/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Muskusoksefilet / tilberedning
Fra : frindal
Vist : 1194 gange
20 point
Dato : 21-12-09 14:16

Ved et besøg i Grønland ultimo oktober købte vi 2 fileter af muskusokse. Vi er helt på det rene med at muskusokse IKKE er okse. Udvendigt er det nærmest et får - indvendigt nærmest en ged. Men --- hvordan skal vi tilberede den?

I Grønland fik vi serveret hakkebøf af muskuskød. Velsmagende, men ret tørt. Vi kan også se at vore fileter er magre - d.v.s. ikke megen fedt.

Kan nogle givet et tip?

Kommentar
Fra : Krummen

Dato : 21-12-09 14:42

Jeg ville tilberede den som helstegt dyreryg. Husk at bardere kødet da det som du skriver er meget magert kød.

Accepteret svar
Fra : Krummen

Modtaget 30 point
Dato : 21-12-09 14:51

Så nu løber fantasien af med mig....hihi Tilbered den med lidt knust enebær og endelig ikek for længe. vil skyde på, at den efter du lige har brunet den på en glohed pande gir dem max. 20- 25 min i en oven på 200° og lad den derefter hvile i 10 - 15 min.

Lav en fræk flødevildsauce med enebærsmag og evt. Waldorffsalat og eller tyttebær til. Tilbehør kunne være hasselback kartofler og friske Harriet couvert bønne,r der lige er kogt al dente og en langtidsstegt oreganokrydret tomat.... så er farvekompositionen i orden på tallerkenen.

Men der er et utal af muligheder....Kun fantasien sætter dine grænser

Kommentar
Fra : Krummen

Dato : 21-12-09 14:57

Hvis du vælger at kigge på kogebogen.dk så har fjolset en opskrift, som han lige som alle hans andre opskrifter har tyvstjålet.

http://www.dk-kogebogen.dk/opskrift2/visopskrift.php?id=18155

Tyvstjålet fra: http://opskrifter.tv2.dk/article.php?id=1123158

Godkendelse af svar
Fra : frindal

Dato : 21-12-09 16:39

Tak for svaret Krummen.

Kommentar
Fra : Krummen

Dato : 21-12-09 16:47

Det var da så lidt....Ælsker jo selv god mad. Den med svampesaucen er heller ikke dårlig. Held og lykke