/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
bremseudluftning
Fra : lt35
Vist : 2016 gange
20 point
Dato : 20-12-09 19:41

hej har en vw lt 35 fra 90 som jeg har gået og lavet klar til syn! men nu kan jeg ikke få den luftet ud i bremsen! har skiftet rør, slanger, hjulcylinder bag ,og sat repsæt i caliberer!
og når jeg lufter den ud bliver den hård til jeg starter motoren!
alle siger det er hovedecylinderen men har købt 4 ander ved huggeren uden det hjalp så nu har han ikke flerer har lastventil åben når jeg lufter ud! men intet hjælper
håber der sidder en med et godt råd på hvad jeg gør galt

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 20-12-09 19:54

Den skal netop blive blød, og synke en lille smule når du starter motoren. Så hvorfor skulle den så ikke være i orden ?

Kommentar
Fra : brorteil

Dato : 20-12-09 19:54

du udlufter med en slange ned i et glas med bremseolie indtil der ikke kommer mer luft,

så lukker du. Denne metode sikrer at al luft kommer ud.

Kommentar
Fra : lt35

Dato : 20-12-09 20:06

jo men den ryger helt i bund når motoren starter!
og har både prøvet at få en til at pumpe tryk på pedalen med slangen i et glas med bremsevæske! og har købt en i mekonomen til at sætte på beholder og ned på dækket så trykket presser olien ud !
og købt en i thansen til at sætte til kompressor der suger væsken ud ! intet hjælper!
den er hård nok indtil jeg starter den!

Kommentar
Fra : brorteil

Dato : 20-12-09 20:08

og du udlufter ved alle fire hjul ?

Kommentar
Fra : lt35

Dato : 20-12-09 20:11

ja tager det længst væk fra hovedcylinderen først og så fremdeles !og har også udluftet lastventil!

Kommentar
Fra : lt35

Dato : 20-12-09 20:29

tænkte lidt på der er en abs lampe i førerhuset men tror ikke den er med abs ! har hørt noget om det kan sidde i bremseforstækeren ??
hvordan ser jeg det? og skal den i givet fald udluftes på en anden måde?

Accepteret svar
Fra : Beestone

Modtaget 30 point
Dato : 20-12-09 20:34

Du har forstået 100% hvad brorteil mener med sit indlæg ?

Altså når du åbner bremseniplen, skal din udluftningsslange sidde tæt til på niplen og være neddyppet i bremsevæske, netop for at der ikke må trækkes luft ind igen.
Dertil SKAL bremsepedalen holdes roligt i bund FØR du lukker for lufteniplen.
Ideelt set skal lufteniplen lukkes, med bremsepedalen stadig på vej i bund efter oppumpning til tryk

Dertil er det af STØRSTE vigtighed at du hele tiden efterfylder på beholderen ved hovedventilen, så der ikke kan trækkes luft ind fra stemplet hér.

Nok om metoden, lad os se lidt på funktionen :

Alle bremse systemer med vakuumservo, vil lade pedalen synke næsten i bund, i samme øjeblik motoren startes og "lader" servoen op med vakuum.
Hvis man holder foden på pedalen under start af motor.
Men det betyder også, at når du stopper motoren, skal pedalen blive stenhård igen efter nogle tryk på pedalen.
Vakuum servoen har nemlig en overraskende stor hjælpekraft, når den fungerer.
Prøv forsigtigt en lille køretur og afprøv bremserne.
Det kunne da være, at det er din naturlige forsigtighed der spiller dig et puds.

Mulige fejlkilder :

Hvis din LT'er har ABS, så sidder der med stor sandsynlighed også en luftenippel på ABS blokken, som skal udluftes først.
Lastventilen (-erne) skal være åbne, under udluftning, da de selv kan indeholde luft.
Den skal "snydes" ved at binde styre armen op i samme position som når affjedringen er trykket ned af last på vognen.
Hvis det er den moderne type med indkapslet begrænser ventil, er der ikke andet at gøre end at prøve at skifte den, hvis den i øvrigt er monteret korrekt.
Normalt er de ikke ret dyre.

Du skal sikre dig, at det ikke er mekaniske fejl på selve hjulbremsen, der kan give årsag til unaturlig vandring i de bevægelige dele.
Specielt kan auto justering af håndbremse mekanismer være en drillepind.

Held med det.
Uanset hvem der får/ikke får ret, skriv meget gerne om hvad fejlen er når problemet er løst.

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 20-12-09 20:34

Når den ryger helt i bund (jeg tror nu ikke den ryger helt i bund), kan du så pumpe den op?
Ellers tror jeg kun at du skal have bremsebakkerne i bag justeret helt til.
Når du har tryk på, så prøv at arbejde med håndbremsen frem og tilbage, mens du stadig har tryk på fodbremsen.

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 20-12-09 20:40

Set baghjulene på jorden når du lufter,så den last afhængige ventil står åben.
alimak

Kommentar
Fra : lt35

Dato : 20-12-09 20:43

ja ved det med slangen på udluftningsskruen at den skal sidde tæt og være nede i væsken i glaset med bremsevæske så den ik suger luft tilbage!
men det sidste du skriver ville jeg godt vide lidt mere om ! for bakkerner bag er slidt halvt ned ved ikke helt med tromlerne hvordan de ser ud når de er nye!
men har prøvet at tage tromlerne af og og holde bakkerne i spænd mens jeg luftede ud!
det hjalp heller ikke!
men kan de være for slidte?

Kommentar
Fra : lt35

Dato : 20-12-09 20:46

til stilkene nej den ryger ik helt ned men næsten ! og ja kan pumpe den hård

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 20-12-09 20:51

Det eneste der er galt., hvis noget er galt, er at dine tromler/bakker er slidte, og hvis også dine skiver/klodser er slidte, kan den godt gå lidt ekstra ned i pedalen.

Godkendelse af svar
Fra : lt35

Dato : 20-12-09 20:52

Tak for svaret Beestone.