/ Forside/ Interesser / Fritid / Jagt / Spørgsmål
10  TheRealDe.. 4815
Utilpassede unge lære at skyde i DJ
Fra : TheRealDeal
Vist : 993 gange
500 point
Dato : 20-12-09 16:55

Kære alle

Efter længere tids fravær på Kandu.dk er jeg tilbage. Jeg har været på en længere jagttur i forskellige lande og er blevet en del jagtoplevelser rigere.
Efter at have læst de forskellige jagt informations sider, kan jeg se Danmarks Jægerforbund er begyndt at lære unge utilpassede våben betjening, er det klogt?

TRD

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 20-12-09 17:08

Citat
kan jeg se Danmarks Jægerforbund er begyndt at lære unge utilpassede våben betjening, er det klogt?

NEJ det er ikke i orden.
Men som sagt tidligere er jægerforbundet ikke rigtige i hovederne

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 20-12-09 17:13

Jo det er da rigtig klogt - så kan de lære at ramme hianden og ikke tilfældige mennesker.
Super godt tiltag - endelig har man fundet på noget fornuftigt i jagtforbundet.

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 20-12-09 17:16

Citat
Super godt tiltag - endelig har man fundet på noget fornuftigt i jagtforbundet.

Kommentar
Fra : FidoFlap

Dato : 20-12-09 17:24

Til The Real Deal.

Utilpassede unge i våben lære, her må svaret være nej, især hvis undervisninger foretages af disse gamle forkalkede skyde instruktører ude i lokalforeningerne, der i sin tid fik en lap papir uden som meget at bevise deres kunnen.de havde bare deltaget i et kursus inden for jægerforbundet
Heldigvis er nutidens indstruktøre bedre rustet, ved de har aflagt prøver og bevis, de ved noget om jagt våben og at de selv kan håndtere et våben med et vist antal pointgivne træffere.
Fido

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 20-12-09 17:29

Citat
kan jeg se Danmarks Jægerforbund er begyndt at lære unge utilpassede våben betjening, er det klogt?

Udover det Eyvind har skrevet -meget rammende så er det nok ikke nogen dum ide, de ville jo nok have købt et våben alligevel så kan de lige så godt lærer det ordentligt.

De kan vel ikke få våbentilladelse hvis de har en plettet straffeattest?? Så helt utilpassede er de vel ikke?

Hvis de nu får våbentilladelse og får jagttegn, så kan det være det bliver en ny interesse,så de kan droppe deres (måske) kriminelle løbebane

Kommentar
Fra : ErasmusMontanus

Dato : 20-12-09 17:38

Hejsa, har jægerforbundet ikke andet at lave, end og lære småkriminelle skydeøvelser? mener det er en rigtig dårlig ide.

Kommentar
Fra : ErasmusMontanus

Dato : 20-12-09 17:43

Hejsa glemte lige, hvad tænker formanden dog på, han har skrevet den nye knivlov er for hård over for jægere og fritidsfolk, men så er formanden med til at uddanne dem der er skyld i den nye våbenlov

Kommentar
Fra : Provsten1

Dato : 20-12-09 18:22

Det er en ualmindelig dårlig ide - helt enig med ErasmusMontanus kl. 17:43 !
Men det er typisk for DJ - der er hverken hoved eller hale i de tiltag de har, men det ses jo også på nogle af deres medlemmer: Sindsforstyrrede, løgnagtige og ondskabsfulde - så tror jeg nok alle selv kan sætte navne på mindst to af dette forums kommentatorer.

Med venlig hilsen
Provsten1

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 20-12-09 18:23

Ja

Kommentar
Fra : Sandhedsvidnet

Dato : 20-12-09 18:29

Ole Roed er en først råber han op om at fritidsfolket incl. jægerne er hård ramt af den nye våbenlov, bagefter giver han lov til at småkrimineller kan skyde løs på skydebaner jooooooooo det er sku` virkelig en formand med format DJ har fået, tidligere kriminalbetjent i den danske politietat
Men Ole Roed "roder" godt og grundigt rundt i det, hvem kan tage ham alvorligt, selv Bent betjent(Bendtsen) ville han holde hånden over

Accepteret svar
Fra : granner01

Modtaget 500 point
Dato : 20-12-09 18:34

Jeg synes det er en god ide, så skyder de unge hinanden og så slipper vi for alle de skyderier hvor de ikke rammer ordentligt. Nu lærer de da at ramme rigtigt.

