/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Min bil bruger benzin
Fra : danoan12
Vist : 4836 gange
20 point
Dato : 22-12-09 17:07

Købte en bil for godt to år siden. Og dengang og frem til en måneds tid siden, brugte den ca. 32 liter benzin på 400 km. Idag og den sidste månedes tid, er den begyndt at bruge ca 42 liter benzin på 400 km.

Hvad kan der være galt?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 22-12-09 17:09

Du kører ikke ordentligt

Kommentar
Fra : danoan12

Dato : 22-12-09 17:10

jamen det er jo altid fedt med en spydig kommentar, men har ikke ændret min kørestil.

Kommentar
Fra : brorteil

Dato : 22-12-09 17:15

en bil kræver service, det ved du måske ikke.

Kommentar
Fra : danoan12

Dato : 22-12-09 17:16

oh jo, men det kunne jo godt være det var en simpel ting der var skyld det at den er begyndt at bruge mere benzin.

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 22-12-09 17:17

Nu det er blevet koldere, vil den altid bruge mere benzin. Det kunne jo være en medvirkende årsag. Derforuden kunne det jo være at den trængte til nye tændrør og motorjustering her og der. Derudover kunne det jo også være at du havde ændret køremønster, f.eks. kortere køreture, og flere koldstarter.
Dette var et bud.

Kommentar
Fra : brorteil

Dato : 22-12-09 17:20

Citat
oh jo, men det kunne jo godt være det var en simpel ting der var skyld det at den er begyndt at bruge mere benzin.

Hvor skulle vi vide det fra, uden at undersøge bilen.

Er du ved dine fulde fem ?

Kommentar
Fra : dova

Dato : 22-12-09 17:25

Ting der medfører større forbrug hvis køremåde er den samme:

Utætheder i tank eller slanger.

Dårlig justeret motor.

Tilstoppet luftfilter.

Montering af vinterdæk

Bredere dæk

Større hjul så speedometeret fejlviser, så du kører flere kilometer end tælleren viser.

Kulde (selv om det er meget, når bilen nu går 3 km mindre på literen.

Kommentar
Fra : danoan12

Dato : 22-12-09 17:25

nej, men jeg ved da at sådan som en defekt termostat o.l kan være med til sådanne nogle ting, og jeg har checket om udstødningen var utæt, og om termostaten var defekt, og skiftet olie samt kølervæske. Men det har ikke været nogle af de ting.

Citat
Derforuden kunne det jo være at den trængte til nye tændrør og motorjustering her og der. Derudover kunne det jo også være at du havde ændret køremønster, f.eks. kortere køreture, og flere koldstarter.
Det med tændrørene kunne være en mulig, men ingen ændret køremønstre, og sidste vinter var der ikke noget problem med benzinforbruget.

Kommentar
Fra : danoan12

Dato : 22-12-09 17:34

Dova:
Jeg tror jeg prøver at tjekke mit luftfilter, og benzinslanger mm. så må se om det har en effekt.

Kommentar
Fra : amlupo

Dato : 22-12-09 17:43

Hvilken bil er det ? Det kunne være din lambsonde der er defekt eller stikket/ledningerne til denne . Den sidder i udstødningsmanifolden. Hvis den måler forkert bruger bilen for meget benzin.

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 22-12-09 17:57

Hvis der er koldt bruger en bil mere benzin.
Hvis luffilteret er beskidt / tilstoppet bruger en bil mere benzin.
Hvis tændrørne er slidt / udbrænt bruger en bil mere benzin.
Hvis motoren er godt slidt bruger en bil mere benzin.
Hvis der er forkert luft tryk i hjulene bruger en bil mere benzin.
Hvis hjulene er forkert sporet bruger en bil mere benzin & dækslid.
Hvis man vil hurtiger frem bruger en bil mere benzin.
Hvis man har mere læs / vægt i bilen bruger en bil mere benzin.
Hvis man montere udstyr der bruger meget strøm bruger en bil mere benzin.
Hvis motor ikke er justeret ordentlig bruger en bil mere benzin.

Ja, der er mange årsager til at en bil bruger mere benzin, og der er som regel flere ting / fejl fejl på en gang

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 22-12-09 18:00

Den kan også være utæt i benzin tank / slanger mm.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 22-12-09 18:05

Klart at Du bruger lidt mere benzin dags dato, vejret giver langsommere kørsel og flere gearskift.

Kommentar
Fra : amlupo

Dato : 22-12-09 18:15

Som jeg læser spørgsmålet er det noget der er kommet pludseligt. Hvis det er tilfældet må det jo være noget der er gået i stykker. Feks en ledning, slange eller et stik til en motorstyrings sensor/føler eller selve føleren som jeg nævnte tidligere. Der er slanger til vaccumstyring af tænding mm der kan være blivet utætte eller faldet af, men så skulle bilen også køre mærkbart dårligere.

Kommentar
Fra : gril

Dato : 22-12-09 18:17

er sku nok hul i tanken

Kommentar
Fra : danoan12

Dato : 22-12-09 18:18

ja det er kommet ret pludseligt ... men tak for hjælpen allesammen, jeg prøver at se på det:)

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 22-12-09 18:33

Det er faktisk en forskel på ca. 2,9 km pr. liter, det er lidt meget, er du sikker på at den ikke er begyndt et hænge bremserne, så så de rører skiver / tromler, for det vil få den til at bruge benzin.

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 22-12-09 19:15

Det finder værkstedet da ud af når du bringer bilen til regelmæssig eftersyn.
En bil skal på værksted for ca. 30.000-50.000 km. Så finder de ting der ikke er i orden.
En bil skal da bruge benzin, når man køre i den.

hawaii 7

Kommentar
Fra : severino

Dato : 22-12-09 21:04

Ak ja, det blev vi ikke meget klogere af. Vi ved endnu ikke hvad det er for en riskoger som der tales om!
Hvis den er af nyere model med computer, så må der da være en fejllampe der lyser, og så er det om at få testet den, så man kan få en fejlmelding.

