/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
forskellig bane holde afstand
Fra : svendgiversen
Vist : 569 gange
85 point
Dato : 21-12-09 23:20

I mange kryds med flere spor, venstre, ligeud og højre,
kan de, der skal dreje til venstre, køre helt frem til krydset,
mens de, der bare skal svinge til højre, må holde længere tilbage, hvorfor?

Om de, der så skal lige ud, må holde fremme i venstre bane,
eller længere tilbage i højre bane, eller de har deres egen midterbane,
er jeg ikke helt klar over, men det afhænger vel af de trafikale behov??

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 21-12-09 23:31

Citat
mens de, der bare skal svinge til højre, må holde længere tilbage, hvorfor?

Jeg kan tænke mig til, at så er der større chance for, at de ikke overser evt. ventende cyklister.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 21-12-09 23:31

Citat
I mange kryds med flere spor, venstre, ligeud og højre,
kan de, der skal dreje til venstre, køre helt frem til krydset,
mens de, der bare skal svinge til højre, må holde længere tilbage, hvorfor?

Har du ikke selv kørekort ???

Når du skal svinge til højre holder du længere tilbage af hensyn til cyklister og fodgængere. Skal du svinge til venstre kan du jo se den modkørende trafik og skulle meget gerne være opmærksom på eventuelle fodgængere når du har foretaget dit venstresving.

Kører du ligeud, ja så skal du blot være opmærksom på om modkørende, der vil foretage et venstresving holder tilbage for dig.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 21-12-09 23:42

Citat
Om de, der så skal lige ud, må holde fremme i venstre bane,
eller længere tilbage i højre bane, eller de har deres egen midterbane

Her hvor jeg bor er det tydeligt afmærket i hvilken vognbane jeg skal holde mig til og det uanset om jeg skal til højre/venstre eller ligeud, når jeg kører til et større kryds.

Eksisterer sådanne afmærkninger ikke i det sønderjyske ???

Kommentar
Fra : severino

Dato : 22-12-09 00:02

Jo det eksistere også i sønderjylland, men de kan ikke se det, for det er jo det mørke jylland!
Når de højresvingende holdes lidt længere tilbage, så er det som nævnt, for at man skal være opmærksom på de svage trafikanter!

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 22-12-09 10:01

Tak alle sammen, det var min nabo der spurgte, og jeg svarede som I også bekræfter,
at det er for at man bedre kan se cylisterne, at man skal holde længere tilbage i højre sporet.

Men de var ikke helt overbevist, så jeg lovede at spørge i kandu...

Angående ligeud kørende, så har vi ikke mange tre spors veje her i Sønderjylland,
så de bliver henvist til enten venstre eller højre bane, og Ja det er afmærket,
hvis man ellers kan se det for sne.

Lader det stå lidt endnu...

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 22-12-09 18:18

I nyere projekteringsregler for anlæg af vognbaner for bilister, er vejledeningen af man trækker den højresvingende vognbane tilbage med minds 5 Meter, for at sikre at cykler standser foran evntuelle lastbiler, så cyklister ikke uopdaget sniger sniger ind for at holdestille, i lastbilens døde vinkler.

Dette er en af foranstaltningerne for at sænke antal af dræbte cyklister ved højre sving.

Det var også på tale at allevognbaner trækkes tilbage og repetion af lysignaler på den modsatte side af vejen skulle faldet bort, dette står i en ca. 15 år gammel teknisk rapport skrevet for vejdirektorartet. Dette var der bare ikke politisk stemnong for.

Men sådan har tyskerne gjort i mange år, at signaler kun stod ved stoplinjen, og bilister skulle / skal standse før. Hvordan de gør dags dato har jeg ikke styr på.

vh Ben

Accepteret svar
Fra : Benjamin.Hansen

Modtaget 85 point
Dato : 22-12-09 18:32

http://webapp.vd.dk/vejregler/pdf/VR05_G_Afm_koerebanen_H3_Tvaerafm_V2_061004_HCD.pdf

Hentet via http://VD.dk

Her er der på side 9 skrevet lidt om fænomenet og reglerne for etablering af cykelsti ved kryds.

vh ben

Kommentar
Fra : severino

Dato : 22-12-09 21:07

Skal naboen nu hænge på den Svend?

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 23-12-09 11:28

Ja, det er dem der skal have kørekortet fornyet...

Godkendelse af svar
Fra : svendgiversen

Dato : 23-12-09 11:29

Tak for svaret Benjamin.Hansen.