Tænk på hvor dejligt det ville være hvis alle de utilpassese unge skød hinanden.

Kommentar
Fra : Øjenvidnet4

Dato : 20-12-09 18:40

Scenariet bliver først helt fuldendt, hvis knallerter som bb1 som riffelinstruktør og underviser skal være det gode eksempel for disse "uheldige elementer". Hvis det er tilfældet, er resocialiseringen først ude på en glidebane.
Vi mangler folk a la Fultons tidligere skipper Mogens Frohn Nielsen, som efter min mening havde den rette indstilling til disse unge mennesker, som enhver havde opgivet: En fast men kærlig hånd, men det må myndighederne og private jo slet ikke - tænk sig om resultaterne blev bedre end de er i dag med den sødsuppe-pædagogik samfundet kan præstere. Vi, samfundet, gør disse utilpassede en bjørnetjeneste med den eftergivenhed og straffrihed der hersker - giv dem nogle opgaver de SKAL udføre ellers må konsekvensen være frihedsstraf.
Ideen med at lære våbenbrug for disse unge, er naturligvis helt uacceptabelt.

Øjenvidnet4

Kommentar
Fra : FidoFlap

Dato : 20-12-09 18:41

Til Granner.

Har du tænkt på, hvis de små kriminelle skyder hinanden, hvor skal venstre fløjs partierne så få deres stemmer fra??
Fido

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 20-12-09 18:55

Citat
Har du tænkt på, hvis de små kriminelle skyder hinanden, hvor skal venstre fløjs partierne så få deres stemmer fra??

De stemmer da slet ikke.......................

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 20-12-09 19:30

Og det er fornuftige og veluddannede der stemmer på venstrefløjspolitikere, de unge utilpassedes forældre er venstrefolk. Det er derfor de er utilpassede. Forældrene har haft så travlt med at lave dumme love og sælge ud af statens ejendomme så de har ikke kaft tid til deres egne børn.

Kommentar
Fra : FidoFlap

Dato : 20-12-09 19:46

Til Granner.
Er det sådan det hænger sammen, jeg har ellers hørt det skulle være de veluddannede der har læst sig til at være de dummeste. og ikke kunne opdrage børn, Jeg tænkte nok det var venstre folk, der ikke har tid til at opdrage deres børn,og dem der optrådte som aktivister, der ikke overholdt landets love under klima mødet.
Nej Granner det er er et useriøst postulat du fremkommer med.

Fido

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 20-12-09 20:22

Citat
Nej Granner det er er et useriøst postulat du fremkommer med.

I dette forum
ka det nu oss pass

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 20-12-09 20:37

Det jeg fremkommer med er min overbevisning og det jeg tror på og det kan være lige så rigtigt som det du tror på. Ingen af os har beviser. Så ingen af os har ret, eller begge har ret.

Os så er der ikke noget at diskutere.

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 20-12-09 21:14

helt igennem useriøst, men det er nok fordi D.L.S. ikke kom først med tiltaget....

Kommentar
Fra : Asbjørn2

Dato : 20-12-09 22:30

Citat
Det jeg fremkommer med er min overbevisning og det jeg tror på og det kan være lige så rigtigt som det du tror på. Ingen af os har beviser. Så ingen af os har ret, eller begge har ret.

Os så er der ikke noget at diskutere.

Netop-netop
Akkurat som med klimatopmødet hvor de kloge er uenige med de ikke kloge, de varme lande uenige med de kolde, de fattige med de rige, dem med mange biler med den med få biler, dem der gider bestille noget med dem der ikke gider (tyg din khat ordentligt knægt)
En ting er dog sikker, og det er at det ikke er planeten det drejede sig om, men hvem der kunne få flest penge med hjem. Mangler man ikke noget, så kan penge jo altid bruges til lidt mere og bedre militært isenkram, lidt flere højhuse selv om man har plads nok til lavt/billigt byggeri (men det er der ikke prestige i), flere penge i store banker til eget og familiens brug - men de fattige på landet med trompetmaverne, ja-op i røven med dem. Dem må de rige lande da tage sig af, også selv om de har betalt det aftalte ved kasse et.

