/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Havregrynskugler
Fra : No1Here
Vist : 1380 gange
100 point
Dato : 16-12-09 14:03

Jeg har lige fabrikeret 50 cornflakestoppe med reven appelsinskal, og føj hvor de smager grimt.

Nu er turen kommet til havregrynskugler, og jeg håber én eller anden har en aprøvet opskrift. , hvor kuglerne ikke bliver for tørre. Hvad kan jeg tilføre som bindemiddel, når jeg ikke kan lide smagen af kaffe? Kan jeg bare bruge mælk?

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 16-12-09 14:12

De skal jo ikke smage direkte af kaffe - men kaffen giver dem et ekstra pift. Så lav evt. kaffen lidt tyndere.

Jeg kan heller ikke lide kaffe - men havregrynskugler måååms. Vores bliver helt tørre - atter måååms.....

Kommentar
Fra : No1Here

Dato : 16-12-09 14:18

Det er en opskrift jeg søger, hvis du skulle være i tvivl Camilla?

Jeg vil IKKE bruge kaffe, uanset at du synes det er mums.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 16-12-09 14:20

Her har du min opskrift... jeg syntes ikke de bliver tørrer, om det så er fordi de ikke når at blive det, eller om det er fordi jeg opbevarer dem i tupperware, ved jeg ikke

125 g margarine
250 g havregryn
250 g sukker
50 g kakao
7 spk. stærk kaffe - altså ikke bønnerne, men den bryggede kaffe
1 spk. romessens
formes og rulles i kokos.. nogle ruller i sukker

Og som Camillasmoster skriver, lav kaffen tynd i stedet for som her stærk (jeg kan nu ikke smage kaffen)

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 16-12-09 14:20

Måske du kan bruge cacaomælk i stedet for kaffe, når der er cacao i opskriften?

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 16-12-09 14:21

Citat
når jeg ikke kan lide smagen af kaffe

Du kan bruge varm cacao.

Kommentar
Fra : No1Here

Dato : 16-12-09 14:24

Kaffen SKAL ikke indgå i ingredienserne. Ikke at jeg gider forsvare det ret meget, hvorfor det skal være sådan. Men sagen er, at havregrynskuglerne skal serveres for gæster med små børn, hvor forældrene med det samme vil spørge om der er kaffe i. DERFOR

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 16-12-09 14:29

Jeg kunne nu ikke fordrage kaffe da jeg var barn, men havregrynskuglerne røg da gladeligt ned, hvad man ikke ved har man ikke ondt af

Erstat du kaffen med hvad du har lyst til, bare smagen ikke er for gennetrængende, det er jo for at de kan hænge sammen

Accepteret svar
Fra : granner01

Modtaget 110 point
Dato : 16-12-09 14:30

250 g hakket havregryn
185 g flormelis
65 g cacao
50 g smør
1 dl mælk
nogle skvat mandelessens.

Den er ikke for sød og kuglerne kan trilles i flormelis, cacao.

Kommentar
Fra : No1Here

Dato : 16-12-09 14:41

Citat
Jeg kunne nu ikke fordrage kaffe da jeg var barn

Nordsted, det er ikke fordi at børnene ikke kan lide havregrynskugler MED kaffe i. Derimod handler det om, at forældrene til børnene IKKE vil tillade, at børnene får noget som helst der er tilsat kaffe. Vi skriver jo år 2009, og forældre idag er temmelig hysteriske med deres principper.

Godkendelse af svar
Fra : No1Here

Dato : 16-12-09 14:41

Tak for svaret granner01.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 16-12-09 14:42

Selv tak. Og held og lykke med dem. De er vanedannende.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 16-12-09 14:45

Hvis forældrene så kunne nøjes med at være hys omkring børnenes kaffe, så er det fint nok,

Kommentar
Fra : No1Here

Dato : 16-12-09 14:45

Det tror jeg gerne granner01. De lyder i hvertfald lækre.