/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Låne penge til andre
Fra : FrejaFlop
Vist : 1473 gange
40 point
Dato : 21-12-09 13:13

Hej Kandu- jeg er gået med til at låne et "mindre beløb" til nogle venner - jeg vil gerne have at vi har dette udlån på skrift så der ikke bliver problemer fremover når det skal betales tilbage. Er der en særlig formulering eller andet jeg skal være opmærksom på, så det er et juridisk gældende dokument?Jeg vil selvfølgelig huske dato, beløbets størrelse og underskrifter og aftale om tidsrum for tilbagebetaling - andet som er vigtigt?

Accepteret svar
Fra : Nordsted1

Modtaget 50 point
Dato : 21-12-09 13:18

I dette link, er der et gældsbrev, lige til at printe ud

http://www.abcsiden.dk/katalog.aspx?k=522

Kommentar
Fra : scootergrisen

Dato : 21-12-09 13:18

Du kan jo ikke beskytte dig mod noget alligevel med et stykke papir.
Hvis der nogen der tager røven på dig så skal du jo betale en advokat alligevel hvis du vil gøre det på "jura" måden.

Venner er det ikke sådan nogen man kan stole på ?

Kommentar
Fra : Krummen

Dato : 21-12-09 13:39

Lån aldrig mere ud, end du kan tåle at miste. Ikke et svar på dit sp. men et godt råd.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 21-12-09 14:06

Citat
jeg er gået med til at låne et "mindre beløb" til nogle venner

Betragt det som en hjælp til endnu gode venner....

Er der behov for et stykke papir forsvinder både venner og penge.....

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 21-12-09 14:21

Denne tekst lyder som om, at du ikke har tilbudt men er presset til at låne ud.
Citat
jeg er gået med til at låne et "mindre beløb" til nogle venner

Gør det ikke, for det er bedste måde at miste venner på.
Når de så glemmer at betale eller ikke kan........................har du mistet dem alligevel.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 21-12-09 15:09

Vennerne er vel også klar over at de har mistet venner hvis det går galt.

Du har vel sikret Dig at de ikke har belånt den sidste tøjtrevl, har rimelig økonomisk dækning ved arbejdsløshed m.m.

Kommentar
Fra : vvdriver

Dato : 21-12-09 15:32

Hvor gode er de venner
Holder du meget af dem,så forær dem pengene (kan du låne dem penge,kan du også undvære dem,altså pengene)
Den dag de har skillingerne,skal de nok betale dig igen,og i er stadig venner.
vvdriver

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 21-12-09 16:21

du leger med ilden. der er ikke noget der kan ødelægge venskaber som penge.

Kommentar
Fra : Jimmy17

Dato : 21-12-09 16:32

Hey.

Lidt som de andre siger.

Kan du undvære pengene, så giv personen dem, som en gave eller hjælp vedkommende med at betale en regning. Så kan han give en bytur til gengæld.

Lån aldrig til venner og familie.
(Der kan selvfølgelig være situationer, hvor det går godt - men går det galt, så går det rigtigt galt.)

Kommentar
Fra : linux-man

Dato : 21-12-09 17:36

Én væsentlig ting mangler: hvad sætter de i pant for pengene?

Hvis ikke der er noget i pant, så ender det som de andre har skrevet i et afsluttet venskab fordi enten du selv eller dem du låner pengene til bliver sure når vilkårene ikke er klare.

Det med papiret er en god ting, for så er aftalen klar. Men næppe gode venner når de er så langt ude at de må låne af venner.

God jul.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 21-12-09 18:22

Man kunne jo kautionere for et banklån, hvis da ikke låntager skylder så meget i banken at de lukker uanset, eller der er medlemsskab af RKI.
Men skal man som kautionist selv ryste op i sidste ende ryger venskabet også

Du kunne lave en kontrakt med en rente på 1 % pr. måned af det der er tilbage på stolen, tilskrivning d. 5 i måneden, uanset hvor meget eller lidt der bliver afbetalt, et eller andet sted mangler Du jo selv en rente uanset om Du har pengene.

Godkendelse af svar
Fra : FrejaFlop

Dato : 01-01-10 15:41

Tak for svaret Nordsted1.