Kommentar
Fra : FidoFlap

Dato : 20-12-09 22:33

Til Ballegaard Knudsen.

Hvad har spørgsmålet med DLS at gøre, fordi du fik løbepas af DLS hvor du påstår du var redaktør, skal de nu blandes ind i så tåbeligt tiltag jægerforbundets formand finder på.
Ballegaard du påstår du er nær ven med Ole og i korrespondere sammen, er det måske dig der er kommet med ideen, fordi du øjner chance for at lære utilpassede at skyde, hvis tror jeg nok du også her tillægger dig selv for store evner.
Balledreng sig til din nære ven Ole, han skal stramme sig gevaldigt op hvis han tror det er måden at hverve nye medlemmer på, det kan let give bagslag. Sagen der var fremme her på debatsiden for en tid siden, om retsagen om en forsikrings erstatning som jægerforbundet er indblandet i, om jægerforbundets holdning om at støtte et medlem, den er også skadeligt, og kan koste medlemmer.
Ligeledes hvis jægerforbundets tågehorn i Løsning, dummer sig gang på gang på DJ debatside, hvor han igen er begyndt at føre krig, i morgen Balledreng bliver dine indlæg igen slettet, vær sikker på det.

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 20-12-09 23:19

Fido fremkom med noget nyt - Dit gamle personfnidder, som du jo heller ikke kender noget til er der ingen der gider høre mere

Til alle andre herinde: Her er et typisk eksempel på at tomme tønder buldre mest og at hunde hyler hvis man sprøjter vand på dem.
Fido skulle straks vise, at han blev ramt

Kommentar
Fra : FidoFlap

Dato : 20-12-09 23:24

Balledreng.

Du har nok ret da du engang hævdede at en overgang gik DLS til bage i medlemstal, det tro da pokker hvis de havde en redaktør der ikke kunne stave lang være var han ikke kunne formulere budskabet ud til medlemmerne, så der hverken var hoved og hale i det skrevne, da forstår jeg bedre hvis der var nogle der løb skrigende bort, har hørt de har fået en dygtig redaktør og er i stor fremgang.
Samme er hvis du pønser på at du skal lære de unge utilpassede at skyde, og du ikke selv kan ramme en ladeport, da vil også nogle rende skrigende bort.
Balledreng tag nu din sutteklud og gå i seng og tude, det er for koldt for en ældre skrøbelig mand at gå ud til grædemuren du fik bygget under DJ skandalen, var det ikke sådan han skrev ham Tonganeseren.
Tonganeseren og ligedan Habibi Pro dem savner jeg, de kunne få dig ud til grædemuren.

Fido

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 20-12-09 23:39

Kommentar
Fra : Provsten1

Dato : 21-12-09 09:12

Undskyld til TheRealDeal for at tage plads i hans tråd om et helt andet emne end det jeg vil fortælle nu:

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 20-12-09 21:08

--------------------------------------------------------------------------------
Den passer tilsyneladende heller ikke på din, men når du skriver at du har konsulteret en aut. dommer og oplyser, at han til dig har fortalt, at han har dømt mange kleinere med hvide øre - så er du da langt fra seriøs, når du nu pludselig skriver at det er en uoffisel udstilling - det var jo slet ikke udgangspunktet og det viser jo med alt tydelighed - hvad det er jeg er oppe imod en gang kloge ågers løjenagtige tåge snak.....

Rart at det endelig blev konstateret og at det kom fra dig selv
-----------------------------------------------------------------------

Igen gør Ballegaard sig skyld i en løgn, da jeg ikke nogetsteds har skrevet, at den aut. dommer har DØMT mange Kleiner Münsterländer med hvide ører - nej det har jeg IKKE skrevet - du læser og forstår åbenbart ingenting overhovedet ! Jeg vil ligeledes gerne have oplyst, hvor jeg har skrevet noget om en uofficiel udstilling ?? Alt dit plidder-pladder er grebet ud af luften i bar desperation - er du kommet for sent i gang med indkøb af julegaver til familien ?
Du er og bliver en lystløgner - søg hjælp, du trænger til det !

