/ Forside/ Interesser / Fritid / Musik / Spørgsmål
10  tedd 8824
Hvor gammel er min LP?
Fra : klemme2006
Vist : 1688 gange
100 point
Dato : 21-12-09 22:50

Jeg har 225 gl LP'er bl. a LA Women og rolling stones's let it bleed. Så vidt jeg kan se har flere presninger samme nr. Hvordan finder jeg ud af om det er en sjældenhed fra '69 eller et genoptryk fra '85 eller noget midt imellem?

Og hvor sætter man bedst sådan noget til salg? Jeg kiggede på ebay, men på mig virker det som om de prøver at skjule, at der er meget der ikke bliver budt på.

Kommentar
Fra : Cathcart

Dato : 21-12-09 22:52

Skriv og spørg pladeselskabet.

Kommentar
Fra : klemme2006

Dato : 21-12-09 23:08

Mon ikke pladerne når at blive meget antikke, før jeg får et svar.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 21-12-09 23:16

Måske du kan få hjælp her

http://www.accord.dk/

Kommentar
Fra : Cathcart

Dato : 21-12-09 23:17

Måske, men samtidig bliver de forhåbentligt så også mere værd .

Kommentar
Fra : Cathcart

Dato : 21-12-09 23:19

Hvor dælen får du det dog fra, Nordsted ?

Kommentar
Fra : Asbjørn2

Dato : 22-12-09 00:01

Citat
Hvor dælen får du det dog fra, Nordsted

Det kunne jeg også godt tænke mig at vide. Har du sådan et privat kartotek med links så du hurtigt kan finde "hjælpen".

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 22-12-09 02:01

Det er pladenummeret der bestemmer prisen, hvilket kan opklares ved intensiv søgning på Google, lad være med blot at søge på auktionssider.

Jeg har selv en del Beatles-singler helt uden ridser fra 1964-67, det viste sig så ved søgning at de var trykt i Brasilien hvilket holdt prisen betragteligt nede, det står ikke på skiven hvilket land den er trykt, men det fremkommer som sagt via pladenummeret.
Det er ikke piratproduktion som på den tid var meget stærkt begrænset, alene mangel på masterbåndet og omkostningerne ved at lave en matrice til trykket hindrede det, i dag laver man jo blot lortet digitalt via filer sendt på et øjeblik over nettet.
Men produktionen blev lagt ud grundet kraftig efterspørgsel, der valgte man så at ændre en smule på pladenummeret for at kunne spore pladerne tilbage til maskinen.

Jeg spurgte en også en englænder om prisen på gamle singler fra poptiden, med et grin svarede han at de sælges på markeder for et par pund for en håndfuld.

Hvis Du selv besøger Accord og kigger rundt i butikken vil Du blive forbavset over hvor lidt gode gamle plader fås for, som om at Accord kun har givet en sælger een krone pr. stk.
Undtagelsen kan være pladeomslag der aldrig har været pakket ud af filmen (hvilket det er let at svindle med) eller små genoptryk med et særnummer tilføjet eller et anderledes cover.

Det er ligesom gamle frimærker og mønter fra tipoldefars tid, de eneste der er noget værd er sjældenhederne.

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 22-12-09 07:19

hvis du mener den er noget værd,. er Ebay et godt sted at få den vurderet,..
idet her er det største udbud af interesserede købere,.. (du kan sætte en mindstepris,)
Citat
Jeg kiggede på ebay, men på mig virker det som om de prøver at skjule, at der er meget der ikke bliver budt på.

Det passer ikke,.. du kan altid se hvor mange bud der er på en auktion,.. og hvad det nuværende højeste bud er,

her er en oversigt over kørende auktioner over Stones ’let it bleed’ (.ebay.co.uk)
http://shop.ebay.co.uk/i.html?_nkw=rolling+stones+let+it+bleed&_sacat=0&_trksid=p3286.m270.l1311&_odkw=rolling+stones+let+it+be&_osacat=0

Se fx denne sjældenhed i MONO,.. der er i øjeblikket hele 14 bud,.. og der kommer sikkert mange flere,
prisen svarer pt. til ca. 400 DK kroner

http://cgi.ebay.co.uk/ROLLING-STONES-Let-it-Bleed-LP-1969-1st-Press-MONO_W0QQitemZ230413156055QQcmdZViewItemQQptZUK_Records?hash=item35a5b1bed7

