/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
Corfix Nielsen eftk.af Corfitz Ulfeld?
Fra : Nagel-Fryland
Vist : 2780 gange
225 point
Dato : 16-12-09 22:07

Jeg er tip, tip, tip, tip, tip, tip oldebarn af Corfix Nielsen i Venslev (Sorø Amt i Arkivalieronline.dk). Han er født i 1720 og er viet med Ellen Andreasdatter Dancher den 14 oktober 1742 i Venslev kirke. Kan du hjælpe mig med hvor han er født ?? og om rygterne om at han skulle være barnebarn af Corfitz Ulfeldt og Leonora Kirstine er sande ?? - Please hjælp mig !

Og på forhånd mange tak !

Frederik Nagel Fryland Lauritsen - frederik-nagel-lauritsen@live.dk - nagellauritsen.skysite.dk

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 17-12-09 10:33

Hvis han også hed Olivarius?

"
Corfitz Nielsen Olivarius
Birth: About 1719 Graested, Frederiksborg, Denmark
Father: Niels Nielsen Olivarius
Mother: Dorthe Bogvad
"

Er han næppe en Ulfeldt efterkommer??

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 17-12-09 10:37

Eller også Petter?
"
CORFIX PETTER NIELSEN
Christening: 24 AUG 1714 Holmens Sogn, Kobenhavn,
Father: NIELS LARSEN
Mother: KIERSTINE NIELSDR
"

Så lidt for gammel??

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 17-12-09 10:40

Jeg finder ingen født 1720,
samme negative resultat ved Dancher, dette kunde være en nevø:

Hendrik Christian Peter Bornemann DANCHER
Birth: 14 Jul 1847 Place: <Holbaek, Holbaek, Denmark>
Christening: 29 Sep 1847 Place: Holbaek, Holbaek, Denmark
Father: Ole Hendrik DANCHER
Mother: Karen Sophie JACOBSEN

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 17-12-09 14:02

Og der er jo mange andre end dig der tror de er efterkommere efter Corfitz Ulfeldt...

her en af dem:
http://www.anetavlen.dk/discus/messages/4/716.html?1254744881

hun har så også den stamtavle du skal hægte dig på....

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 17-12-09 14:06

Her lidt mere fra en anden måske Ulfeldt:

Corfitz Ulfeldt var af højadelig slægt og blev i 1636 gift med Christian 4.s øjesten Leonora Christina. Han fik ligesom andre af Christian 4. svigersønner plads i rigets styrende organ - rigsrådet, og fik gradvis tilranet sig mere magt. I 1637 blev han Københavns stadsholder og 1643 rigshofmester - det højeste embede næst efter kongen. Forholdet til kongen blev gradvis dårligere og det kulminerede da Frederik 3. og dronning Sophie Amalie kom til i 1648. Leonora og Corfitz måtte flygte i 1651, og Ulfeldt trådte i svensk tjeneste, og blev chefforhandler for Sverige ved Roskildefreden 1658. Corfitz faldt i unåde hos svenskerne og parret måtte flygte igen - nu til Danmark. Efter kort fangenskab på Hammershus rejste Corfitz Ulfeldt i 1663 ned til Kurfyrsten af Brandenburg, som han tilbød den danske trone. Det førte til en anklage om højforræderi, og da man ikke kunne få fat på Ulfeldt, gennemførte kongen en symbolsk henrettelse. Man halshuggede en træfigur fyldt med dyreindvolde, og der blev rejst en skamstøtte på Gråbrødretorv i København. Da Corfitz døde 1664 blev Leonora Christina fængslet i Blåtårn på Københavns slot, men blev 1685 anbragt på Maribo kloster, hvor hun endte sine dage. Efter sin mands død skrev Leonora Christina selvbiografien "Jammersminde", som i 2006 blev optaget i kulturministeriets litteraturkanon.

fundet her:
http://tycho.natmus.dk/renaissance/kendtekongelige.htm

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 17-12-09 14:12
Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 17-12-09 14:20
Kommentar
Fra : Nagel-Fryland

Dato : 17-12-09 15:14

Tusind tak Svend !

Jeg har Ellen Andreasdatter Danchers slægt tilbage til 1500 tallet. Det der sikkert har været dit problem er at de ikke bruger navnet meget og at det også staves Dansker.