Endnu engang undskyld til TRD for utidig indblanding, men jeg synes absolut ikke om, at man bevist forsøger at manipulere med andres tekster.

Med venlig hilsen
Provsten1

Kommentar
Fra : Øjenvidnet4

Dato : 21-12-09 09:50

Ovennævnte debatindlæg fra Provsten fortæller endnu engang, hvor påpasselig man skal være med at kontrollere dét bb1 skriver: Det er helt legalt at bb1 har en anden mening end andre, men hans evindelige overdrivelser og løgnehistorier skal man aldeles ikke stå model til ! Det har man også fundet ud af på andre fora som Jagtformidlingen, og NetNatur, hvor han decideret er smidt ud fra; ligeledes er hans groteske indlæg på DJ's debatsider meget ofte blevet slettede, da han også her er groft manipulerende og løgnagtig, samt tit personlig !

Øjenvidnet4

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 21-12-09 10:47

Kommentar
Fra : Sandhedsvidnet

Dato : 20-12-09 15:14

--------------------------------------------------------------------------------
Knudsen igen følger du ikke med, der er dommere der har dømt hunde med et hvidt øre alle autoriserede udstillingsdommere er seriøse, husk jeg ved en del om det, jeg har ført hund i mange år, en kennel har markant præget avlen i DK og det er kennel Spangkilde
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Ja sådan går det når børnene ikke kan følge med i hvad der bliver skrevet!!!

Langt oppe i tråden blev der skrevet at der også skrvet at det nu pludselig drejede sig om ikke stambogsførte hunde..
I skal følge med og lade være med at føle Jer skyldige og skrive: Det har jeg aldrig sagt - for det har jeg nemlig heller aldrig påstået

Kommentar
Fra : TheRealDeal

Dato : 21-12-09 10:47

Kære alle

Tak for jeres tilkendegivelser vedrørende Jægerforbundets fuldstændig forfejlede PR-stunt.
Forbundet må mangle medlemmer siden man begynder en rekuttering blandt små-kriminelle utilpassede, det vare nok ikke længe inde forbundet har en afdeling i Gellerup Parken, gud ved hvad den afdeling kommer til at hedde??

TRD

Kommentar
Fra : Heidi-Ho

Dato : 21-12-09 11:04

For ligesom at vende tilbage til det tråden handler om, nemlig, TRD spørgsmål
Citat
Efter at have læst de forskellige jagt informations sider, kan jeg se Danmarks Jægerforbund er begyndt at lære unge utilpassede våben betjening, er det klogt?

Kan du henvise til nogle link vedr. emnet.?

Kommentar
Fra : TheRealDeal

Dato : 21-12-09 12:11

Kære Heidi Ho

Kan du bruge dette?

http://www.tv2regionerne.dk/default.aspx?id=518309&r=7

TRD

Kommentar
Fra : Jør-n

Dato : 21-12-09 12:52

3-0 til granner01 !

Det er da de over-tilpassede unge og gamle tumper, som er en fare for demokratiet, med at alt skal være så ensrettet og restriktivt i Mor Danmark.

Dem på dem yderste højre-fløj er jo våben-freak, så den med venstre fløjen holder jo ikke en meter ...

Kommentar
Fra : Jør-n

Dato : 21-12-09 12:56

Ja - det er naturligvis ikke nogen af de hér tilstede ...

Men se på den extreme højrefløj i USA og NeoNazisterne, K.K.K o.s.v

Kommentar
Fra : rødebrik

Dato : 21-12-09 13:07

Citat
Gellerup Parken

Og hvad så? Hvad er der i vejen med disse mennesker?

Kommentar
Fra : Heidi-Ho

Dato : 21-12-09 13:41

En gruppe unge mennesker har fået en god dag på skydebanen.
Hvad galt er der i det.?

Formålet med "kurset" var netop, at der findes regler her i samfundet, som ikke kan diskuteres, ikke kan gradbøjes - og det så ud som, det korte klip tiltrods, at det forstod de unge mennesker godt.
Sååeee...hvem ved, disse unge mennesker bliver måske rigtig gode samfundsborgere en dag..?