Citat
For sale here is a VERY rare LP. the EIGTH released on the 5 December 1969 (especially in this condition) by ROLLING STONES called " LET IT BLEED " and is an ORIGINAL 1969 UK MONO 1st Pressing on the 1st Press RED DECCA label. THIS LP IS MEGA RARE AND VERY DIFFICULT TO LOCATE. THIS IS ONE OF ROLLING STONES RAREST LP's EVER, AND HARDLY EVER TURNS UP FOR SALE... TRY AND GET HOLD OF ANOTHER ONE!..NOT ONLY THAT BUT THIS LP IS IN STUNNING!! CONDITION...(have a look at my photo's) THIS IS THE ORIGINAL UK 1969 MONO 1st PRESSING ON THE 1st PRESS RED DECCA LABEL. 1st PRESS 1A / 2A MATRIXES, AND 1st PRESS FRONT LAMINATED BRITISH CELANESE SLEEVE (complete with sticker!!) ...THIS LP IS MEGA RARE AND VIRTUALLY IMPOSSIBLE TO FIND - SO DON'T MISS OUT ON THIS ULTRA RARE RECORD...this is the ORIGINAL RED DECCA UK 1st pressing from 1969 and is in STUNNING!! condition!..The record is pressed on a slab of THICK black quality vinyl. The Cat no. is LK 5025 on the 1st press RED DECCA label...(have a look at my photo's) and is a UK MONO 1st Pressing..
Labels are the sensational Deep crimson DECCA format in as near as mint condition!!.With the large DECCA logo above the central hole on both labels to confirm that this is the very first issue of this magnificent rarity.Has a few very minor spindle lines, to indicate that the record has possibly only been played a handful of times!! With NO damage of any kind. NO graffiti , NO rips NO tears, and NO sticker marks and would therefore grade as near as mint!!
Vinyl
Thickly pressed heavy weight vinyl pressing with jet black mirrior like surfaces That have that just pressed look!!. A magnificent vintage classic. Against a strong halogen light and angled at 45 degrees , There are NO surface marks,NO scratches or blemishes at all!! Only a few very tiny faint wispy lines are visible whatsoever!!.An excellent visual and impossible to locate in this condition!!!.Would therefore grade as near as mint!! (under closer inspection the vinyl has a slight indentation on side 2.)

Sleeve
First issue front laminated British Celanese sleeve (complete with sticker!!) is Showing signs of storage wear at the edges and corners, with some laminate creases to the edges!! The sleeve has NO rips, NO tears, NO graffitti and NO stickers whatsoever!! and is a pleasure to view.The sleeve is in very good+ condition!!! and a Fantastic collectors item . The Spine is fairly straight and clearly legible with some mild rubbing. This is a fine example of this sensational Vertigo swirl classic .

Matrix Numbers XARL-9363 P-1A XARL -9364 P-2A

Kommentar
Fra : DecemberRæv

Dato : 22-12-09 09:03

Jeg kan kun anbefale accord, hvis du virkelig er i penge-nød. Har solgt Stones Plader, som var så gode som nye, fordi jeg kun havde spillet dem få gange - og overført dem på bånd. De var måske ikke original-USA indspildninger? - Ja, det sagde accord i hvertfald, og jeg har da også købt dem i Fona, eller sådan et sted i 1970´erne.

Men kort og godt:

Man får måske 400 kr for 20-30 plader uden ridser og med flot cower.

Og de sælger så disse plader til 500 kr. stykket dagen efter.

Det er jo "morsomt" at se i butiksvinduet, når man går forbi.

Og man kunne jo bare lade være med at sælge.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 22-12-09 09:59

Citat
De var måske ikke original-USA indspildninger

Netop, derfor nævnte jeg det med pladenummeret, der burde man måske lige søge efter dokumentation på nettet og præsentere Accord for den.

Mange år siden jeg har besøgt Accord, når jeg vil høre et par gode gamle numre går jeg ind på YouTube og finder dem, jeg gider ikke at spole mine 90 kassettebånd igennem for at finde dem, jeg har ellers optaget bunker af musik fra radioen dengang.

Kommentar
Fra : klemme2006

Dato : 22-12-09 16:30

Hej LuffeA

Jeg tror du har fat i noget. Står pladenummeret på selve vinylen? Jeg synes nummeret på coveret f. eks EKS-75011 henviser til flere tryk (UK, USA Canada) og forskelligt coverdesign.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 22-12-09 16:40

Som jeg husker det, står pladenummert på den rundepapirlabel på selve 'en under titlen