/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
Skærm tænder ikke
Fra : Swende
Vist : 1045 gange
200 point
Dato : 20-12-09 21:10

Hej allesammen.

Jeg har lige haft min pc til rep. hvor jeg så måtte købe ny PSU og grafikkort. Det blev til en Corsair VX 550 Watt PSU og et Radeon 5850HD grafikkort.

Nu har jeg så samlet det hele, og har en irriterende situation. Nogle gange vil min skærm ikke tænde, men pc'en tænder. Blæseren, tror det er på grafikkortet, bliver meget kraftig og der sker intet. Når jeg så tager en RAM-blok ud af dens socket, sætter den i en anden socket, tænder, og sætter den tilbage igen, så virker det hele.

Dette gider jeg dog ikke at gøre hver evig eneste gang, så kan nogen evt. hjælpe mig med at lokalisere problemet?

Kommentar
Fra : heller22

Dato : 20-12-09 21:30

Hej Swende.

Hvordan i himlens navn, fandt du ud af at skifte rundt på en ram-blok, for at få det til at virke ?
Citat
Når jeg så tager en RAM-blok ud af dens socket, sætter den i en anden socket, tænder, og sætter den tilbage igen, så virker det hele.
Sådan noget går altså over min forstand . Og jeg er vildt imponeret.

Det var bare det.

Mvh Chris

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 20-12-09 21:43

Tilslutter du flere ting inden du starter comp.
Er der også indbygget skærm på det netkort.....................og er det slået fra.

Kommentar
Fra : Swende

Dato : 20-12-09 21:56

Alt er tilsluttet på min pc når jeg starter. Men jeg har lige haft den startet, og så slukkede den pludselig. Jeg opdagede så at der var meget varmt omkring blæseren ved cpu'en. Kan det være at der skal noget nyt kølepasta til? Kan det være så enkelt?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 20-12-09 22:02

Kølepasta skal udfylde ridser og ujævnheder ...............ikke en pastapude.

Hver evig eneste gang du tager/løsner kølefladen sal der skrabes rent og ny pasta på.
Kun et tyndt tyndt jævnt lag.

Der er vel luft gennem systemerne.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 20-12-09 22:04

Prøv at se om du har et onboard grafikkort, det er der en del motherboards der har. Det skal slås fra, din PC kan ikke finde ud af det hvis der er to grafikkort.

Med hensyn til varmen, så kan det være årsagen til at det kokser med skærmen.

Kommentar
Fra : Swende

Dato : 20-12-09 22:10

Blæseren, som sidder oven på cpu'en var ekstrem varm, og måske har det bevirket at den pludselig lukkede ned. Jeg har lige set, at der er næsten ingen kølepasta på.

Mit bundkort er et Asus m3n HD-HDMI, men jeg ved ikke om der er et onboard grafikkort. Jeg tvivler dog.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 20-12-09 22:12

Det kan du se for enden om der er et skærmstik

Kommentar
Fra : Swende

Dato : 20-12-09 22:24

Kan ikke finde et skærmstik på motherboardet... Så jeg tror ikke at der er et onboard grafikkort.

Kommentar
Fra : Swende

Dato : 20-12-09 22:26

Jeg kan se i motherboardet's specs at der er "w/ On-Board Video". Er det et onboard grafikkort?

Kommentar
Fra : JegErHer

Dato : 21-12-09 11:21

JA der er grafikkort on-board - HDMI er også en skærm udgang, svare til DVI + audio
http://asus.com/product.aspx?P_ID=izFQDwwPZxUK0wcU

Kommentar
Fra : Swende

Dato : 21-12-09 11:25

Okay, tak for det.

Er det noget jeg kan slå fra i BIOS? Og i så fald, hvordan?

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 21-12-09 17:44

Det er helt korrekt at du skal slå det fra i bios, kigger lige i manualen

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 21-12-09 18:10

Kan ikke lige finde noget om hvad for en bios du har i, men kig efter nogetr der hedder onboard vga eller noget lignede.
Og der er hvad for chip du har på bundkortet

[CITATIntegrated NVIDIA GeForce® 8 Series GPU
][/CITAT]

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 21-12-09 18:10

Citat
Integrated NVIDIA GeForce® 8 Series GPU

nu kan man sgu ikke engang lavet et citat

Kommentar
Fra : Swende

Dato : 21-12-09 22:47

Jeg har kun kunne finde onboard LAN og så nogle andre ting, men ingen som virker som et on-board grafikkort.

Jeg ved ikke hvilken chip jeg har, men mit bundkort er et Asus M3N-HD/HDMI med AM2 socket.

Det hjælper nogle gange at holde on-knappen inde lidt tid, og så tænder den op som den skal, men først efter at blæseren er gået i overdrive et par gange.

Kommentar
Fra : JegErHer

Dato : 23-12-09 08:47

Chipset ja det ser du via mit link, men her 'nForce 750a' og du kan læse om det her -> http://www.nvidia.com/object/product_nforce_750a_sli_us.html

Det lyder som om dit nyt ATI kort er forlangsomt med at starte op, hvorfor On-Board '750a' bliver primært.

I Bios under Advanced - Chipset - i bunden sættes 'Primary Display Adaptor' til 'PCI-E'

Kommentar
Fra : Swende

Dato : 23-12-09 08:54

Tusinde tak.

Det prøver jeg lige når jeg kommer hjem, og så giver jeg besked om hvordan det går.

Kommentar
Fra : Swende

Dato : 24-12-09 11:12

Den stod allerede til PCI-E. Jeg vil derfor prøve at teste mine RAM.

Jeg har fået at vide at det også kan være dem...

Kommentar
Fra : JegErHer

Dato : 26-12-09 16:10

Måske bios ikke er helt UpToDate, nyeste er 2301, http://asus.com/product.aspx?P_ID=izFQDwwPZxUK0wcU

Kan se der er rettelser til performance og 'GTX295 series cards'

PS. Nogle skærmkort kan man også få BIOS opdateringer til, men de er bare svære at få fat i.

Kommentar
Fra : Swende

Dato : 13-01-10 10:28

Så er jeg kommet hjem fra ferie, og har prøvet dette, men desværre uden held.

Jeg har fundet en ikke helt holdbar løsning, og det er, at holde tænd knappen inde efter at have slukket min pc. Og så trykke lidt flere gange, da det virker som om at der er noget reststrøm derinde.

Så sætter jeg strøm til min pc igen, og tænder. Det virker dog oftest anden gang at jeg tænder. Det lyder stadig som om at mit grafikkort er ved at lette fra overfladen.

Jeg har fået et råd om at teste mine ram, så det vil jeg prøve.

Kommentar
Fra : JegErHer

Dato : 17-01-10 09:23

Nu ved jeg ikke hvad som var galt siden din PC var til REP. men efter som du både skulle ha et nyt skærmkort og strømforsyning, og at det virker som om der er rest strøm som forstyre en opstart, lyder det desværre mere som om dit bundkort har taget skade
Skader er desværre meget svære at teste/bevise med mindre der er noget synligt, eller man har/kan bytte det enkelte dele ud en efter en, ud fra hvad der virker meste sandsynligt.
Men det er jo de færreste som har en masse dele liggende man lige kan bruge, og så begyndet det at blive dyrt at finde synderen.