At blande citater som nedenstående ind i debatten...hører absolut ingen steder hjemme
Citat
Hejsa, har jægerforbundet ikke andet at lave, end og lære småkriminelle skydeøvelser? mener det er en rigtig dårlig ide.

Citat
Forbundet må mangle medlemmer siden man begynder en rekuttering blandt små-kriminelle utilpassede, det vare nok ikke længe inde forbundet har en afdeling i Gellerup Parken, gud ved hvad den afdeling kommer til at hedde??

Kommentar
Fra : Jør-n

Dato : 21-12-09 14:12

Ja, jeg er jo ikke jæger, som sådan, men kan godt skyde, og var ret god til det i Tivoli og på Bakken

Men jeg kan da heller ikke se, at det er så kriminelt, at unge "utilpassede" får kyndig skyde-instruktioner i Jægerforbundet ...

Jørn

Godkendelse af svar
Fra : TheRealDeal

Dato : 21-12-09 14:41

Tak for svaret granner01.

Kommentar
Fra : Heidi-Ho

Dato : 21-12-09 15:13

Hej TDR....

Det var sørens så hurtigt du fik lukket din tråd.
Begyndte tråden pludselig at gå din dagsorden imod.

Kommentar
Fra : TheRealDeal

Dato : 21-12-09 15:21

Kære Heidi Ho

Min holdning er helt klart at de utilpassede ikke behøver at lære om regler på en skydebane og Granner kommer egentlig med en fin bemærkning og svar i forhold til det der ellers er kommet af kommentarer.

TRD

Kommentar
Fra : Heidi-Ho

Dato : 21-12-09 15:31

Det er paradoksalt, at De Danske Skytteforeninger, afholder lignende arrangementer som det du henviser til.

Må jeg så lige i den forbindelse bemærke, at de unge utilpassede mennesker lære at skyde og betjene flg. våben;

Riffel = 6,5 x 55 og cal. .22

Grovpistol/revolver = Cal. 38/357, 9 m/m, cal. 32 - og selvfølgelig cal. .22

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 21-12-09 17:46

Jeg blander mig først nu i denne debat af indlysende grunde. TRD du har tidligere faret ud med bål og brænd i mod DJ Der for har du en som H.H. siger en ganske anden dagsorden end den du giver udtryk for. Nemlig dit mål er at svine DJ til og ikke debattere emnet,som sådan.

Allerede for mange mange år siden startede der et pædagoisk projekt op, som lærte de unge at stjæle biler. Det asted kom at de ikke ødelagde nær så meget, når og hvis de igen stjal en bil og sidst men ikke mindst så fik de så meget respekt for fart, så de ikke hovedløst kørte sig selv og andre ihjæl.

Det samme med våben færre bliver skudt,hvis de unge ved hvordan et våben virker. Man kan undre sig over at ikke flere er blevet dræbt under de næsten daglige skyderrie, som foregår i KBH.

Men det er typisk for personer som TRD - der pludselig dukker op af glemslen - du har intet lært om andre mennesker og kan kun tænke på dig selv og kommer du i knibe lukker du tråden, sådan har det altid været med dig og så bliver det nok også ved med at være om du så kalder dig TRD eller et af de andre login`s du har..

Kommentar
Fra : TheRealDeal

Dato : 21-12-09 18:07

Kære bb1

Kan du ikke henvise til det pædagogiske projekt, hvor man lærte de unge mennesker at stjæle biler.

TRD

Kommentar
Fra : FidoFlap

Dato : 21-12-09 18:51

Den Ballegaard den Ballegaard.

Pædagogik i opdragelse af børn og unge, hvad så med tvang og strøm ,når der gælder at opdrages hunde, Ballegaard må åbenbart være gået over til sød tale og god bier, frem for den tidligere så barske fremgangsmåde.med strøm og tærsk., som nogle tidligere har omtalt han brugte.
Eller er det også løgn.
Fido

Kommentar
Fra : HFranzen

Dato : 21-12-09 19:10

Det samme med våben færre bliver skudt,hvis de unge ved hvordan et våben virker. Man kan undre sig over at ikke flere er blevet dræbt under de næsten daglige skyderrie, som foregår i KBH.
mener du hvis de lære at skyde og stjæle våben, da bliver de bedre til at ramme?

