/ Forside/ Interesser / Hus og have / Andet hus og have / Spørgsmål
10  Stouenberg 3232
Gas-konfurt - nedsætte blus-styrke
Fra : jpeace73
Vist : 3785 gange
100 point
Dato : 18-12-09 22:38

Hej,
Jeg har et Bosch gas-komfur der er 3-4 år gammelt og det fulgte med den lejlighed jeg bor i.
Det er et ganske udmærket komfur, men man kan ikke skrue nok ned for blusset, således at maden kan stå og simre. Dvs. det mindste blus' mindste styrke giver for meget varme, således at der er for kraftig kogning til at lave noget stå længe uden at bulder koge.

Er der nogen måde at nedsætte styrken på?

Jeg har dog spurgt på ejendomskontor, men de mener ikke at det er noget der kan/skal pilles ved...
Men jeg har hørt at man på nogle gas-blus kan justere flammen...

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 18-12-09 23:05

Det gaskomfur vi har i kolonihaven kan der også være problemer med når jeg vil have noget til at simre. Det er komplet umuligt. Knapperne har 3 trin og det er det. Det kan der ikke ændres på. Kun hvis du kan regulere mængden af gas ind i komfuret, men det kan du ikke.

Kommentar
Fra : Flash77

Dato : 19-12-09 00:09

Hvis du reducerer iltindholdet i luften i din lejlighed, så burde det have en god indvirkning på hvor kraftigt dit komfur brænder.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 19-12-09 09:36

Som udgangspunkt er det altså ejendommen der skal sørge for at hvidevarerne er i orden, og jeg mener også at hverken Du eller ejendomsfunktionærerne må pille med gassen, det skal gøres af en autoriseret, og Du har jo lov til at ringe til Din gasleverandør lige så vel som elleverandøren.
Spørg evt. også en af Dine naboer som Du ved har boet der i mange år om hans erfaringer med ejendomskontoret.

Vores ejendomskontor er også lidt mærkelige, på 20 år har jeg fået skiftet køl og frys øjeblikkeligt 3 gange når der var noget galt, til gengæld fik jeg besked på bare at stille på radiatortermostaterne selv om jeg næsten bankede i bordet og påviste at et par af dem var 25 år gamle og den gamle grå Danfoss-hætte var mørnet væk.
Nå, jeg opgav, købte selv et par nye for få hundrede kroner og monterede dem selv, de penge tjente sig ind på et års tid idet en af radiatorerne cyklede derudaf hele sommeren

Accepteret svar
Fra : Benjamin.Hansen

Modtaget 100 point
Dato : 19-12-09 10:58

Jeg har selv samme problem - men det er meget let løseligt.

Når du drejer knappen når man Maximulm først og kan fortsætte med minimum flamme.....

Sådan er det tegnet på knappen.

Hvis du derimod drejer knappen i retur retning mod 0/slukket, er den trinløst til flammen går helt ud.

Du behøver jo ikke kun arbejde inden for det område der er angivet på knappen. Der gik lidt tid før jeg selv lurede fidusen.

vh Benjamin

Kommentar
Fra : Smokei

Dato : 19-12-09 17:00

Citat
Hvis du reducerer iltindholdet i luften i din lejlighed, så burde det have en god indvirkning på hvor kraftigt dit komfur brænder.

Hvordan gør man det

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 19-12-09 18:07

Reducering af iltindhold:

Tæt alle døre, vinduer og luk emhætten i køkkenet, skru op på fuldt blus på komfuret, når blusset er ved at svinde er der ikke mere ilt i luften.

Kig ind gennem vinduet udefra og hold øje med blusset, hvis man gør det inde i køkkenet slukker ens krop før gasblusset gør det

Kommentar
Fra : klemme2006

Dato : 19-12-09 23:24

På nogle gasblus kan man trække knapperne af. Så sidder der en lille kærv i hullet på den cylinder knappen er trykket ned over.

1)Tænd blusset.
2) Skue helt ned for blusset.
3) Træk knappen af uden at skrue op for blusset imens.
4) Reguler flammen med en passende skruetrækker i førnævnte kærv. Der skal være stabil flamme hele vejen rundt.
5) Tryk knappen på igen. (Pas på ikke at dreje den- Den skal sidde i den rigtige stilling)

Inden du går igang sikrer du dig at hovedhanen virker. Man ved aldrig.

Kommentar
Fra : Smokei

Dato : 20-12-09 00:18

Er det Naturgas - flaskegas eller bygas. Der er forskel på dyserne til de nævnte gastyper.

F.eks. Skulle alle der bor hvor man gik fra bygas til naturgas skifte komfurer.

Der er højere tryk på naturgas end på bygas.

Kommentar
Fra : jpeace73

Dato : 21-12-09 23:55

Tak for de gode besvarelser

Det ser ud til at løsningen Benjamin.Hansen kom med, virker for mig også Jeg skal dog lige have afprøvet det en extra gang. Det ser komplet ulogisk ud, man flammen kan gøres meget mindre på den måde! Tak skal du have!

Smokei: Det er bygas jeg har. Og komfuret må passe til det, da komfur og lejlighed er lige gamle.

klemme2006: Ville have været et forsøg værd, hvis ikke ovenstående løsning (Benjamins) virkede.

Glædelig jul til jer alle sammen.

Godkendelse af svar
Fra : jpeace73

Dato : 21-12-09 23:56

Tak for svaret Benjamin.Hansen.