/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Bilbatteri
Fra : gr8
Vist : 2716 gange
50 point
Dato : 16-12-09 13:08

Hej alle

Jeg skal bruge en Mercedes bil batteri til min bil med følgende specifikationer:

12 V 100Ah og 760Amp

Jeg har fundet en på nettet med følgende Specif.
12 V 110 Ah 850A EN/SAE 520A

Hvad betyder 850A EN/SAE 520A ???

Dækker den 760 amp eller er den kun på 520 amp??? Hjælp

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 16-12-09 13:36

Jeg mener det betyder, at det kan kortvarigt afgive (startøjeblikket) 850 DINamp. , men omregnet til engelsk 520 SAEamp.
Ligesom hk. i DIN og SAE ikke er det samme.

Kommentar
Fra : gr8

Dato : 16-12-09 13:56

Hej Stikene

Tak for svaret men for at få den uddybet lidt..passer den til min bil som kræver ca. 760 amp.?

Jeg mener at have hørt at de 760 amp var i startøjeblikket, men ikke sikker.

Jeg er i tvivl om at de SAE 520A er de AMP som jeg skal bruge 760 af og derfor ikke passer til min bil, men hvis det er de 850 A så er den jo god nok.

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 16-12-09 15:15

Hvis dit batteri har de fysiske mål, så det umiddelbart kan monteres i din holder, og polerne er rigtigt vendt, ville jeg ikke være nervøs for at montere det.

Kommentar
Fra : gr8

Dato : 16-12-09 15:20

Er det korrekt opfattet at den er stærkere end det batteri jeg har og/men ikke svagere end mit batteri på nogen måde?

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 16-12-09 16:10

Du må skrive hvad slags bil du har. Mercedes laver ikke batterier.Læg ind det link til det batteri som du har tænkt at købe, så bliver det lettere at hjælpe dig. Det vigtigste er målene og hvordan polene sidder,og hvad slags poler det er på batteriet.
alimak

Kommentar
Fra : gr8

Dato : 16-12-09 16:29

Her er linket:

http://www.dba.dk/audivwseatskoda-mfl/id-63715277/

Bilen som den skal sidde i er Mercedes E220 CDI årg. 2003 (w210) Stationcar

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 16-12-09 16:46

Refako varenummer:
EA1000

Producent varenummer:
024-_EA1000 Starterbatteri PREMIUM ***
Spænding: 12 V
Batteri-kapacitet [Ah]: 100 Ah
koldstartstrøm-test, EN: 900 A
Længde: 353 mm
Bredde: 175 mm
Højde: 190 mm
Polstill.: 0
Poltype: 1
Bespænd.: B_13
Bespænd.: B13
Brugsnumre: 490 00, 490 00, 490 00, 490 00, 588 27, 588 27, 588 27, 588 27, 600 38, 600 38, 600 38, 600 38

Incl. Depositum (DEP80)
I prisen er indregnet et depositum på kr.: 100 som du får tilbage hvis du returnerer den del du skifter den ud med.
Pris pr. styk
dkk 1.277,00

Ovenstående er taget fra denne side: http://www.refako.dk/index.php?cPath=1_100000121
Og skulle passe til din bil, og sammenlign så fysiske mål, data, og pris.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 16-12-09 17:12

EN betyder europa norn
SAE Society of American Engineers

1 A er en SI enhed ( systeme Internationale) og det samme i alle lande.

Men når man vil måle hvor stor startstrøm et batteri kan præstere , vil det afhænge af temperatur, hvor længe, og hvor dybt man tillader spændingen at falde. Normer og standarder er til for at alle skulle gøre det på samme måde, så det ikke ender som med HiFi folkets fantasi Watt angivelser.

Men der er forskel på de to normer og derfor kan man for samme batteri komme til to forskellige tal.
Da tallet efter SAE angivelsen er det mindste, er det nok også det mest ærlige.
EN normerne er financieret af de store i branchen , medens SAE, som navnet siger, skrives af en samling personlige fagfolk ( ligesom Dif normerne herhjemme var) . Derfor tror jeg mest på SAE metoden.

Ah timetallet betyder ikke så meget for et startbatteri. Det det kommer an på er om det kan give nok i de par sekunder det tager at starte motoren. Derefter tager generatoren over, og batteriet behøver ikke at kunne levere mere. Bun hvis man har fyr i bilen eller andet, som trækker en del strøm, når den holder stille , kan det betyde noget.

Kommentar
Fra : Beestone

Dato : 16-12-09 18:13

Meget omtalte - og særdeles godt forklarede i tidligere indlæg - strømstyrke, benævnes ofte CC ampere, hvilket betyder ColdCrank ampere, altså koldstarts ydelse.

Dette strømtal kan faktisk direkte bruges som et mål på batteriets kvalitet, idet det jo helt klart er bedre med 500 ampere end 350ampere under koldstarts betingelser.
Det er langt vigtigere end Ah tallet, som kun fortæller noget om hvor meget strøm batteriet kan opbevare.
Husk i denne forbindelse, at det faktisk er muligt at købe et batteri med FOR STORT et Ah tal til den bil man har.
Fordi generatoren ikke har overskud til at holde batteriet fuldt opladet i vinterperioden, med intenst forbrug af blæser, sædevarme, spejlvarme, bagrudevarme, diesel forvarmer/kølevands varmer og lys.

Derfor er det ikke helt nok bare at finde et batteri med samme ydre mål.
Det skal også have samme CC tal - efter samme standard, enten i SAE eller EN.
Det er producentens (sælgers) ansvar at oplyse begge tal, så man er sikker på man får det batteri bilfabrikanten foreskriver til den model man har.
I den forbindelse er det et velkendt markedsførings trick at benytte det største tal - det ser jo "bedst ud".
En google på batteri mærket kan som regel fremskaffe flere informationer.

Et batteri skal holdes fuldt opladt, for ikke at blive beskadiget.
Og batteriet i sig selv kan ikke give strøm til noget som helst, med mindre det er opladet.
Det kan kun opbevare en bestemt portion strøm i et stykke tid, og skal derfor hele tiden efterfyldes med strøm fra generatoren.

Kommentar
Fra : gr8

Dato : 16-12-09 20:20

Fedt at få så meget viden....1000 tak for det ;)

Venner den der link jeg har sendt fra DBA, anbefaler I mig at køde det batteri eller skal jeg købe en hos Mercedes til 1100 kr?

Accepteret svar
Fra : Beestone

Modtaget 50 point
Dato : 17-12-09 01:45

Jeg mener du kan bruge DBA batteriet direkte, da jeg er overbevist om, at dit Mercedes batteri på 760 ampere, skal fortolkes som som SAE/EN.
Og så dækker DBA batteriet dit behov med sine 850 SAE/EN ampere.

Også selv om vi tager det lille 520A tal - er det stadig et saftigt batteri, der uden problemer skal kunne tørne en 2,2L diesel en surkold frost februar dag.
Du kan sagtens få tilsvarende ydelser på batterier fra THansen, men så er de heller ikke specielt billige længere ...
Kvalitet koster - uanset fabrikat.

Kommentar
Fra : alka

Dato : 17-12-09 06:55

Bat. kapacitet er 100Ah er amp-timer og de 760Amp er din starts kapacitet i nogle få sekunder.
Diesel kræver en noget højere startkapacitet end en benzin, pga højere komp.

Godkendelse af svar
Fra : gr8

Dato : 19-12-09 18:49

Tak for svaret Beestone.