Fordi det er sparetider, behøver man da ikke at spare på detaljer i forklaringen, selv ikke når der spørges om det!

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 22-12-09 21:24

skimmede lige igennem tråden men så ikke lige denne her:
bruger du evt din aircon mere, det er nemmelig en dyr fætter at tænde

Kommentar
Fra : refi

Dato : 22-12-09 21:29

Der er da ikke aircon i en Kadet fra 82

Kommentar
Fra : severino

Dato : 22-12-09 21:37

REFI der er jo noget der hedder selvinstalleret ekstraudstyr!

Kommentar
Fra : refi

Dato : 22-12-09 22:07

Nå ja.....

Kommentar
Fra : Beestone

Dato : 22-12-09 22:22

Er bilen en årgang 90 eller nyere, så har den en motor temperatur føler alene til motorstyringen.
Denne føler har det med at afbryde, og det vil motorstyringen opfatte som konstant kold motor.

Derfor kører motoren konstant med ekstra benzintilskud (choker funktion).
Det medfører normalt også lidt urolig forhøjet tomgang.
Den kan pludseligt afbryde pga. faldende temperaturer, eller pga fugt i stikket som fryser til is og dermed laver en fbrydelse. Isen kan presse stikben fra hinanden, da vandet fylder mere som is.

Føleren sidder almindeligvis på thermostathuset i nærheden af den store topslange til køleren.
Den har normalt også 2 stikben, da styrecomputeren bruger sin egen stel til alle følerne.
Man kan måle ohm på føleren.
Den skal normalt være "nogle" kilo ohm som kold, og "nogle" få hundrede ohm som varm.

Kommentar
Fra : Asbjørn2

Dato : 22-12-09 22:26

Citat
Købte en bil for godt to år siden.

Var det en brugt bil, eller købte du den fra ny???

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 23-12-09 08:59

jeg er ret sikker på, at år vejret bliver varmere igen, vil dit benzinforbrug normalisere sig igen.

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 23-12-09 10:01

Undskyld, men nu kan jeg altså ikke lade være: ------------- Har du husket at hæve ploven?

Kommentar
Fra : vvdriver

Dato : 23-12-09 12:23

Doktor jeg er syg,send mig nogle piller?.
Hvad fejler du.
Det må du vide,det er dig der er læge???.

Samme spørgsmål stiller du.
Fortæl hvilken bil det drejer sig om,hvor gammel er den,hvad har den kørt.
Det gør det hele nemmere (måske)
vvdriver

Kommentar
Fra : olarsen

Dato : 23-12-09 17:45

REFI så dyr er en aircon altså heller ikke. Jeg har i mange år haft a/c og kører stort set det samme sommer og vinter, forbruget ligger mellem 10 og 11 km/l, - på de lange ferieture dog flere km/l . . ., også selvom det er sydpå hvor a/c'en arbejder endnu mere.

danoan12, du er vel ikke begyndt at låne bilen til sønnemand?

Hængende bremser er let at konstatere, bliver hjulene/fælgene mere end håndvarmevarme - så kan det være fordi bremserne hænger.

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 23-12-09 18:13

på min gamle benzinbil smuttede der ca 2 km/l når jeg kørte med aircon tændt, på min nye diesel er det lidt sværere at bedømme da der er forskellige ting der kan få den til at gå i gang uden at jeg selv trykker på knappen men vil sige et fald på ca 1,5 km/l

men ja, der er da også biler der slet ikke slukker for aircon (kompressoren), men syntes nu det er lidt dumt at fyre en masse kræfter af på noget der ikke bliver brugt

Kommentar
Fra : refi

Dato : 23-12-09 18:18

Citat
REFI så dyr er en aircon altså heller ikke

Jeg har da ikke udtalt mig om prisen på Aircon

Måske er det en Ford T han har

Vi kan da gætte videre......

Kommentar
Fra : olarsen

Dato : 23-12-09 18:24

De angivne forbrug på A/C kan jeg ikke kende igen, jeg fører regnskab med hver tankfuld benzin og forbruget varierer med +/- 0,5 ltr. sommer og vinter med og uden a/c med og uden benzinfyr tændt. Kun når jeg sætter anhænger på kan jeg se at der sker noget, ca. 2 km/l i merforbrug. Men det var vel egentlig ikke min bil forbrug (undskyld), men danoan12's bil så tilbage til sagen, hvor man kan udlede at det kan være rigtig mange ting som har ændret forbruget så drastisk som næsten 3 km/l

Kommentar
Fra : danoan12

Dato : 23-12-09 22:19

Mitsubishi Colt GLXi, 1,3, fra 1996

Kommentar
Fra : olarsen

Dato : 23-12-09 22:28

REFI . . . idrift

Accepteret svar
Fra : Beestone

Modtaget 20 point
Dato : 24-12-09 14:28

En '96 Mitsubishi 1,3 skal ikke pludselig begynde at bruge mere benzin.

Merforbrug pga det koldere vejr skal komme gradvist ligesom vejret, og er i øvrigt ikke årsagen til det nævnte store merforbrug.
Her er tale om en pludselig opstået defekt.

Det kunne være en luftslange til opvarmning af indsugningsluft, som er knækket/hoppet af.

Eller en afbrudt temp føler stil styreboksen som tidligere nævnt.

Godkendelse af svar
Fra : danoan12

Dato : 24-12-09 14:30

Tak for svaret Beestone.