/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Rugbrød-Franskbrød mugger hurtigere???
Fra : Brassovitski
Vist : 2966 gange
100 point
Dato : 19-12-09 17:11

Halløjsa
Her er lige et lidt skægt spørgsmål. Jeg har en kæreste der påstår at franskbrød og rugbrød mugger hurtigere, hvis det ligger i samme brødkasse. Er der nogen der kan henvise til en kvalificeret artikel, der enten bekræfter eller afkræfter denne påstand.
/Brassovits

Accepteret svar
Fra : Nordsted1

Modtaget 110 point
Dato : 19-12-09 17:20

Opbevaring af brød

Det meste brød opbevares bedst ved stuetemperatur i en brødkasse, en papirspose eller en perforeret plasticpose, hvor det kan ånde og bevare en god skorpe. Hvis hvedebrød opbevares i køleskab bliver det hurtigt hårdt og tørt. Dette skyldes, at brødets stivelse danner krystaller. Krystallerne kan delvist fjernes igen ved at genopvarme eller riste brødet, men det vil aldrig genvinde den "friskhed", som kendetegner nybagt brød. Hvedebrød, som har været opbevaret i køleskab i 20 timer, føles lige så gammelt som brød, der har været opbevaret ved stuetemperatur i 75 timer. Rugbrød kan opbevares i køleskabet, da der ikke er samme tendens for krystaldannelse.

Brød skal opbevares i rene poser, hver slags for sig, og man bør undgå at blande nyt og gammelt brød.

Men der står ikke noget om at det er pga mug

http://www.vom.dk/index.php?id=14&mid=394

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 19-12-09 18:11

Jeg tror altså ikke det har noget på sig

Når jeg læser dette link, som ellers er meget specificeret, står det ikke nævnt

http://www.denstorebagedag.dk/Billeder/DSB02Gorenje/Koel_DK.pdf

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 19-12-09 21:28

Brød med mange store kerner er fugtigere og mugner derfor hurtigt, dertil kommer at det meste mørke brød bliver hjemkøbt skiveskåret, der er derfor en langt større overflade som mug kan starte på.

De problemer havde vi ikke ude på landet da jeg var barn, brødet blev blandet i brødkassen, det var almindeligt mørkt rugbrød der blev skåret efter behov, og ydermere satte vi det i "spisekammer", som hos var en halvt nedgravet kældertrappe, der var altid kælderkoldt.

Franskbrødet blev hurtigt tørt hvis vi ikke nåede at spise det, men så dyppede min mor det i mælk og kanel, stegte det på panden og serverede med jordbærsyltetøj.

Såkaldte "arme riddere", skal det være ekstra fyldigt pisker man et æg i mælken....MUMS

Kommentar
Fra : transor

Dato : 20-12-09 02:03

Brød af begge slags får en kedelig smag i køleskab. Den forsvinder når man opvarmer det på en brødrister.
Brød udenfor køleskab mugner til gengæld meget hurtigere.

Godkendelse af svar
Fra : Brassovitski

Dato : 18-03-10 12:50

Tak for svaret Nordsted1. Der er vist ikke en mere præcis løsning på spørgsmålet. Jeg må jo selv lave en uvidenskabelig test.