/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Dele harddisk
Fra : popper
Vist : 1443 gange
200 point
Dato : 16-12-09 11:33

Hej kanduer jeg kunne godt tænke mig at dele min harddisk i 2 diske findes der en vejledning på dansk til dette og findes delingsværktøjet i windows 7
venligst popper

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 16-12-09 11:43
Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 16-12-09 11:50

Citat
Sådan opretter du en partition

1.) Klik på Start -> højre-klik på Computer -> vælg Administrer. Du har nu adgang til Computeradministration.

2.) Vælg Lager -> Diskhåndtering. Du får nu en oversigt over dine fysiske drev, samt partitioner. I bunden af vinduet kan du se hvordan din harddisks lagerplads er fordelt. Områder farvet med blåt er allerede dedikeret til f. eks en partition. De sorte områder er plads, der endnu ikke er allokeret.

3.) Læs kunne dette trin, hvis du ikke har sorte områder dvs. ikke-allokeret plads. Det løser du ved at formindske din harddisk. Vælg din primære harddisk og højre-klik på den -> vælg Formindsk Diskenhed.

4.) Du skal nu højre-klikke på et af de sorte områder, der endnu ikke er allokeret. Vælg "Ny simpel diskenhed".

5.) Du bliver nu præsenteret for en guide, der skal hjælpe dig igennem. Klik på Næste.

6.) Nu skal du angive størrelsen på den partition du opretter. Du kan angive en størrelse i megabyte eller blot vælge maksimum. Klik Næste.

7.) Her skal du vælge et drevbogstav. Det er nemmest at vælge det bogstav som er standard. Klik Næste.

8.) Du får nu 2 muligheder om du vil formatere partitionen nu eller senere. Bemærk, du kan først anvende din nye partition efter du har formateret den. Hvis Vista spørger dig om du ønsker at formatere din nye partition, f. eks drev F, så er det KUN din partition og ikke hele din harddisk, der bliver formateret.

9.) Klik Udfør. Du har nu en nye partition som du kan se under Start -> Computer. Den optræder i alle aspekter som en sekundær harddisk.

Kilde:
http://www.alt-til-windows.dk/?Tips/OpretEnPartitionPaaDinHarddiskIVista/800

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 16-12-09 12:10
Kommentar
Fra : McBobo

Dato : 16-12-09 12:50

Hej popper

Jeg har selv lige stillet det samme spørgsmål, så hold øje med det links Klaudi har henvist til...
http://www.kandu.dk/spg143005.aspx

Mvh. McBobo

Kommentar
Fra : popper

Dato : 16-12-09 13:05

Hej igen nu har jeg fået delt hardisken i tre men får følgende besked når jeg forsøger at formatere det tredje drec " You cannot create a new volume in this unallocated space because the disk already contains the maximum numbers of partitions"
Hvad er der hændt

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 16-12-09 13:27

Der kan kun laves ialt 4 primære partitioner.
Eller 3 primære og en udvidet
Der kan være mange logiske partitioner i en udvidet partition

Slet den sidste (til højre) partition og opret en udvidet og i den en eller flere logiske.

Kommentar
Fra : popper

Dato : 16-12-09 13:52

Hej Eyvind
nu har jeg sletted den til højre men nu står den somfree space kan jeg slette den helt og evt hvordan

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 16-12-09 14:16

Free space er plads hvor der kan oprettes partitioner.

Så hvis der er 3 primary partitioner kan der oprettes et eller flere logisk drev.

Opret > udvidet partition

Kommentar
Fra : popper

Dato : 16-12-09 14:24

Hej Eyvind
Når jeg højerklikker på disken vil den kun lade mig lave følgende " New Simpel Volume" de andre som er følgende
New spanned volume
New striped volume
og
Delete partion
er næsten ikke synlige og der sker ikke noget når jeg trykker på dem

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 16-12-09 14:33

Du skal lave en new simpel volumen
Og så bør du få muligheden for at lave en logical part.
Logical skal så ikke fylde hele den frie space ...............så du kan lave en til logical part.

Kommentar
Fra : popper

Dato : 16-12-09 19:42

Hej Eyvind
Undskyld mit sene svar men livet er lidt mere end pcer imorgen vil jeg gennemlæse de forskellige svar og prøve at vudere hvad der videre skal ske jeg vhar været lidt ude og lede på nettet og bla. set at man kan downloade en fil som kan udligne disken men det v enter jeg med til i morgen
hilsen popper

Accepteret svar
Fra : Eyvind

Modtaget 200 point
Dato : 16-12-09 21:20
Kommentar
Fra : popper

Dato : 17-12-09 15:46

Hej til jer alle
Og tak for jeres henvisninger det endte med at jeg hentede en fil på nettet med henvisning her fra kandu den hedder Hiren`s BootCD 9,7
Jeg har nu en stor harddisk det eneste problem nu er at når computeren startes op kan jeg vælge mellem hele 3 windows 7 hvoraf kun den ene virker men sådan må det være
Hilsen
popper

Godkendelse af svar
Fra : popper

Dato : 17-12-09 15:46

Tak for svaret Eyvind.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 17-12-09 16:35

- men husk lige at nogle af programmerne på den Hirens kan slette hele din harddisk.
Men der kommer en advarsel først.

Kommentar
Fra : popper

Dato : 17-12-09 17:48

Ja tak for oplysningen jeg ved de skla bruges med forsigtighed