/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
formater fra dos
Fra : gril
Vist : 1581 gange
250 point
Dato : 18-12-09 17:00

Hejsa håber at i kan hjælpe mig.
Jeg har brug for et program hvor jeg kan formater min harddisk fra dos.

Vis i os kan finde en guide til hvordan man går, vil det ville vær supper

Accepteret svar
Fra : peet49

Modtaget 135 point
Dato : 18-12-09 17:02

Det gør du med fdisk, som er på win98/me

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 18-12-09 17:03
Kommentar
Fra : refi

Dato : 18-12-09 17:18
Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 18-12-09 17:19

Her er en win98 start cd som iso, hent og brænd den på en cd, boot fra den,
når den er startet skriver du ved prompten FORMAT C:
http://peecee.dk/upload/view/211764

Kommentar
Fra : refi

Dato : 18-12-09 17:19

Citat
formater min harddisk fra dos.

Det kunne være interessant at vide HVORFOR

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 18-12-09 17:21

http://www.answersthatwork.com/Downright_pages/Boot_CD_and_Boot_Disk_Images_and_ISO_free_downloads.htm

Lidt nede af siden er der flere win 98 boot CD som arbejder med DOS

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 18-12-09 17:47

Man står da bare i dos og skriver format D: (eller en anden partition) og så spørger dos om man er sikker, og det siger man ja til og så kører det.

Jeg har altid selv foretrukket at formatere med dos. Der blev virkeligt ryddet op. Problemet er bare at dos ikke kan arbejde med store diske. Så jeg bruger ikke dos mere.

Kommentar
Fra : gril

Dato : 18-12-09 17:53

Citat
Indsæt dit citat her
Man står da bare i dos og skriver format D: (eller en anden partition) og så spørger dos om man er sikker, og det siger man ja til og så kører det. [Hahahahaha]

Jeg har altid selv foretrukket at formatere med dos. Der blev virkeligt ryddet op. Problemet er bare at dos ikke kan arbejde med store diske. Så jeg bruger ikke dos mere.

oki min disk er på 250gb er den så for stor???

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 18-12-09 17:58

Ja det er den, dos er beregnet til små diske, den gang man kørte Win 95 og 98.

De diske vi har i dag kan dos godt formatere, du får så bare ikke lov til at bruge hele disken fordi måske halvdelen ikke er formateret. Så er du nødt til at formatere med det styresystem du har.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 18-12-09 18:23

Har du hørt om Gparted? Det er et virkeligt godt værktøj til at formatere, oprette eller slette partioner med mere, den kører som en live cd og du kan gøre hvad du ønsker med din harddisk:
http://gparted.sourceforge.net/
den hentes her, det er ISO filen du skal hente:
http://sourceforge.net/projects/gparted/files/gparted-live-stable/
og brænde som en IMAGE eller ISO afhængdig af hvilken brænder program du bruger, Nero kalder den vist nok for Image

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 18-12-09 18:49

1. gril - hvad er det du vil lave
2. er der styresystem på den harddisk.
3. er det fordi du vil slette din harddisk......................helt (så skal du bruge killdisk)
4. eller bare at du vil lægge et frisk styresystem eks. windows på harddisken
5. ................eller noget helt andet.

Vi kan bedre hjælpe når du fortæller hvad du vil bruge det til.

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 18-12-09 18:49

Du kan godt bruge DOS FORMAT på din disk, i FAT32 understøttes op til 2(TO) Terabyte

Kommentar
Fra : gril

Dato : 19-12-09 13:46

hejsa tak for alle jers svar. jeg kigger nærmer på dem engagn i morgen

God Jul så længe

Kommentar
Fra : gril

Dato : 20-12-09 14:20

Hejsa nu har jeg kigget of af prøvet jeres forslag men har ikke fået løst problemet

Problemet er.
Jeg har en harddisk som jeg vil formater og bruge til backup. men jeg kan ikke finder den når jeg er inde i Windows. Med jeg kan godt se den i min BIOS så tænke jeg man måske kunde formater den fra Dos men det ser ikke ud til det kan lad sig gør.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 20-12-09 14:34

Har du lyst til at se om Gparted kan se den harddsik og formatere? Gparted kører helt uafhængdig af Windows det er et værktøj udviklet af Linux og køre som en live cd, det vil sige at Windows slet ikke starter - det gør Gparted i stedet for, den starter fra cd drevet og kører på computerens RAM helt uden at noget kommer på hardisken(ene) men du kan slette og formatere alt det du vil fra denne live cd (pas på du ikke sletter din Windows harddisk, den hedder sikkert sda i Gparted)

Kommentar
Fra : gril

Dato : 20-12-09 14:51

jeg har prøvet det med ved ikke helt om jeg har brugt det rigtig.

kan du måske lave en lille guide til min gerne på dansk

Kommentar
Fra : refi

Dato : 20-12-09 14:57

Hvorfor så store problemer for så lidt....

En gammel Win 95/98 startdiskette kan da klare det lille nummer.....

Og vil du endelig arbejde med DOS er et diskettedrev uundværligt ...

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 20-12-09 14:59

Start > højreklik på computer > vælg administrer > og så diskhåndtering

Kan du nu se den harddisk

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 20-12-09 15:04

Jeg har faktisk allerede en billed guide, den viser lidt om hvilke knapper du skal klikke på og kan vist godt forklares så den kan bruges i dit tilfælde, den kan offenliggøres lidt senere jeg skal lige en tur til købmanden inden lukketid kl 16

Kommentar
Fra : gril

Dato : 20-12-09 16:36

Citat
Hvorfor så store problemer for så lidt....

En gammel Win 95/98 startdiskette kan da klare det lille nummer.....

Og vil du endelig arbejde med DOS er et diskettedrev uundværligt ...

når jeg er inde i dosen hvad skal jeg så skrive for at formater

Kommentar
Fra : gril

Dato : 20-12-09 16:39

Citat
Start > højreklik på computer > vælg administrer > og så diskhåndtering

Kan du nu se den harddisk

nej der er den ikke

Kommentar
Fra : refi

Dato : 20-12-09 16:46

format c:

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 20-12-09 17:08

Ok - inden du prøver nogen formateringsprogrammer er det en god ide først at få comp til at "se" den harddisk.

1. Sidder den på samme kabel som harddisken med windows.
2. Sidder den på nr. 2 kabel sammen med CD / DVD
3. Sidder den på et USB kabel
4. Er jumperen sat til MAster / SLave / Cable Select
5. Hvad er det for en harddisk SATA eller almindelig

Kommentar
Fra : gril

Dato : 20-12-09 18:58

1. Sidder den på samme kabel som harddisken med windows. nej har pillet de andre disk fra
2. Sidder den på nr. 2 kabel sammen med CD / DVD den sider til ide og cd-rom sider til SATA
3. Sidder den på et USB kabel nej
4. Er jumperen sat til MAster / SLave / Cable Select Master
5. Hvad er det for en harddisk SATA eller almindelig almindelig

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 20-12-09 19:12

Vil det sige at du kun har den drilske harddisk og CD siddende i com puteren.....

Eller har du også en harddisk med windows siddende og er den alm. eller SATA......

Altså hvis det er sådan her så tror jeg ide er slået fra i bios.
1 stk SATA med windows
1 stk drilsk alm. harddisk
1 stk SATA CD

Det er muligt at du kan formatere fra en gparted bootCD - den arbejder nemlig ikke inde fra windows, men udefra ligesom det gamle DOS ....................bare med en grafisk flade at kigge på

Godkendelse af svar
Fra : gril

Dato : 31-12-09 01:22

Tak for svaret peet49.