/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Langtidsholdbart grønt/frugt?
Fra : Hopenhagen
Vist : 2660 gange
135 point
Dato : 23-12-09 21:55

Hejsa !

Jeg vil gerne spise mere frugt og grønt. Men bor et besværligt sted i forhold til at handle.

Hvilke grøntsager og fruger holder længst?

Tak.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 23-12-09 22:12

Hvor lang tid snakker vi om??

Æbler, pærer, appelsiner, pomelo mm kan holde sig ret længe, hvis du opbevarer dem et køligt sted (bare et par graders varme)

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 23-12-09 22:13

>Hvilke grøntsager og fruger holder længst?

Hold dig langt væk fra de markedsførte grøntsager og frugter der holder længe,
de er enten sprøjtede eller bestrålede...

Accepteret svar
Fra : Nordsted1

Modtaget 145 point
Dato : 23-12-09 22:24

Her i dette store dokument står der rigtigt meget om hvordan man opbevarer frugt/grønt/kød mm

også hvordan du ser om det er frisk når du køber det

ca fra side 15 og frem

http://www.denstorebagedag.dk/Billeder/DSB02Gorenje/Koel_DK.pdf

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 23-12-09 22:29

Engang glemte vi en bakke impoterede appelsiner,
efter en måned ude i vor garage var de stadig flotte gule, så smed vi dem ud...

Af vore hjemlige grønsager er kål jo bedst om vinteren, særlig grønkål smager bedre i frostvejr.
Og rosenkål skal helst have haft lidt frost for ikke at virke bitter.

Af æbler kan nævnes Bella Boskop som særligt holdbar langt hen i det nye år...

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 23-12-09 22:34

>Hvilke grøntsager og fruger holder længst?

Dybfrosne grønsager holder længe...

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 23-12-09 22:42

Gulerødder og blomkål holder sig rigtig godt i køleskabets grøntsagsskuffe. Over 14 dage. Toppen skal være af gulerødder og de grønne blade skal fjernes fra blomkålen. Men så holder de sig godt.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 23-12-09 22:46

Er du nu sikker på, at det er for at spise det selv ?

Måske du vil sælge det på Strøget, hvis du fik tilladelse til en stadeplads

http://www.kandu.dk/Spg143193.aspx

Hvis det ikke er for at sælge grøntsager og fruger ....hmmm frugter, så er det da ikke så besværligt at købe ind i København

Kommentar
Fra : Asbjørn2

Dato : 24-12-09 00:14

Citat
Hold dig langt væk fra de markedsførte grøntsager og frugter der holder længe,
de er enten sprøjtede eller bestrålede

Ovenstående er ofte rigtigt, så måske skulle du i stedet prøve med æbler der er dyppet i en lak eller diphenyl.

Godkendelse af svar
Fra : Hopenhagen

Dato : 25-12-09 18:50

Tak for hjælpen allesammne.

Nej det er ikke lige det jeg vil sælge på strøget