/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Opvaskemaskinen lugter brændt
Fra : Sus4567
Vist : 5401 gange
77 point
Dato : 20-12-09 22:58

Hej

Vi har en gammel Bosch opvaskemaskine (ved ikke hvor gammel. Den fulgte med huset da vi købte det for 9 år siden). Den har gennem det sidste stykke tid været længere og længere om at køre en vask igennem. I går havde den stået hele natten uden at blive førdig, og først da jeg tændte for vandhanen om morgenen kom den videre og kørte igennem.
I dag begyndte den så at lugte brændt og vi kunne konstatere at varmelegemet er helt mørkt.
Vi har en mistanke om at det måske er vandtilførslen som ikke duer, og at varmelegemet derfor er blevet overophedet. Men er det noget man kan reparere selv eller kræver det en montør eller en helt ny maskine ?

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 20-12-09 23:18

Du kan godt selv skifte varmelegmet, men er der også noget galt med vandtilførslen ?
hvorfor lukker i hanen ?

Citat
Den har gennem det sidste stykke tid været længere og længere om at køre en vask
!! giv dig selv en stor julegave og køb en ny maskine

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 21-12-09 00:34

Vores Bosch stod også lige pludselig af,(24.11.) ehm... pludselig efter 18 år... ti min. efter havde vi fået sonderet nettet, og fundet en hos el-giganten til kr. 3000 -- der var rabat på 2.500, så prøv at se om tilbuddet er derendu... denne er en Siemens, men er fuldstændig magen til vores Bosch

Så kan det altså ikke betale sig at rep. en gammel maskine

Så nu ved du lige pludselig hvad du ønsker dig i julegave

Kommentar
Fra : mangorossa

Dato : 21-12-09 00:39

Du sparer både dig selv og verden ved at købe en ny..

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 21-12-09 00:43

Smid det gamle lort ud, og køb en ny.
alimak

Kommentar
Fra : mangorossa

Dato : 21-12-09 00:54

alimak..ja sådan kan det også siges *LOL*

Kommentar
Fra : dova

Dato : 21-12-09 09:15

Jeg havde selv for år tilbage, en Bosch opvaskemaskine, der lavede det samme nummer, blot værre, idet den var startet "nedsmeltning indeni da jeg opdage det.

Det kan ikke betale sig at koste på den, maskinens alder og fejlen på den taget i betragtning.
Og du er sådan set heldig med, at der ikke er gået ild i den, da den stod natten over uden at blive færdig

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 21-12-09 10:22

Sommetider holder de gamle maskiner bedre, men alt får jo en ende.

Ny maskine, den tjener sig ind i vand og strøm, har 47 3/4 programmer og en manual der vil sluge hele juleferien.

Kommentar
Fra : Sus4567

Dato : 21-12-09 10:55

Hej Hejdu58
Vi lukker ikke for hanen... det var da jeg vaskede mine hænder om morgenen og dermed åbnede for vandhanen i håndvasken at det virkede som om opvaskemaskinen kom viderere. Men det kan jo have været et tilfælde.. men det var det som fik os til at overveje om det mon var vandtilførslen der var noget galt med..

Kommentar
Fra : ds23

Dato : 21-12-09 12:11

Måske er det en frostprop der har blokeret vandtilgangen
til opvaskemaskinen.
/ds23

Accepteret svar
Fra : Hejdu58

Modtaget 77 point
Dato : 21-12-09 13:31

Citat
Vi lukker ikke for hanen... det var da jeg vaskede mine hænder om morgenen og dermed åbnede for vandhanen i håndvasken at det virkede som om opvaskemaskinen kom viderere. Men det kan jo have været et tilfælde.. men det var det som fik os til at overveje om det mon var vandtilførslen der var noget galt med..

Det tyder på at magnetventilen har siddet fast / ikke åbnet sig så der kunne komme vand ind i maskinen, og da du så har åbner og lukket for vandhanen, vil det gi et ændret tryk på magnetventilen som så har fået den til at åbne sig.

Magnetventilen virker på den måde at den åbner når den får spænding, den kan være defekt eller elektronikken/programmet der styre hele vaskeprocessen kan være defekt.

Men med de ting i har oplevet med den i den sidste tid, vil jeg ikke begynde at rep. på den.

KØB EN NY og du vil blive

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 21-12-09 16:58

Citat
KØB EN NY og du vil blive

Nemlig..du kan som Nordsted skriver få/købe en ny for under 3000kr.
MEN gør dig selv den tjeneste og køb en med KVIKPROGRAM.
Vi gjorde det og den vasker op på 35 min.
En gang om måneden kører jeg så en alm. opvask som der anbefales.

Godkendelse af svar
Fra : Sus4567

Dato : 21-12-09 18:12

Tak for svaret Hejdu58.

Vi er igang med at finde en ny opvasker, og det kan kun gå for langsomt

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 21-12-09 23:21

Selv tak Sus4567, og held og lykke med at finde en ny, og