Kommentar
Fra : Heidi-Ho

Dato : 21-12-09 19:10

Citat
var det ikke sådan han skrev ham Tonganeseren.
Tonganeseren og ligedan Habibi Pro dem savner jeg, de kunne få dig ud til grædemuren.

Fido

Fido....Hmmmmmm.....jeg ved ikke rigtig hvordan jeg skal sige det.??
I øjeblikket sidder jeg her foran skærmen og er knækket sammen af grin Læs lige dit citat igen
Fido, din gamle lummergøjs, for lang tid siden opdagede jeg, at du er - og bliver - MISTER HABIBIPROF HIM SELF.

Dit nye navn må pr efterdags være; Fido von Habibiflap

For søren da, de der DLS drenge, de bliver sku' da osse mere og underholdende.

PSSSSSSSSSST.....Har i også dobbeltprofiler på jeres medlemsliste i DLS.??

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 21-12-09 19:15

Kommentar
Fra : FidoFlap

Dato : 21-12-09 18:51

--------------------------------------------------------------------------------
Den Ballegaard den Ballegaard.

Pædagogik i opdragelse af børn og unge, hvad så med tvang og strøm ,når der gælder at opdrages hunde, Ballegaard må åbenbart være gået over til sød tale og god bier, frem for den tidligere så barske fremgangsmåde.med strøm og tærsk., som nogle tidligere har omtalt han brugte.
Eller er det også løgn.
Fido
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Ja det kan du være ganske sikker på er løgn (D.B.S.) kom med blot et eneste bevis på at jeg nogensinde har brugt strøm eller tæsk i opdragelsen af mine hunde!!!!!!
Eller at nogen har fortalt, at de har set mig gøre det!!!!!!
Det kan du nemlig ikke, men slynge om dig med påstulater - det kan du, men det kræver jo heller ikke så meget hjerne aktivitet
Føj hvor er du et beskidt menneske

Kommentar
Fra : HFranzen

Dato : 21-12-09 19:15

Nå nu er ham Heidi der tænker med underlivet begyndt på sin sædvanlige retorik

Kommentar
Fra : Heidi-Ho

Dato : 21-12-09 19:20

Hej Frandzen, dejligt med en kommentar fra dig også.
Apropos tænke, Frandzen, Øhhhh, hvornår starter du med at tænke - med hovedet altså.

Kommentar
Fra : FidoFlap

Dato : 21-12-09 19:38

Til Sjofle Heidi Negertøs.

Lige før jeg rejser på juleferie, må jeg fortælle dig , jeg er ikke dobbelgænger jeg er heller ikke medlem af DLS, er du ligeså fattedum som BB

Jeg ønsker alle her på siden en rigtig glædelig jul med forhåbninger om vi debattere igen efter nytår, det gælder også voret særdeles gode debattør og modspiller Bent Ballegaard Knudsen.

Jeg er tilbage nytårsdag hilsen Fido.

Kommentar
Fra : FidoFlap

Dato : 21-12-09 19:41

Balledreng beskidt hvad er det for en påstand, har llige været i bad, jeg rejer på juleferie om få minutter, man kan ikke tage ud blandt andre mennesker og lugte som dig fy ha da da.

Fido.

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 21-12-09 19:46

Nå det er ikke kun mig Fido flaben sviner til - Han kan tilsyneladende kun det sprog - han må være en af de utilpassede unge, som kunne have godt af at komme til skyde træning..
Pas nu på i juleferien, måske julemanden her fra KanDu kommer efter dig og slår dig med sin grødske. Slår han hårdt nok kan det jo være at du bliver helt omgængelig når du kommer tilbage - Det er da et fromt ønske - for ødelægge enhver tråd- det kan du......

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 21-12-09 19:47

Du glemte at børste tænder

Kommentar
Fra : rødebrik

Dato : 21-12-09 19:48

Sikke I hygger jer ...