er ligesom over 100 år siden at der blev ansat folk, til at holde øje med den danske fauna, som helhed. de folk er OPS på vilttrykket de forskellige arter imellem, ellers vil den ene art jo tage fødegrundlaget fra underarter, og vi vil jo alle sammen gerne have så mange arter som muligt i den danske fauna. For at det kan lade sig gøre har vi oprret "regulering".

Kommentar
Fra : DecemberRæv

Dato : 24-12-09 07:49

Ikke nogen kommentarer, da jeg ikke er jæger. Kun: Hold snuden væk viber73

HoHo

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 24-12-09 07:57

Det er timing at skrive et sådant indlæg lige den dag ænder og gæs ikke har glædet sig til.

I morgen kommer der et indlæg fra fritidsfiskerne om sildebestanden

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 24-12-09 09:26

I demokratiets navn må man naturligvis tage D.L.S. seriøst, spørgsmålet er blot i hvor høj grad.
Jeg har selv mine rødder i D.S.F. men kunne se lyset ved den store sammenlægning og den deraf følgende større indflydelse. Enighed gør stærk.
Nogle få var ikke enige i D.J. (det er deres ret) og deraf opstod D.L.S (fint nok) og hvad så??
D.L.S har ikke, og vil formodentlig aldrig få, nogen særlig indflydelse på jagtmæssige spørgsmål, dertil er medlemstilgangen for lille.

Ps. Bare min mening

Fjerner fluebenet
Mvh
dabj

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 24-12-09 10:04

Så er vi da foreløblig to af samme mening. dabj

Kommentar
Fra : Heidi-Ho

Dato : 24-12-09 15:40

Hej bb1.

Jeg har skrevet det før ( den 14 - 06 - 2009) Nu bidrager jeg med indlægget igen.

Citat
Dengang for mange år siden da jagtforeningerne blev sammenlagt til et forbund. Var der nogle fortrinsvis tillidsfolk i Jagtforeningen af 1923 som mente, at det nye forbund ville blive en mastodont, som ville kvæle den lille mands jagt. Hvorfor de indkaldte til en stiftende general forsamling for oprettelse af en alternativ landsdækkende forening. Den fik navnet Dansk Land og strand jagtforening.

Disse ildsjæle ( det var flere af dem virkelig ) fik efterhånden en forening med ca. 2000 medlemmer på benene, men interne stridigheder og hyppe formandsskift 12 i alt indtil nu. Samt det faktum, at Dansk Land og strand jagtforening er den eneste jagtforening i Danmark, der nogen sinde har ekskluderet medlemmer har gjort at foreningen i dag kun har ca. 600 betalende medlemmer og derfor er helt uden for indflydelse.

[B]Administrativt er den i dag mere eller mindre overtaget af en anden forening nemlig foreningen Kyst- Land og Fjord flere af foreningens ledere er også medlem af bestyrelsen i den forening eller kommer derfra. Det gælder f.eks. D.L.S.`s nuværende formand.[/B]

Ligesom foreningen har udviklet sig til efterhånden kun at bestå af jægere, som er utilfredse med et eller andet omkring jagtlovgivningen eller den måde, som Danmarks Jægerforbund forvalter tingene på og det er jo i sig selv godt nok med et alternativ. Hvis blot ikke de samme personer ville undlade til stadighed at fremture med deres rabiate meninger, såsom tilbage med blyhaglene, tilbage med de gamle regler for udsætning af ænder i ferskvands søer, forbud mod udsætning af mere end 1 fasan pr. HA, flytning af bukke jagten, flytning af jagten på råer og lignende for det er ikke til gavn for de Danske jægere.

Nu er det dog også sådan at tiden er løbet fra de herre. Kommune sammenlægningerne og de grønne råd har vendt helt op og ned på hvem, der har indflydelse på jagten i Danmark. Det faktum, at D.L.S. heller ikke har sæde i vildforvaltningsrådet gør også, at det er begrænset hvilken skade de kan forårsage i dag .

Jeg giver dig dog helt ret, der bør i et lille land, som Danmark kun være en jagtorganisation er man utilfreds, så arbejd med det i den lokale jagtforening, som man er medlem af og af hvis midte de personer, som sidder i de grønne råd og vildforvaldningsrådet vælges.

Der skal i dag professionalisme til for at vi som jægere kan begå os og få indflydelse i mod vore modstandere. Det oplevede vi sidst omkring due jagten.

Mvh.
HH

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 24-12-09 15:45

Hmm, burde jagtforeningerne ikke høre under militæret ?

De har jo store skønne områder, kendskab og uddannelse i våbenbrug samt ikke mindst diciplin

Annuller spørgsmålet
Fra : bb1

Dato : 12-02-10 05:30

Jeg har desværre ikke modtaget et gyldigt svar, og annullerer derfor dette spørgsmål

- men KanDu`s amin reagere jo nu, så også denne tråd afsluttes.